Nee, ik heb het alleen nog maar over de regels gehad. Ik mag niet permanent en met als enig doel een camera op de openbare ruimte richten waarbij personen herkenbaar in beeld komen en die beelden vastleggen. Camera's moeten dus een doel dienen, zoals het vastleggen wie jouw bedrijfspand binnentreedt, en dat je dan stukjes openbare ruimte meepikt, dat schijnt te mogen. Bij een winkelbedrijf volstaat al snel een aanduiding zoals een sticker: camerabewaking.
Maar ik, als gewone burger, heb in de opsporing helemaal niks aan beelden van verdachte personen. Buiten heterdaad al helemaal niet. Alleen al door het feit dat ik geen opsporingsbevoegdheden heb.
De beelden worden dus overgedragen aan de opsporingsbevoegden, zoals de politie, om het netjes uit te leggen, maar beter is misschien dat ik schrijf dat de politie de beelden in beslag neemt.
Nou, die feiten: ik ben niet opsporingsbevoegd, kan dus niks met de beelden, waarom mag ik dan geen camera op de openbare ruimte richten als ik er juridisch toch niks mee kan, maar de politie die beelden wel goed zou kunnen gebruiken in de opsporing?
En wat het overtreden van regels door de overheid, daar betreft het in zijn algemeenheid. Als de politie iets niet mag, zoals het afluisteren van een gesprek tussen advocaat en verdachte, dan moet het OM als dat toch gedaan is door de politie, dat ook niet gebruiken als bewijs. Dit als voorbeeld.
Een een praktijkvoorbeeldje, KlaasVaak. Je kunt het je zo voor de geest halen.
Twee overvallers zijn van plan een winkelbedrijf te overvallen. Wat gebeurt er dan vaak? Ze komen aanrijden op een scooter, en een meter of 2 voor de winkel gaat er een bivakmuts op en stormen ze winkel binnen. Wat neemt de camera van de winkel dan op? Twee personen met een bivakmuts. Gaan ze de winkel weer uit, daar zijn dan ook beelden van inclusief bivakmuts. Heb je dus weinig aan. Ze stappen weer op de scooter, en de bivakmutsen gaan weer af anders vallen ze natuurlijk op in de openbare ruimte. Omstanders worden door de overheid opgeroepen hiervan filmbeelden te maken en op te sturen naar de politie. Maar je kunt natuurlijk ook een camera ophangen die de hele stoep of straat voor de winkel in beeld brengt, maar dat mag dan weer niet. Dus, als je een beetje pech hebt, heb je 2 overvallers met bivakmutsen op beeld vastgelegd, en niemand die verder op straat beelden heeft gemaakt. En dan mag de politie zich in alle bochten wringen om uit te vinden wie de overvallers zijn, terwijl het zoveel eenvoudiger had gekund.
Kijk, ik kom de laatste tijd ook bij overheidsgebouwen en als je ziet waar zij hun camera's op gericht hebben ….. dat is toch de openbare ruimte hoor. En als het de overheid betreft mag blijkbaar alles.