klopt is dus nog niet afgerond…anders had ik daar wel wat over gemeld..
Wat maakt het uit of hij wel of niet aan het bloeden was????? Helemaal niets!
Het feit is dat die man is overleden in het ziekenhuis….nadat hij is aangehouden/overgenomen van de NS door de politie….maar o o o o hij bloedde niet….
Het feit dat hij is overleden is al vervelend genoeg.
Maar ja wat is de reden? Misschien heeft de meneer als gevolg van de vechtpartij wel dusdanige klappen gehad dat hij inwendige bloedingen had. Heeft hij een hartaanval gehad of noem maar op….
Een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het de schuld is van de politie!
Resultaten uit het verleden……….
Ja, nu lees ik het ook.
De man is in het ziekenhuis overleden.
Dan vraag ik wij toch af waarom Serine het ziekenhuis niet de schuld geeft.
Kijk, al met al leven we niet in Centraal Afrika.
Als in Nederland een arrestant komt te overlijden door toedoen van een agent, gaat die agent voor gaas.
Zo simpel is dat, en terecht.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor betrokkenen erg lastig is om te moeten accepteren dat een dierbare niet is omgekomen door geweld van de politie, maar door eigen schuld.
Dat maakt het voor familie lastig, dat is rot, kan ik allemaal goed begrijpen.
Als ze dan toch met alle geweld en tegen alle vaststellingen in, proberen de schuld bij anderen te leggen, en daarover ook nog eens publiciteit zoeken, loop je natuurlijk kans dat die anderen aangifte doen van smaad of laster, of dat een burgemeester ingrijpt en vraagt om nu toch echt te zwijgen.
Ook dat kan ik dan wel weer begrijpen, heeft niets te maken met doofpot.
Ik vind jou reactie heel begrijpelijk mwb, en zonder een waardeoordeel over deze zaak die ik overigens niet gevolgd heb en ook niet ken te hebben, mis ik één ding in jou reactie. Dat is deze:
Stel, dat het nu toch klopt, dus dat die mensen niet zomaar iets roepen, maar dat ze daar alle reden toe hebben. Dan maak jij door jou houding feitelijk deze mensen al monddood, en verklaart ze min of meer als zomaar emotioneel roependen. Ik kan het doordat het oude forum archief niet meer bestaat, een oude discussie over een onderzoeksboek over rapportages van doden in politiecellen niet meer linken. Maar daarin stonden (ik heb het zelf gelezen) schrikbarende verschillen van rapportages daarover tussen de verschillende korpsen en arrestantenbewaarders op politiebureau's.
Veel wisten niet eens aan welke wettelijke regels ze zich moesten houden, en die werden dan ook met voeten getreden. De KMAR, die een bepaalde verplichting van rapportage niet had, deed dat overigens weer wel uit zichzelf. Dus ook zo kan het, dat het uiterste goede gedaan wordt terwijl het wettelijk niet verplicht is. Maar ik weet dat er met heel veel doodsoorzaken ook creatief gerapporteerd wordt, er is vrijwel geen hond die een serieus onderzoek insteld naar de ware doodsoorzaak, tenzij het een belangrijk iemand is.
Maar als je echt alles wilt begrijpen, dan houd je volgens mij ook de mogelijkheid open van eventuele eigen fouten (niet persoonlijk, maar algemeen als politie in due zaak dan). Dat mis ik. Er kan ook aangifte gedaan worden van smaad of laster, door figuren die zelf zo fout zijn als wat, al beweer ik niet dat het hier zo is, maar houd die mogelijkheid wel open. Misschien jij ook wel, maar dat haal ik niet uit jou reactie. Groetjes v Hyperactief A-P.
AL eerder (8/9 om 9.04 uur) :
Het kan zijn dat de politie daar een rol in heeft, het kan zijn dat ze er geen schuld aan hebben.
schreef ik wat jij zoekt.
Ik ga dat alleen niet elke keer herhalen.
Laten we even wel helder houden: het is Serine die hier de mogelijkheid van de verantwoordelijken beperkt bij een groep legt, niet ik.
Ik wijs hier alleen maar op en hou alle realistische mogelijkheden open.
