Mooi toch?

• - Gerard -

Nee, ik heb het alleen nog maar over de regels gehad. Ik mag niet permanent en met als enig doel een camera op de openbare ruimte richten waarbij personen herkenbaar in beeld komen en die beelden vastleggen. Camera's moeten dus een doel dienen, zoals het vastleggen wie jouw bedrijfspand binnentreedt, en dat je dan stukjes openbare ruimte meepikt, dat schijnt te mogen. Bij een winkelbedrijf volstaat al snel een aanduiding zoals een sticker: camerabewaking.

Maar ik, als gewone burger, heb in de opsporing helemaal niks aan beelden van verdachte personen. Buiten heterdaad al helemaal niet. Alleen al door het feit dat ik geen opsporingsbevoegdheden heb.

De beelden worden dus overgedragen aan de opsporingsbevoegden, zoals de politie, om het netjes uit te leggen, maar beter is misschien dat ik schrijf dat de politie de beelden in beslag neemt.

Nou, die feiten: ik ben niet opsporingsbevoegd, kan dus niks met de beelden, waarom mag ik dan geen camera op de openbare ruimte richten als ik er juridisch toch niks mee kan, maar de politie die beelden wel goed zou kunnen gebruiken in de opsporing?

En wat het overtreden van regels door de overheid, daar betreft het in zijn algemeenheid. Als de politie iets niet mag, zoals het afluisteren van een gesprek tussen advocaat en verdachte, dan moet het OM als dat toch gedaan is door de politie, dat ook niet gebruiken als bewijs. Dit als voorbeeld.

Een een praktijkvoorbeeldje, KlaasVaak. Je kunt het je zo voor de geest halen.

Twee overvallers zijn van plan een winkelbedrijf te overvallen. Wat gebeurt er dan vaak? Ze komen aanrijden op een scooter, en een meter of 2 voor de winkel gaat er een bivakmuts op en stormen ze winkel binnen. Wat neemt de camera van de winkel dan op? Twee personen met een bivakmuts. Gaan ze de winkel weer uit, daar zijn dan ook beelden van inclusief bivakmuts. Heb je dus weinig aan. Ze stappen weer op de scooter, en de bivakmutsen gaan weer af anders vallen ze natuurlijk op in de openbare ruimte. Omstanders worden door de overheid opgeroepen hiervan filmbeelden te maken en op te sturen naar de politie. Maar je kunt natuurlijk ook een camera ophangen die de hele stoep of straat voor de winkel in beeld brengt, maar dat mag dan weer niet. Dus, als je een beetje pech hebt, heb je 2 overvallers met bivakmutsen op beeld vastgelegd, en niemand die verder op straat beelden heeft gemaakt. En dan mag de politie zich in alle bochten wringen om uit te vinden wie de overvallers zijn, terwijl het zoveel eenvoudiger had gekund.

Kijk, ik kom de laatste tijd ook bij overheidsgebouwen en als je ziet waar zij hun camera's op gericht hebben ….. dat is toch de openbare ruimte hoor. En als het de overheid betreft mag blijkbaar alles.

• KlaasVaak.

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

De beelden worden dus overgedragen aan de opsporingsbevoegden, zoals de politie, om het netjes uit te leggen, maar beter is misschien dat ik schrijf dat de politie de beelden in beslag neemt.

Beide kan alleen moet een vordering toch aangemaakt en uitgereikt worden ook achteraf.

Nou, die feiten: ik ben niet opsporingsbevoegd, kan dus niks met de beelden, waarom mag ik dan geen camera op de openbare ruimte richten als ik er juridisch toch niks mee kan,

maar de politie die beelden wel goed zou kunnen gebruiken in de opsporing?

Ik denk dat je prima iemands pricacy kunt schenden zonder de beelden te verspreiden of te vertonen aan derden, denk je niet?

En wat het overtreden van regels door de overheid, daar betreft het in zijn algemeenheid.

Als de politie iets niet mag, zoals het afluisteren van een gesprek tussen advocaat en verdachte, dan moet het OM als dat toch gedaan is door de politie, dat ook niet gebruiken als bewijs.

Dit als voorbeeld.

Tegenwoordig gaat het tappen EN wissen automatisch.

De software schijnt zo aangepast te zijn dat als het (bijv. uitgaande) nummer van een geheimhouder wordt gedetecteerd dat het gesprek meteen wordt gewist.

Een praktijkvoorbeeldje, KlaasVaak. Je kunt het je zo voor de geest halen. Twee overvallers zijn van plan een winkelbedrijf te overvallen. Wat gebeurt er dan vaak?

