Onbereikbaar

• K.Hakvoort

Aardige “studie” van door schuldgevoel, psychische problemen en vluchtgedrag onbereikbare en ondoordringbare getuigen en verdachten in de puberleeftijd en hoe deze aan te pakken in een ingetogen aflevering van Tatort. Deze aflevering werd gisteren uitgezonden en blijft nog een week online.

Zie hier:http://mediathek.daserste.de/sendungen_a-z/602916_tatort/7599514_-tatort–hilflos–in-voller-l-nge

Uitstekende serie - ondanks een misser om de zoveel tijd - die veel te weinig op de Nederlands buis is voor degenen die het Duits niet machtig zijn, en noodgedwongen voornamelijk naar Amerikaanse en Britse Krimi's moeten kijken.

Over Tatort gesproken: in mijn stukje over de geniale afperser Dagobert wordt ook zijn eerste en als enige geslaagde losgeldoverdracht (1988) - die per trein - beschreven. In dit - zeker in die jaren ijzersterke - concept wordt d.m.v. radiocontact door de ontvoerder/afperser onverwachts het commando aan de tussenpersoon verstrekt het losgeld uit de trein te werpen. Door de lengte van het traject en de remweg van de trein is een veilige voorsprong praktisch gegarandeerd. Indertijd vroeg ik mij af of Dagobert dit als eerste bedacht had of iemand hem al voor was geweest. Het laatste blijkt het geval te zijn: 14 jaar eerder, in 1974, was het in een aflevering van Tatort al toegepast. Misschien dat de scenarioschrijver zich weer door een ontvoering in het echt heeft laten inspireren.

http://www.youtube.com/watch?v=ZwtB5jqMrng&feature=related

• KlaasVaak

K.Hakvoort Schreef:

——————————————————-

> Aardige “studie” van door schuldgevoel, psychische problemen en vluchtgedrag onbereikbare en ondoordringbare getuigen en verdachten in de puberleeftijd en hoe deze aan te pakken in een ingetogen aflevering van Tatort.

> Uitstekende serie ondanks een misser om de zoveel tijd die veel te weinig op de Nederlands buis is voor degenen die het Duits niet machtig zijn en noodgedwongen voornamelijk naar Amerikaanse en Britse Krimi's moeten kijken.

——————————————————-

Af en toe zijn je leestekens weggevallen.

Ik kwam in ademnood tijdens het lezen :)

• K.Hakvoort

Maar als je de punt gehaald hebt, maak je een goede kans toch voor de fitheidstest van de politie te slagen. Eigenlijk ga ik ervan uit dat mijn stukjes ademloos gelezen worden.:)

• serine

:D(tu)

is inderdaad veelste weinig op de buis.

• KlaasVaak

Ohoh we hebben weer wat gelezen. :)

Die test haal ik al sinds de invoeren met 2 vingers in mijn neus. Zelfs voor de recente aanpassing. Snelste tijd ca. 2:55 min. van de verplichte 3:20 min.

En alle aspiranten van sindsdien moeten al sinds de aanstelling voldoen, op de academie en bij de tussentijdse IBT trainingen, aan de fitheidstoets.

Sinds 2005 - 2006 toen ie zo ongeveer werd ingevoerd is men gewaarschuwd voor 2012.

Dan zou het falen sancties tot gevolg hebben. En er zijn er bij die dit negeren en nogsteeds een pens als een wijkagent hebben.

Ze mogen er van mij allemaal uit. Als ik een keer assistentie nodig heb ben ik de sjaak vanwege die ander zijn pens.

Maar waarom zijn de chefs het eens met degene die het niet halen?

Om dat sommige van die chefs de toets zelf ook niet halen.

Zij waren vaak degene die ongecontroleerd excuses konden misbruiken tijdens IBT: ik heb een blessure, ik kan niet, heb geen tijd, belangrijke kaderbespreking etc.

Als die chefs nu voet bij stuk houden zou 1/3 van de agenten op non-actief moeten.

• Reja

“Een pens als een wijkagent.”

Eens kijken of deze opmerking net zo'n rel veroorzaakt als indertijd met Willem van Hanegem die het had over voetballers met de conditie van een wijkagent.

Niet veel verandert in de loop der jaren dus.

• KlaasVaak

In elke organisatie heb je functies waar de een beter op zijn plaats is dan de ander.

Als je met 100+ kg om de 5 minuten in en uit een auto moet stappen of een sprintje moet trekken kies je

a) om te gaan lijnen, of

b) om te solliciteren naar een andere functie.

• Jobthecop

Bedankt, allen, namens een wijkagent, en de pens die ik volgens klaas vaak kennelijk automatisch moet hebben als ik wijkagent ben. Ik train me eigen de blubber om bij te blijven en krijg je dit soort commentaar!

Jouw eigen veiligheid is geen moment in gevaar( of geweest) zolang je zelf even je verstand blijft gebruiken.

En dat alles door een stukje over een Duitse televisieserie…..ik dacht dat hier alleen echte vragen gesteld werden…

• Reja

Ik heb mijn eigen tekst nog even doorgelezen en die is voor meerdere uitleg vatbaar. Ik bedoelde in ieder geval dat ooit Willem van Hanegem eens een opmerking maakte over de conditie van wijkagenten heeft gemaakt en dat wijkagenten kennelijk anno nu nog steeds als een dergelijk etiket opgeplakt krijgen. De wijkagenten die ik ken voldoen in ieder geval niet aan dat signalement. Dus, geen intentie om negatief te zijn en sorry als dat wel zo is overgekomen.

• KlaasVaak

In elk geval stel ik dan bij deze vast dat het relativeringsvermogen, incasseringsvermogen en het gevoel voor humor bij wijkagenten er niet beter op is geworden in de loop der jaren. :D