mwb, kun je dit eens uitleggen?

• - Gerard -

Ik heb van een agent van bw begrepen dat je door de justitiële molen gaat. Je kunt ook in screeningsformulier zetten dat de kandidaat een pannenkoek is (jou wel bekend) maar dat doet de OA's ook niet stoppen te hobbelen. Ik zou het dus helemaal niet onlogisch vinden als een KlaasVaak een aanvraag legitimatiebewijs indient bij de lokale bw, bw een seintje krijgt van justitie dat een aanvraag afgewezen moet worden omdat KlaasVaak al politieagent is. Net zoals wanneer iemand een justitiëel verleden heeft. Ik neem toch aan dat het systeem van jusitie wel landelijk is?

Jij weet in jouw commentaren altijd wel een klein grapje te stoppen. Ik kan dat misschien ook wel maar dan moet ik het grapje lenen van Loesje, iets aanpast om het politiegerelateerd te houden. “Is het pauze of zijn dat vrije uitloop politieambtenaren?”

• Reja

Voor zover mij bekend tikt de lokale BW ambtenaar de naam van de betrokkene in de computer en ziet zo of deze antecedenten heeft. Dat is een -landelijk- systeem waar volgens mij elke (daartoe bevoegde) diender in kan kijken. Klaas Vaak zal geen antecedenten hebben en rolt derhalve zo door de screening.

Het kan ook nog zijn dat de toekomstig beveiliger zelf invult dat hij ooit iets gedaan heeft en dan wordt zijn dossier opgevraagd bij een centraal archief. Dan gaat het allemaal wat langer duren, net zoals in het geval BW geen toestemming wil gaan verlenen. Dat gaat dan eerst via een stafbureau o.i.d. waardoor het enige tijd duurt voordat de toestemming wel of niet gegeven wordt.

Een normale screening is dus slechts een blik op een computerscherm naar antecedenten. Blijft alleen de vraag wat er precies onder antecedenten wordt verstaan. Los van veroordeling door een Rechter staan hierin vermoedelijk ook alle situaties waarin je in aanraking bent gekomen met de politie. Je naam kan dus geregistreerd staan omdat je ergens bij betrokken was zonder dat hier een veroordeling uit voortgekomen is. Wat er precies naar voren komt rollen als je naam wordt ingetikt weet ik niet, net zo min als de beoordeling hiervan. Wel komt het nog steeds voor dat iemand in de ene regio niet door de screening komt en in een andere regio wel. Of dat de ene ambtenaar BW iemand geen toestemming verleent terwijl de andere wel toestemming geeft op basis van dezelfde informatie. Wonderlijk maar waar.

Voor leidinggevenden van een Particuliere Beveiligingsorganisatie wordt een uitgebreider onderzoek gedaan. Hiervoor schijnt BW / KC een advies te geven aan Justitie en onderzoekt het Ministerie ook nog het één en ander. Wat precies is mij niet duidelijk, maar na goedkeuring mag je leiding geven aan de particuliere beveiligingsorganisatie. Leiding geven, maar als je uitvoerende beveiligingswerkzaamheden wil uitvoeren dan moet je de standaard screening via BW nog even doorlopen om een grijs pasje te mogen bezitten. Deze twee zaken zijn niet gekoppeld.

Ik verwacht dat de politiecomputer geen registratie heeft van mensen die NIET met politie/justitie in aanraking gekomen zijn en dat het beroep van iemand ook niet geregistreerd wordt. Want wat maakt het uit of een huisschilder iets doet of een groenteman.

Wellicht kan één van de agenten hier uitsluitsel geven of een beroep van iemand naar voren komt als je de antecedenten controleert in de computer ?

• - Gerard -

Het maakt ook niks uit wie groenteboer of bakker is, maar het maakt wel uit of je politieagent bent of niet. Dus, KlaasVaak geen antecedenten, toch geen toestemming i.v.m. beroep zijnde politieagent. En ik weet niet in hoeverre er binnen de politie richtlijnen voor bestaan maar ik kan me voorstellen dat bepaalde personen zoals BOA's, medewerkers justitie en medewerkers van de KMar ook niet zomaar door de molen komen zonder dat iemand dat opmerkt.

• Reja

Het klopt dat er richtlijnen zijn waardoor Klaas Vaak geen nevenwerkzaamheden in de beveiliging mag doen, maar als hij bij een PBO solliciteert als oproepkracht, zijn diplomaatje toont en het toestemmingsformulier invult is er geen haan die er naar kraait. Ik verwacht dat Klaas gewoon toestemming krijgt. Als later blijkt dat hij OA is, zal hij bij zijn werkgever(s) iets uit te leggen hebben. Aan politiezijde zal het niet zonder gevolgen zijn.

• Reja

Zag zojuist dat het korps Hollands Midden het formulier heeft aangepast, staan wat extra vragen op waaronder of de aanvrager nog andere werkzaamheden heeft bij politie e.d.

Op het inlichtingenformulier (vult de beveiliger zelf in) staat de vraag ook gesteld of de aanvrager OA is. Het kan dus wel maar is afhankelijk van het korps.