Overigens is het al jaren zo dat bij elke dode in een cel het onderzoek wordt gedaan door de rijksrecherche.
Niet door het korps zelf, niet door de arrestantenbewaarders. En die rapporteren daar dus extern niet over. Niet gek dat je daar niets over vind.
Wat jij daar over zegt:
er is vrijwel geen hond die een serieus onderzoek insteld naar de ware doodsoorzaak, tenzij het een belangrijk iemand is.
klopt absoluut niet.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor betrokkenen erg lastig is om te moeten accepteren dat een dierbare niet is omgekomen door geweld van de politie, maar door eigen schuld.
Dat maakt het voor familie lastig, dat is rot, kan ik allemaal goed begrijpen.
Als ze dan toch met alle geweld en tegen alle vaststellingen in, proberen de schuld bij anderen te leggen, en daarover ook nog eens publiciteit zoeken, loop je natuurlijk kans dat die anderen aangifte doen van smaad of laster, of dat een burgemeester ingrijpt en vraagt om nu toch echt te zwijgen.
Ook dat kan ik dan wel weer begrijpen, heeft niets te maken met doofpot. Aldus: mwb 11/09/2011 15:43.
Ik doelde op de bovenstaande alinea mwb, daar reageerde ik op, dat is later geplaatst als de quote die jij aanhaalde, en in deze posting lees ik net als je serine verwijt, dat je mening eigenlijk al vast staat. Vervolgens zeg je op mijn quote:
er is vrijwel geen hond die een serieus onderzoek insteld naar de ware doodsoorzaak, tenzij het een belangrijk iemand is. Aldus: Hyperactief A-P 11/09/2011 23:46.
klopt absoluut niet. Aldus: mwb 12/09/2011 07:28.
Helaas dat klopt wel, er worden heel veel missers gemaakt bij de doodsoorzaak, ook in Nederland. Bij levensbeëindiging van o.a. gehandicapten wordt absoluut aan creatief boekhouden gedaan. Niet alleen in dat tehuis wat laatst in opspraak was toen, maar ook nu nog. Daarnaast zijn er heel veel missers, oké je kunt dat bediscusseren dat in die gevallen het wel serieus gedaan wordt, maar men verkeerd diagnosticeerd. Maar er is zeker sprake in een groot aantal gevallen dat de juiste doodsoorzaak niet boven water komt. Ik heb voor het gemak wat cijfers uit België, 30% welteverstaan: http://www.uzleuven.be/forensische-geneeskunde/ongewoon-sterfgeval Of wat feiten over fouten en doofpot affaires in de gezondheidszorg Nederland: http://www.sin-nl.org/index/feiten_en_cijfers Dus klopt absoluut niet, moet ik helaas tegenspreken mwb, daarnaast wordt er voor een belangrijk persoon over het algemeen meer uit de kast getrokken dan voor iemand uit een achterstandswijk. Groetjes v Hyperactief A-P.
Laten we vooral de discussie beperken tot doden in politiecellen in Nederland, dat is wel zo helder.
Daar wordt gedegen onderzoek naar gedaan en ik nam aan dat jouw opmerking daar over ging.
Dat er bij andere doden, in andere instellingen, in andere landen, anders mee wordt omgegaan, ja, dat lijkt me logisch.
Daar ging en gaat mijn opmerking ook over mwb, de algemene voorbeelden die ik hier publiceerde, kunnen wel degelijk ook bij politiecel doden voorkomen. Zoals ik al schreef, wordt niet alles volgens de regels gemeld, dat kwam uit dat onderzoeksboek destijds. Of wordt daar nu aan de hand daarvan nog beter gekeken? Overigens is hartfalen ook aan vele oorzaken te linken, ook daar komt niet zelden een verkeerde doodsoorzaak uit. Zo weet ik dat medicatie gebruik zoals bijvoorbeeld Ritalin voor plotseling hartfalen kan zorgen, terwijl de doodsoorzaak in deze gevallen vaak omschreven wordt als zijnde een aangeboren hartkwaal. Deze materie is veel complexer dan het op het eerste gezicht lijkt. Groetjes v Hyperactief A-P.