Ze komen aanrijden op een scooter, en een meter of 2 voor de winkel gaat er een bivakmuts op en stormen ze winkel binnen. Wat neemt de camera van de winkel dan op?

Twee personen met een bivakmuts. Gaan ze de winkel weer uit, daar zijn dan ook beelden van inclusief bivakmuts. Heb je dus weinig aan.

Ze stappen weer op de scooter, en de bivakmutsen gaan weer af anders vallen ze natuurlijk op in de openbare ruimte.

Omstanders worden door de overheid opgeroepen hiervan filmbeelden te maken en op te sturen naar de politie.

Maar je kunt natuurlijk ook een camera ophangen die de hele stoep of straat voor de winkel in beeld brengt, maar dat mag dan weer niet.

Dus, als je een beetje pech hebt, heb je 2 overvallers met bivakmutsen op beeld vastgelegd, en niemand die verder op straat beelden heeft gemaakt.

En dan mag de politie zich in alle bochten wringen om uit te vinden wie de overvallers zijn, terwijl het zoveel eenvoudiger had gekund.

a) als zo'n camera wordt geplaatst staat er vast iemand op die er een zaak van maakt en dat er een rechter iets van vindt.

b) ik verbaas me nog steeds over de cameraposities van tegenwoordig 100% gebrek aan inventiviteit en kwaliteit.

Ik kon nog steeds beelden tegen op VHS tapes die dan ook nog per dag van de week 1 cassette gebruiken die zooo slecht van kwaliteit zijn….ik noem geld en waardetransport Amsterdam.

Over potentieel risicoobject gesproken….

Waarom geen KLEURENcamera in het ‘tableau’ van de toonbank, in het ‘toetsenbord’ van de kassa, in de deurkozijn van de in-/uitgang op ca. 1.00-1.20m hoogte omhoog gericht.

En niet telkens op 2,60 meter hoog in de hoek met een breedhoek lens.

Waarom geen stickers (3 simpele horizontale tape-jes volstaan) op de ruit van de in-/uitgang op 1.75, 1.80 en 1.85 hoogte ter grootte identificatie van een dader?

Kijk, ik kom de laatste tijd ook bij overheidsgebouwen en als je ziet waar zij hun camera's op gericht hebben ….. dat is toch de openbare ruimte hoor.

En als het de overheid betreft mag blijkbaar alles.

Je mag meer dan je denk. Ik ken niet alle regels maar als het belang en doel duidelijk is… en er zijn geloof ik verschillen per gemeente maar dat weet ik niet zeker.

Om samen te vatten: de politie is handhaver, de overheid kan wel/nog zo veel willen maar het is vaak een burgerinitiatief dat leidt tot verzoek om inperking ivm privacy.

• KlaasVaak.

Dat zal mij een biet zijn. Er zijn regels en daar wordt aan voldaan.

Hoe betrouwbaar is een ooggetuige?

En is dat maatgevend voor elke ooggetuige?

En hoe betrouwbaar is een (DNA)spoor?

Een beetje creatieve dader kan uit de haarborstel van zijn kameraad een paar haren trekken.

Als die kameraad verhoord wordt zal die zeggen “ik ben daar nog nooit geweest”

Wat dan weer keihard weerlegd wordt maar de kameraad wel als bewijsbaar leugenachtig typeert.

Het is aan een rechter om te beoordelen of iets wettig en overtuigend bewezen is.

Hoe betrouwbaar is dat? Het is ook maar een mens.

Hoe betrouwbaar is een lekenjury?

Hoe vooringenomen is een lekenjury.

Het gemiddelde forum roept al snel levenslang opsluiten, voor altijd zijn rijbewijs/paspoort afnemen.

1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.

• Hyperactief A-P

Oh en omdat die man dat zegt is het waar? Die man had natuurlijk geen enkel partijdig belang in deze casus om dat te roepen?

Het blijkt dat jij een voorkeur hebt om iemand meer te geloven dan een ander, en dus zal die gene wel gelijk hebben.

