Politie schiet man op vol terras neer

• mwb

Zo'n situatie is alleen in ME of dergelijk verband denkbaar.

Een ME commandant zou dan zo'n bevel kunnen geven.

Iedereen kent nog wel de beelden van de ME sectie die op linie met getrokken wapen door een molukse wijk liep.

In het normale dagelijkse straatwerk komt dat niet voor.

• mwb

In een dergelijk geval zal een agent roepen “leg neer dat mes of ik schiet / spray” (of iets soortgelijks)

Omdat een agent, indien mogelijk, geweldsgebruik vooraf laat gaan door een waarschuwing.

Na A komt B dus als hij hem dan niet neer legt, wordt er gesprayd of geschoten.

De praktijk in jouw situatie zal zijn dat de andere agenten daar vervolgens bij aansluiten.

Daar wordt op getraind, zodat als gelijkwaardige collega's in dergelijke situaties kan optreden.

Er is dan geen meerdere die commando's geeft.

Je bent op zoek naar een situatie waarin een lagere in rang opdracht aan een hogere geeft om zijn wapen te trekken.

Die situatie ga je niet vinden.

De ambtsinstructie spreekt duidelijk over een meerdere. Dus een agent kan geen opdracht geven aan een hogere om te schieten.

• - Gerard -

Oké, helemaal duidelijk. Dank je wel mwb.

• - Gerard -

In het eerste bericht van TS is te lezen dat de man zelfmoord pleegt, maar de doodsoorzaak is dus een politiekogel. Neem dat ook even mee bij de topic over mijn geboortestad Hoorn van serine.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/317752/Verwarde-Haagse-man-is-overleden-door-politiekogel.htm

• serine

ho ho..deze man is wel overleden aan het bloedverlies en er staat bij aan zijn been..

wie zegt dat dat niet komt door het bloedverlies aan de steek in zijn nek die hij zichzelf toebracht..?

maar dan nog misschien zijn de ambulance broeders en het ziekenhuis vergeten naar zijn been te kijken?

ik denk niet dat je hierbij de politie er op af kan rekenen..

wat betreft die geraakte opstander?…wat doen zij daar dan ook nog? te potten kijken…? maak dat je weg komt als daar zon gek staat te zwaaien met een mes…tenminste dat is wat ik mijn kinderen leer…laat de politie zijn werk doen en loop weg.

en dit is zon mooi voorbeeld waarom ik dat zeg.

(waarom ze die MEERDERE schoten gelost hebben weet ik niet…ik was er niet bij dus kan de situatie niet inschatten..het is in ieder geval hele andere situatie dan mannen die nog niet bloedend naar hun cel gebracht worden maar daar bloedend weer uit komen.Zo heftij dat ze afgevoerd worden met de ambulance naar het ziekenhuis.. (waarvan men niet weet hoe dat zo is gekomen…. (gek genoeg horen wij daar ook niets meer van steeds..)