mwb, kun je dit eens uitleggen?

• mwb

Nee.

Hier kan ik niets over zeggen.

Het is niet omdat ik geen antwoord zou willen geven, of de discussie zou willen ontlopen.

Soms krijg je zo'n antwoord van een agent, en zul je het daarmee moeten doen.

• LM

Een agent is niet 24 uur per dag in dienst, maar wel 24 per dag opsporingsambtenaar. Dit brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee, ook t.a.v. wat de agent in zijn vrije tijd doet. Voor zover een agent in zijn vrije tijd drugs gebruikt of strafbare feiten pleegt is dit voor een ieder denk ik duidelijk. Minder bekend is dat de politieleiding ook regels stelt aan bijv. nevenfuncties, overigens geldt dit in meer beroepen (concurrentiebeding). In dat de praktijk betekent dit dat nevenfuncties eerst gemeld behoren te worden aan een leidinggevende en wordt geoordeeld of het mag. Gekeken wordt o.a. of de functie kan leiden tot belangenverstrengeling of een voor de burger onduidelijke situatie. Aangezien elke agent weet dat een betaalde bijbaan in de beveiliging not done is, vermoed ik dat het hier historisch gegroeid vrijwilligerswerk (wellicht beloning in natura, gratis toegang, hapje, drankje etc.) betreft waarbij de leiding nu een duidelijke streep heeft gezet. Ik ben wel benieuwd of nu ook leidinggevenden zelf zijn berispt die dit kennelijk jarenlang hebben laten gebeuren en dit kennelijk niet in het geheim plaatsvond.

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Probeer ik toch een beetje binair te denken; Wat

> deden die agenten dan fout?

>

> Wat ik namelijk niet uit het bericht heb kunnen

> opmaken; waren die agenten daar dan in het

> politieuniform? Want anders begrijp ik niet meer

> wat ze fout hebben gedaan.

• - Gerard -

Heb ik alle begrip voor mwb.

• - Gerard -

Oke LM, ik denk dat we toch niet verder komen zonder meer informatie. We kunnen alleen maar gissen. Bedankt voor jouw info.

• mwb

Thanks.

• KlaasVaak

Als het een landelijk bedrijf is kan het zijn dat de legitimatiebewijzen in een totaal andere regio (hoofdkantoor Beveiligingsbedrijf) zijn aangevraagd.

Dan gaat er bij de politie niet 1,2,3 een belletje rinkelen en wellicht ook niet bij de verantwoordelijke van het bedrijf.

Dan is het daarbij nog maar de vraag of de politieagenten in kwestie iets over hun beroep gemeld hebben…

Al denk ik van wel maar ik weet er niets inhoudelijks van.

• - Gerard -

Dus, er is geen systeem dat dat ondervangt? Ben je agent, wil je beveiligingswerkzaamheden namens een vergunninghouder verrichten (daarmee niet gezegd dat daar hier sprake van was) dan komt dat tijdens een screening niet bovendrijven?

• KlaasVaak

Alles werd regionaal bijgehouden.

Dat was in elk geval zo in de tijd van de groene 22 maanden passen.

Toen moest je in 22 maanden je basisdiploma beveiliging behalen.

Zoniet: exit. Dan kon je in een andere branche je geluk beproeven.

Tenzij je creatief was en een beveilingsbedrijf zocht dat

a) in een andere regio gevestigd was ,of

b) bereid was om in een andere regio een pasje aan te vragen.

Formeel moest een beveiligingsbedrijf geloof ik een pas aanvragen in de politieregio waar je tewerk gesteld werd.

Maar dat werkte toch al niet aangezien als je eenmaal een pasje had (oprecht aangevraagd in de politieregio waar je beveiligingswerkzaamheden uit zou voeren),

niets of niemand je verbood om elders in Nederland te werken.

Er is mij toen verteld dat men dat wilde gaan centraliseren bij de politie om zo de uitwassen te weren uit de branche.

Of dat ook daadwerkelijk van de grond gekomen is weet ik niet.

Kan me zo maar voorstellen dat dat voorstel de uitvoering niet gehaald heeft.

Kan me ook zomaar voorstellen dat dat ten gevolge van bezuinigingen is geweest.

• - Gerard -

Dat van die groene pasjes (12 maanden) stamt uit - einde geldigheid -1 januari 2003. Overigens dien je inderdaad waar het bedrijf gevestigd is het legitimatiebewijs aan te vragen maar AA is al jaren aan het shoppen bij de grote bedrijven om alle vestigingen van een landelijke speler centraal bij AA te laten doen. Daarnaast weet ik dat elk regiopolitiekorps zelf invulling geeft, uiteraard binnen de ruimte van de wet, wie wel toestemming krijgt en wie niet. Zo kun je dus, nog steeds, althans, dat is mijn actuele kennis er van, door bijvoorbeeld RR afgewezen worden en door Fryslân, om maar twee willekeurige namen te noemen, toegelaten worden. Of dat straks gaat veranderen weet ik niet want ik heb zelf nog geen idee hoe dat gaat werken met de 10 districten binnen de nationale politie. Ik hoop natuurlijk dat het centraal wordt gedaan, verwacht dat eigenlijk ook.

Maar nou weet ik nog steeds niet of tijdens een screening het beroep naar voren komt.

Edit: uiteraard is het legitimatiebewijs landelijk en niet regionaal gebonden. Anders moet je 25 pasjes aanvragen.

• Reja

Beroep is geen vraag op de screeningsformulieren. Een OA hobbelt zo door de procedure heen als hij of zij niet bekend is bij de collega BW.

(Of hij/zij moet natuurlijk bij “bent u weleens in aanraking gekomen met de politie” invullen; ja, ik eet daar wekelijks in de kantine).