Waar zijn je feiten en hoe heb je dat onderzocht? Aldus: KlaasVaak. 06/01/2012 08:46

Dat je meteen een ander zijn woorden in twijfel trekt dat mag KlaasVaak, mijn manier is het in ieder geval niet, als die man de waarheid niet spreekt belazerd hij allereerst zichzelf. Voor de rest vind ik het jammer dat je een waardeoordeel over mij uitspreekt, die feitelijk op jezelf van toepassing is. Als je alles in twijfel trekt, dan hoef je feitelijk niet meer te discusseren. Oké, deze zaak kan ik niet controleren, maar in mijn eigen geval ben ik s'nachts ooit getuige geweest van brandstichting in een auto door een buurjongen die twee huizen verder woonde. Ik lieg er geen woord om, dat er s'nachts bij ons aangebeld werd, de politie met de verdachte voor de deur stond, en hem confronteerde met wat ik had gezien… Nou had ik er schijt aan, en heb er geen nare consequenties van gehad, maar de schoonheidsprijs verdient het absoluut niet. Het zou je sieren als je ook eens toe kon geven dat er fouten gemaakt worden.

Je had geen gelijk en hebt nog steeds geen gelijk. MMA is anoniem. Punt. Aldus: KlaasVaak. 06/01/2012 08:46

Allereerst, ik hoef van jou absoluut geen bevestiging hoor, dat soort spelletjes ben ik al ontgroeit. Maar op deze manier is het slecht communiceren.

Zelfs al zouden uit logfiles bekend gemaakt worden vanaf WELKE aansluiting ooit naar MMA is gebeld dan is bij diegene die daar inzage in heeft nog niet bekend WAT er is gemeld. Aldus: KlaasVaak. 06/01/2012 08:46

Je hoeft bijvoorbeeld bij de georganiseerde misdaad weinig fantasie te hebben dat er niet over zweetvoeten gebeld wordt. Al heel lang geleden waren er in een centrale in Haarlem taps ontdekt die destijds (internet was nog niet zo populair) voor veel beroering zorgde.

Die man is in de eerste onwaarheid nog niet gestikt en ook in deze onwaarheid niet kennelijk.

En oh, het stond in De Pers dus dàn is het waar?! Aldus: KlaasVaak. 06/01/2012 08:46

Ach ja, zo kreeg Peter R de Vries er hier ook vaak ongenadig langs, ik wordt er weer even aan herinnerd waarom er diverse serieuze prikkers destijds al afhaakten. Maar goed, dat is off topic en bijzaak. Maar je schreef jankverhaal, dwangneurose en meer van dat. Ik pas ervoor om op die lage toonhoogte een discussie voort te zetten. Is zonde van de verspilde energie op deze destructieve wijze. Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak.

als die man de waarheid niet spreekt belazerd hij allereerst zichzelf.

Een waarheid als een koe. Zo lust ik er wel pap van. Daar kun je alles mee afdoen.

En is het daarom dan maar de waarheid die hij spreekt?

Als je alles in twijfel trekt,…

Ik trek niet 'meteen een ander zijn woorden in twijfel'.

Ik heb het liever over bewijs dan over aannames. En je beroepen over krantenartikelen, pffft.

Nul bewijs voor je beweringen en je past als je met een kritisch toon gepareerd wordt. Prima.

Je hoeft bijvoorbeeld bij de georganiseerde misdaad weinig fantasie te hebben

Het gaat bij bewijs en privacyschending ook niet om fantasie hebben.

Met die zin vna jou worden geen rechtzaken gewonnen.

Ik pas ervoor om op die lage toonhoogte een discussie voort te zetten

Publiceer dan geen aannames als ware feiten en wees eens kritisch naar je aangehaalde verhalen.

Als jij net zo kritisch zou zijn over je bronnen als je in je oordelen naar politie en justitie was zul je ook niet van de reacties krijgen.

Maar alles wat de politie en justitie doet moet letterlijk uitgekauwd worden en afgemeten worden en wordt door jou ‘veroordeeld’ op basis van een verhaal

van een van de partijen in een zaak of van een krantenartikeltje. Ik heb zelden àlle feiten in een krantenartikel gezien, als er al feiten in stonden.

En als jij iets plaatst als bewijs dat politie en justitie iets fout doen dan moet dat maar aangenomen worden dat het zo is.

Maar wel vinden dat je gelijk hebt omdat…

Vandaar dus: jankverhaal en dwangneurose.

Het zou je sieren als je ook eens toe kon geven dat er fouten gemaakt worden.

En waar schreef ik dat er nooit fouten worden gemaakt?

Ik leg je slechts uit hoe iets in de wet staat weggeschreven mbt voorgeleiden en confrontatie.

Ik zeg niet dat het nooit anders gedaan zal zijn omdat het anders in de wet/procedures/voorschriften staat.

• Hyperactief A-P

Als jij net zo kritisch zou zijn over je bronnen als je in je oordelen naar politie en justitie was zul je ook niet van de reacties krijgen.

