wie weet dit

• - Gerard -

Even offtopic….. het is toch uiterst merkwaardig in het artikel te lezen dat de korpschefs ernstige bezwaren hebben tegen de vorming tot nationale politie, als je eerst de waardeloze politiecijfers in het artikel hebt gelezen. Kan het dan slechter dan het nu is?

• LM

Ik ga slechte resultaten als deze er zijn niet bagatelliseren, maar vergis je niet dat er onder de meldingen die de politie bereiken een enorme bulk aan het soort meldingen zit zoals hier besproken. Gedoe tussen exen, gedoe tussen buren etc., opstootjes. Uiteindelijk leidt de politie nog bijna 10% van de zaken door naar het OM, dat valt mij nog alles mee. Dit onderzoek geeft een vertekend beeld.

• Groningen

nu weet ik hoe het werkt, ik maak ruzie en scheld iemand uit en doe daarna als een haas aangifte tegen mijn slachtoffer. ik vraag een vriendin als getuige en ik heb mijn slachtoffer 2x :D

zo kom ik ook nog zelf onder een straf uit.

heerlijk dat recht in nederland!

• - Gerard -

Ik sta er altijd zo in: Als de politie zaken niet doorgeleid naar het OM, terwijl dat wel moet, dan is dat niet goed. Redenen zullen er zijn, zoals capaciteitsproblemen bij de politie, het zal allemaal best. Heb ik ook alle begrip voor, en ik vind niet dat je daar de politie dan DE SCHULD van moet geven als het hun niet te verwijten valt. Wat ik wel positief vind, is dat het gesignaleerd wordt en men er niet blij mee is. Want dan bestaat er de kans dat men het wil oplossen.

• swat

Als (valse) aangifte en (valse) getuigenis zo op elkaar afgestemd zijn dat daar geen speld tussen te krijgen valt en dus niet aangetoond kan worden dat zij vals zijn dan heeft het slachtoffer inderdaad een probleem en niet alleen naar Nederlands recht.

• swat

Nee, de verklaring van de aangever heeft niet meer waarde dan de verklaring van de verdachte met dien verstande dat als de aangever liegt hij strafbaar is en een verdachte mag zeggen wat hij wil.

• zeeuw meisje

waarom heeft een verklaring van een verdachte meer waarde, ik zou dus iemand verrot kunnen schelden en zelf aangifte kunnen doen dat ik uitgescholden word, zo voorkom ik inderdaad een aangifte tegen mij. :S

• Plukkie

Hij zegt juist dat die even veel waarde hebben.

Maar een valse aangifte doen is strafbaar.