Dat we 1 ID bewijs krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een rijbewijs, een paspoort, een bestuurderskaart en een legitimatiebewijs particuliere beveiliging. 4 BEWIJZEN, en het gaat alleen over mij.
Voorbeeld: een werknemer heeft een legitimatiebewijs PBO en werkt vanaf vandaag niet langer voor de werkgever. Dan moet de werknemer, op last van de politie, dat bewijs aan de werkgever teruggeven, en de werkgever moet dat bewijs aan de politie geven ter vernietiging. (allemaal handelingen van zowel de werknemer, de werkgever en de politie) Wat zie je soms in de praktijk? Werknemer is ineens het legitmatiebewijs ‘kwijt’. Maar kan dus, ongemerkt, dezelfde dag nog voor zichzelf of een andere werkgever, aan de slag als beveiliger met het legitimatiebewijs van de oude werkgever op zak. De politieagent controleert die dag de beveiliger, maar weet dan niet dat het administratief niet klopt, en er sprake is van een economisch delict (dat tot in de duizenden euro kan oplopen).
Dan vind ik het handig als de werkgever even telefonisch contact, of via de mail als dat direct door de politie verwerkt wordt, opneemt met de afd bijzondere wetten en de BW medewerker het legitimatiebewijs per direct ongeldig maakt. Niemand hoeft fysiek een pasje te maken, het is puur een administratieve handeling van de overheid (politie) en de agent op straat beschikt realtime over de meest actuele informatie.
Ik heb een rijopleiding CE gedaan en ben in het bezit van dat rijbewijs.
Ik begon met BE (ooit nog in het leger behaald). Er wordt een nieuw rijbewijs ingevoerd (creditcard model) en ineens beschik ik naast BE over AM. Ik doe examen C, slaag en vraag een nieuw rijbewijs aan bij de gemeente (kost geld, en tijd) Pasfoto laten maken en de administratieve verwerking bij RDW en de gemeente. Want je weet maar nooit of ik ooit in het bezit kom van CE. Dus, nieuw rijbewijs en neem lessen voor E. Dat ook gehaald, weer nieuw rijbewijs aanvragen. Weer naar het gemeentehuis, weer kosten en tijd.
Allemaal niet nodig als de overheid (en derden indien nodig) dat in 1 systeem kunnen samenbrengen en voor de agent direct beschikbaar is als ik over dat ene bewijs beschik dat gekoppeld is aan dat systeem van de overheid. Agent voert mijn gegevens in een, weet ik veel, zijn politiesmartphone of wat ze er maar voor verzinnen om de kaartgevens te kunnen uitlezen, en de agent weet realtime alles wat hij over mij moet weten.
En zo nog talloze mogelijkheden, Hyperactief.
Die vier door mij genoemde, door de overheid vereistte, bewijzen, kunnen dus samengebracht worden tot 1 persoonsbewijs, en wat er allemaal achter dat bewijs (het fysieke kaartje dat ik bezit) aan digitale informatie schuil gaat, en of dat actueel is, is UITSLUITEND de verantwoordelijkheid van de overheid.