Alcholcontrole

• Milo

Afgelopen zaterdagavond reed ik naar een benzinepomp die 3.5 kilometer van mijn huis gelegen is. Toen ik af wilde rekenen stond er in de rij voor de kassa een agent die buiten dienst was die een dusdanige dranklucht bij mij constateerde dat hij buiten in zijn auto zijn collega's opgeroepen heeft.

Vervolgens is hij die 3.5 kilometer naar mijn huis, midden door de bebouwde kom, achter me aangereden. Toen ik wilde parkeren reed hij schuin voor me langs en hield me staande. Hij vertelde wie hij was en waarom hij me staande hield. Op de vraag of ik gevaarlijk gereden had zei hij: nee, dat niet maar je ruikt enorm naar alcohol.

Na enkele minuten arriveerden de opgeroepen collega's en moest ik blazen. Ik blies een P omdat ik maar een enkele glas wijn had gehad.

Ik vroeg me later af waarom die agent buiten dienstijd me niet bij die pomp staande heeft gehouden maar pas thuis. Hij had reden genoeg om zijn collega's te bellen maar liet mij ondertussen dus wel gewoon rijden. Kortom hij liet dus, in zijn ogen, een beschonken bestuurder gewoon aan het verkeer deelnemen.

Is dit niet wat vreemd of de normale gang van zaken?

• ¥ Lotje ¥

De agent was buiten dienst.( dus denk ik dat hij zijn beroep niet kan uitwerken dan)

Voorbeeld . Ik heb gewerkt in een zwembad(vut nu). Maar als ik in een ander zwembad was in mijn vrije tijd kan ik daar ook niet gaan zeggen van heeeee jij daar geen bommetje , en jij daar ga je spullen eens in de kastje leggen.

Daarom riep hij zijn collega,s op. De agent zou , vermoed ik wel gezien hebben en gedacht , dit kan niet .Dus zijn collega,s opgeroepen .

• - Gerard -

Ja, je kunt je van alles afvragen. Waarom heb je dat niet aan de agent zelf gevraagd? Maar, de agent heeft misschien gedacht …. laat ik eerst eens informeren of er collega's beschikbaar zijn. Dat heeft hij misschien gedaan toen hij achter jou aanreed. Hij kan gedacht hebben: komt de alcohollucht uit zijn mond, of is het van zijn kleding? Of hij, denkt: toch maar eerst eens kijken hoe zijn rijgedrag is. Of hij heeft gedacht: ik wil de meneer niet aanspreken in een tankstation, voordat je het weet heb je een discussie in het tankstation en gaat iedereen zich er mee bemoeien. Nou, tal van mogelijkheden die ik ter plekke even verzin.

• - Gerard -

Vast niet.

• Milo

Hij heeft mij staande gehouden voor mijn huis, hij is daar dus blijkbaar wel toe bevoegd.

• Milo

Zijn verhaal is dat hij in zijn auto gebeld heeft naar het bureau en dat hij gewacht heeft tot ik ook naar buiten kwam en toen achter me aan is gaan rijden.

Dat ik het niet ter plekke vroeg is omdat er maar enkele minuten zaten tussen het aanhouden en het arriveren van zijn collega's. In die tijd heeft hij zijn indentificatie laten zien en ik de mijne en hij de reden vertelt van zijn aanhouding. Het ging allemaal zo snel dat het niet bij me opkwam. Wel zei hij letterlijk toen ik een P blies: nou ja, hier snap ik niets van. Uit die zin kan ik dus toch opmaken dat hij werkelijk gedacht had dat ik met teveel alcohol op van plan was om aan het verkeer deel te nemen en hij liet me dat gewoon doen. Dat laatste gaat het om.

• KlaasVaak.

Grappig is dat je zelf zegt (in je openingsbericht) dat je een P-tje blies dus niet onder invloed van alcohol was maar je zegt ook 1 fles wijn gedronken te hebben.

P staat niet voor ‘prima’ maar voor ‘pass’ oftwel ‘passeren’ oftwel “onder de limiet”. En dat is iets anders dan ‘prima’.

Maar je zegt ook, “in zijn ogen”, een beschonken bestuurder laten rijden. Dat heeft die agent niet gezegd. Hij zei dat hij vond dat je enorm naar alcohol rook.

Er zijn nog meer kenmerken zoals: onvast ter been zijn, rood doorlopen ogen, met dubbele tong praten, zinnen blijven herhalen en zelfs in je broek plassen :)o

Je mag niet onder invloed van alcohol zijn maar je krijgt pas straf bij een bepaald niveau.

Dat is iets anders dan de regel meeste bestuurders hanteren, namelijk: na 1 fles of 2 glazen krijg ik geen boete dus mag ik nog rijden. FOUT

Dat mogen rijden zoals men dat op straat noemt verandert ineens in niet kunnen rijden zodra er een aanrijding plaats vindt. En dan?

Jij wist van jezelf dat je onder invloed van alcohol was, maar niet hoeveel. En toch ging je rijden (???)

Leuk als je toch een aanrijding had gehad en de politie had eveneens die alcohol geroken en dat op papier gezet.

Wat staat er in de kleine lettertjes je verzekering? Zie artikel 8 lid 1 WVW1994.

Dat kan bij een aanrijding nog wel eens een rol spelen.