Hyper, wij gewone stervelingen worden over het algemeen niet volledig geïnfomeerd. Ik heb geen idee over welk boek je het hebt, maar ik begrijp wel dat in dat boek stond dat sommigen bij de overheid niet eens wisten wat de regels waren. Prima …… volgens dat onderzoek(boek)
Ik heb vanmiddag even naar “Het vragenuurtje” gekeken. Komen ook weer kamerleden op hoge poten naar de spreekstoel de minister vragen stellen over de honderden fouten die het NFI volgens de Televaag zou hebben gemaakt. En dan krijg je al snel de voorlopig onzinnige veronderstellingen van de tweede kamerleden dat er wel eens onschuldigen veroordeeld zijn geworden of schuldigen zijn vrijgesproken. En dat allemaal op basis van een flutartikel van de Televaag. Maar ….. omdat de minister het een beladen onderwerp vindt, zal hij de tweede kamer antwoorden in een brief. Feit is en blijft volgens de minister dat er GEEN ENKELE fout door het NFI is gemaakt. Waar het over gaat is dat in het systeem van het NFI fouten zijn opgetreden. Door een NFI medewerker kan een fout zijn gemaakt maar dat haalt de politie en justitie niet, en zeker nooit een rechtbank. De fouten zijn, VOORDAT de gegevens van het NFI naar de politie en justitie gaan, hersteld door het NFI. Als ik de minister goed heb begrepen betreft het 200.000 onderzoeken van het NFI, in 400 gevallen zijn de genoemde systeemfouten gemaakt maar hersteld voordat het naar de politie en justitie is gegaan en in 19 gevallen zijn politie en justitie geìnformeerd over fouten NADAT het NFI haar informatie naar de politie en justitie had verstuurd, maar voordat de zaken ooit de rechtbank hadden bereikt.
De Televaag wil nog meer informatie van het NFI en de minister zal dat ook toestaan, echter niet zonder te vermelden dat het toestaan een unicum in de wereld is, want dat wordt NOOIT, waar dan ook ter wereld, gedaan. Alles in het kader van…. het is een beladen en belangrijk onderwerp en in het kader van transparatie.
Ik geloof absoluut niet dat een persoon, hoe maatschappelijk onbelangrijk dan ook, door toedoen van een politiemedewerker, onopgemerkt door wie dan ook, in een politiecel of later op een andere plaats zijn dood kan vinden.
Vergis je niet, ik ben er heilig van overtuigd, dat de grootste leugenaars en bedriegers, bij de politie en justitie werken, maar de kans dat iets ooit uitlekt is een te groot risico voor de politie. Als het dan gaat om onschuldigen voor jarenlang de cel insturen, dat boeit ze voor geen meter, maar de dood tot gevolg hebbend ….. ik kan dat niet geloven.
Ik vermoed ook, dat in opdracht van de minister, in het buitenland o.i.d. wel eens mensen door speciale eenheden van defensie en misschien ook wel de politie, naar de eeuwige jachtvelden worden geholpen. Maar ik denk niet dat daar ooit iets over bekend zal worden. Aan de andere kant, als je dan ziet hoe onnoemelijk dom zo´n actie met een marine helicopter uitgevoerd wordt, dan denk ik: “Wie moeten dat dan gaan doen, toch niet onze militairen want dat lijkt helemaal nergens op.”. Oefenen en op papier kunnen ze meestal prima, maar in de praktijk lijkt het wel of het altijd prutswerk is. Maar goed, misschien is het al 100 keer goed gegaan, jou en mij zullen ze daarover toch niet informeren. 1 Keer, en ik zal dat denk ik ook nooit meer vergeten, heeft de overheid mij doen verbazen en dat was toen zo'n militair van de Special Forces in Afghanistan tegen een Tv ploeg vertelde: Het is dat jullie er nu bij zijn maar normaal had ik die persoon doodgeschoten omdat het wel eens een verklikker van de Taliban KON zijn. Maar dan ook dan weer; “is het dom geklets van die militair of spreekt hij de waarheid?”
Geen idee.
Boeken, onderzoeken …. het is en blijft allemaal op het niveau van ‘horen zeggen’.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?