Maar alles wat de politie en justitie doet moet letterlijk uitgekauwd worden en afgemeten worden en wordt door jou ‘veroordeeld’ op basis van een verhaal Aldus: KlaasVaak. 06/01/2012 23:12.

Het laatste wat ik erover zeg, is dat dit ook een aanname van jou betreft KlaasVaak, in de echte wereld krijg ik dat commentaar niet, eerder het tegendeel. Maar zoals ik al eens eerder schreef, iets daadwerkelijk doen bewijst feitelijk zichzelf en hoeft geen betoog. Het verschil is, dat in het dagelijkse leven je beoordeeld wordt op daden, niet op al dan niet verkeerd begrepen of verdraaide woorden. Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak.

Voor iemand die ge-pas-t is ben je behoorlijk lang aan het woord.

Het is geen aanname, het is mijn eigen waarneming. En de laatste keer bij de dokter was ik niet schizofreen.

En iedereen kan het lezen.

Hoezo in de echte wereld niet? In welke wereld zit ik dan?

Ik bevind me in het dagelijkse leven, communiceer via internet met je, reageer op je letterpoep, en daar had ik een oordeel over. Dat klopt.

Dat jij dat anders ziet is mogelijk een verklaring voor de discussie die je probeert te voeren en ik niet zie.

Jij trekt boute en onjuiste conclusie over de politie/justitie op basis van een mening van een niet objectieve partij of een stukje in een krantje en ziet dat als bevestiging.

En dan kom je met “in het dagelijkse leven” etc. als tegenhanger van een oordeel van iemand (ik) op dit internetforum.

In welk leven plaats je een krantentekst dan? Of een telefoongesprek? Vreemd. Bevind jij je dan in een ander leven? Er begint mij iets te dagen.

Ik heb je niet verkeerd begrepen en ik verdraai je woorden helemaal niet, ik heb ze zelfs in mijn reacties letterlijk gequote.

Als je toch volhardt in het ‘verkeerd begrijpen’ door mij, leg mij dan uit wat ik verkeerd begrijp en hoe ik het had moeten begrijpen.

• - Gerard -

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat je prima iemands pricacy kunt schenden

> zonder de beelden te verspreiden of te vertonen

> aan derden, denk je niet?

Misschien wil je dat dan toch eens toelichten. Ik weet dat veel camerabeelden nooit bekeken worden. In veel bedrijven hangen immers camera's waar niemand ooit naar de beelden kijkt. Pas als er wat gebeurt gaat men de beelden ‘terugkijken’. Zelf ben ik van mening dat als ik achter een camera zou zitten en ik zie een overvaller een oude dame beroven, ik niemands privacy schend, omdat ik geen idee heb wie de overvaller en oude dame zijn. Ik zou dus nooit kunnen zsggen: Jij bent de overvaller en jij bent de oude dame, simpelweg omdat ik niet opsporingsbevoegd ben. Maar stel nou dat ik bekende persoon film. Dan nog is het niet aan mij om vast te stellen dat het daadwerkelijk om die bekende persoon gaat. Ik ben niet opsporingsbevoegd en ben dus juridisch niet in staat iemand zijn identiteit vast te stellen. M.a.w., het maakt juridisch helemaal niks uit wat ik vaststel. Dat zal de overheid (politie, OM) moeten doen en dan nog moet een rechter het met de politie en het OM eens zijn. Maar misschien zie ik dat allemaal helemaal verkeerd hoor.

En de rest van jouw uitleg, ik kan me daar prima in vinden en heb daar verder geen commentaar op.

• KlaasVaak.

Als ik in de badkamer van jouw huis een (web)cam ophang om mezelf te verlekkeren…

Niets verspreidt niets aan derden getoond.

PS: Niet dat ik daar enige behoefte aan zou hebben, maar er zijn mensen…

• - Gerard -

Ik probeer even het verschil te ontdekken tussen een camera welke op een bepaalde straat gericht is, bij een winkel o.i.d., en iemand die met een videocamera, camera in zijn telefoon dezelfde straat fimt op hetzelfde moment.

Je ziet op Tv wel eens bij bijvoorbeeld Blik Op de Weg of Wegmisbruikers bestuurders huilebalken dat ze niet op Tv willen en dan zegt zo'n agent: Ze filmen gewoon op de openbare weg ons werk, en dat mag. Straks kunt u overleggen met de makers van de beelden.

Trouwens, als ik het prima vind dat jij een camera in mijn badkamer hangt……. maar het gaat mij dus om de openbare ruimte.