Kennelijk had de ‘agent in vrijetijd’ alleen het kenmerk ‘naar alcohol ruiken’ opgemerkt bij je en vond hij dat niet voldoende om terplekke op te treden.

Ik neem aan dat de agent jou niet eerst heeft zien rijden en daarna de alcohol bij jou geroken.

Ik neem aan dat hij de alcohol pas rook in de shop en je daarna pas zag vertrekken in een auto.

Want de alcohol zou je theoretisch ook kort voor het betreden van de shop naar binnen gekieperd kunnen hebben.

Dus kun je stellen dat hij jou geen verdachte vond van het “rijden onder invloed”. Met de nadruk op rijden.

De agent heeft door achter jou aan te rijden je vervolgens wèl zien rijden.

Mogelijk vond hij je rijgedrag niet zodanig verdacht dat hij vond dat je je voertuig niet kon besturen. Dat zegt niets over het mogen besturen.

Hij kan later, na een positieve uitslag op het ademselectieapparaat, wel verklaren/getuigen dat je hebt gereden. Dat maakt rijden onder invloed compleet.

Bovendien is het lastig om jou tot stoppen te krijgen als een agent in burger, in een niet als politieauto herkenbare auto (want: zijn eigen auto), niet in het bezit van een stopbordje etc.

Ik zou ook niet meer stoppen omdat iemand dat vraagt of omdat iemand zijn auto voor de mijne zet zolang hij niet als agent herkenbaar is/zich legitmeert.

En dat ‘onderweg niet laten stoppen’ is hem niet aan te rekenen zelfs als jij onder invloed was. Het is jouw schuld dat je rijdt. De agent maakt een veilige en verstandige afweging.

Er had hem (in mijn ogen) niets in de weg gestaan om jou in de benzinepomp reeds staande te houden, althans mits hij er maar van overtuigd is dat jij de bestuurder was.

Mocht je na staandegehouden te zijn teveel geblazen hebben en hij had je zien rijden: rijden onder invloed.

Mocht je na staandegehouden te zijn teveel geblazen hebben en hij had je NIET zien rijden: een rijverbod.

Tenslotte wil hij, eenmaal bij jouw huis aangekomen, voorkómen dat je naar binnen gaat.

Dan ontstaat namelijk de situatie dat niet meer is vast te stellen of het achteraf gemeten promillage is ontstaan vóór of nádat je de woning hebt betreden.

Hij houdt jou staande. Dat kan en mag. Je hebt gereden en hij kan alle verplichtingen die de WVW1994 aan een bestuurder oplegt controleren. (rij- en kentekenbewijs, niet onder invloed)

Hij vraagt/vordert je rijbewijs. Vervolgens kan hij niet controleren of er iets nog boetes openstaan en daarvoor wacht hij op de al gewaarschuwde collega's.

Niets mis mee.

Hij heeft je, zo zeg je zelf, aan het einde van de rit niet meteen aangehouden (want daarvoor ontbrak het bewijs) maar staandegehouden en dat mag want je bestuurde een auto.

Dan worden zoals gezegd alle controlemogelijkheden die de WVW1994 biedt van toepassing.

En voor Lotje:

Een agent is 24 uur per dag agent en bevoegd op te treden.

Hij is niet 24 uur per dag in dienst en krijgt slechts betaalt als hij in dienst is.

(Uitzonderingen daargelaten: denk aan als deze zaak tot een aanhouding had geleid en de agent naar bureau had gemoeten om e.e.a. in een proces-verbaal te verantwoorden

kan hij in overleg de uren als gewerkte uren opgeven :)).

• KlaasVaak.

Nee die wetenschap heb jij alleen. Jij weet wat je gedronken hebt en hoeveel.

Hij constateerde alleen de lucht van alcohol.

Dat leidt, na het besturen van een auto, tot de terechte vraag: Hoeveel alcohol heb jij dan gedronken?

• - Gerard -

Je bent niet aangehouden, dat is 1. Want dan zat je niet veel later in het politiebureau. De agent heeft zich bij jou ook niet geïdentificeerd maar gelegitimeerd, dat is 2. De agent heeft jou dus gewoon aangesproken en hij heeft gedacht dat je teveel gedronken had, en dat mag de agent dan controleren. Daar zijn ze voor …. de politieagenten. Kijk, als een agent in burger zomaar achter iemand gaan aanrijden en hem klemrijdt dan kan dat vragen opleveren, zelfs tot agressie leiden. Ik vind het wel een verstandige beslissing van de agent. Liever even collega's in uniform er bij. Want jij vraagt je nu ook al af waarom hij je niet aangesproken heeft, en dan krijg je weer het verhaal zoals Lotje ….. niet in diensttijd, dus mag hij niks doen. Oeverloze discussies terwijl het om een controle gaat en niet of de agent wel of niet bevoegd is op een bepaald moment.

Daarnaast zijn er mensen die een half krat bier kunnen leegzuipen en je merkt weinig tot niets aan hun rijgedrag. Er zal toch een voorselectieapparaat aan te pas moeten komen om vast te stellen of je waarschijnlijk teveel gedronken hebt.

• - Gerard -

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Grappig is dat je zelf zegt (in je

> openingsbericht) dat je een P-tje blies dus niet

> onder invloed van alcohol was maar je zegt ook 1

> fles wijn gedronken te hebben.

Een enkel glas, KlaasVaak. Nu is een fles meestal ook van glas maar ik neem aan dat hier een wijnglas wordt bedoeld.