Fantastisch

• - Gerard -

Dat het voor de burger financieel niet bijdraagt, daar kan ik verder niet over oordelen. Ik heb geen inzicht. Maar daar begon ik deze topic ook niet voor. Het gaat mij er om dat overheidsinstanties hun gegevens samenbrengen zodat het voor de agent informatie wordt dat hij/zij direct kan toepassen in het werk van de agent. Dat levert de politie veel tijd op en de burger natuurlijk ook.

Ik zag vorige week weer bij ‘Wegmisbruikers’ agenten die een stinkende VW Golf diesel aan de kant hadden gezet. Zie je toch weer zo'n agent telefoneren met ????, en zo kwam hij er uiteindelijk achter dat de man een bekende van de politie is, zijn rijbewijs verlopen is en ze hem kennen i.v.m. de wet wapens en munitie. Dat die agent daarvoor moet bellen naar een collega???, betekent dat die collega die gebeld wordt ook in dezelfde tijd iets anders had kunnen doen dan zijn collega op straat te woord staan.

Jaren geleden ging ik voor bankzaken ook naar het bankgebouw van mijn bank, nu kom ik er al jaren niet meer omdat ik alle bankzaken via internet doe, en betalen tegenwoordig zelfs met mijn iPhone. Ik hoef sinds een paar maanden zelfs niet meer acceptgiro's over te tikken, dat scant mijn iPhone feilloos in. Als alle bedrijven/instanties straks al hun rekeningen in FINBOX gooien, is een acceptgiro ook niet meer nodig. Dat is innoveren en dat zie je nu ook bij de belastingdienst. Zo hoort het en volgens mij kan de politie daar grote slagen maken.

Dus, dat ik straks niet meer 4 legitimatiebewijzen hoef te hebben, is nog een paar stappen verder in de toekomst, maar dat is wel mijn droom.

Kijk nu alleen eens naar zo'n legitimatiebewijs van de part. beveiliging. Stuurt de werkgever een verzoek naar Ecabo, kijkt Ecabo of je de opleiding al een keer hebt gedaan. Is dat niet het geval, dan mag je zo'n opleiding doen. Dan gaat de werkgever zo'n pasje tikken, moet de werkgever eerst kopen, dan gaat dat naar de politie en de politie screent de persoon voor wie het pasje wordt aangevraagd. Is dat goed, dan krijg je een ‘pasje’ voor een jaar.

Na dat jaar krijg je wellicht een baan binnen de PBO aangeboden, gaat er weer een aanvraag naar de politie, wordt de persoon opnieuw gescreend. Dat kan soms wel 6 weken duren voordat de politie dat geregeld heeft, en al die tijd kun je als beveiliger niet aan het werk. Ben je toegelaten, moet je je bij de politie melden om het pasje op te halen. Dat verhaal bij ontslag heb ik al uitgelegd.

Wat is er nu sneller voor iedereen als dat digitaal plaatsvindt? Ben je aan het werk als beveiliger, wil een agent je controleren, voert hij/zij gewoon jouw gegevens in en weet die agent binnen een paar tellen alles over de beveiliger wat hij op dat moment moet weten. Dus, geen pasje bij je dragen (kun je de wet ook nooit meer overtreden, die dat nu verplicht stelt), maar de agent kijkt terplaatse of je bevoegd bent.

Hetzelfde idee had ik maanden geleden ook al bedacht voor het beroepsgoederenvervoer. Geen vrachtbrieven meer meenemen, de vervoerder voert dat in in een systeem waar de toezichthouder ook informatie uit kan halen (real time) en het klpd/inspectiedienst kan elk moment beslissen als zij een vrachtwagen aantreffen of ze de vrachtwagen/chauffeur willen controleren op juistheid van de gegevens.

En nou wijzig ik deze post voor de vijfde keer, ik gaf al aan dat soms van alles door mijn hoofd spookt, als ik schrijf.

De politie/KMar zijn toezichthouder PBO's. Ik werd afgelopen zaterdagmorgen gebeld om een winkelsurveillancedienst te draaien in de Bijlmer. Dan zie ik nu al een systeem in de toekomst ontstaat dat mijn werkgever die informatie per direct ter beschikking stelt aan de toezichthouder. Als ik in de Bijlmer ben aangekomen en met mijn werkzaamheden begin, doe ik een berichtje via mijn smartphone naar de toezichtouder en de toezichthouder kan dan zelf beslissen of ze mij willen controleren. Heb ik een aanhouding, geef ik de ID gegevens van de verdachte direct door aan de politie, zodat als de politie ter plaatse komt, ze vooraf al weten wie er is aangehouden en hebben ze zijn doopceel al gelicht. Nu kan ik dat momenteel telefonisch natuurlijk ook doorgeven, maar dat is niet verplicht, en wat niet verplicht is, doe ik ook niet. Maar dat is aan de overheid. Zij zijn toezichthouder en op welke manier zij toezicht houden beslissen ze zelf. Nu moet een PBO ook doorgeven aan de politie waar ze wanneer aan het werk zijn. Maar of de politie daar iets mee doet, is maar de vraag. Maar ook geldt: wij geven het door en ze zoeken zelf maar uit wat ze er mee willen, ons boeit het niet. Alleen wie waar werkt, dat is niet verplicht om door te geven.

• - Gerard -

Hmmm ….. het gaat ook goed met de paspoortcontrole door de KMar op Schiphol. Je identificeert jezelf maar gelijktijdig wordt ook even de lijst met gezochte personen bekeken. Mooi man, mooi dat het zo kan.