hoe ervaren politie mensen dit op straat

• Reja

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Naar verwachting zal ik komend jaar de HIC Stadsmarinier spreken. Het is dan goed om je vooraf in te lezen en te informeren over het werk van deze toch wel bijzondere functie. In ieder geval een bijzondere naam. Wat mij in de stukken die ik er over gelezen heb aanspreekt is dat zij over een potje beschikken om zaken te realiseren (al zal dat wellicht beperkt zijn) en dat zij door kunnen/mogen gaan tot er resultaat is bereikt. Desnoods dwars door organisaties, instellingen en culturen heen. Ik ben benieuwd hoe en of dat in de praktijk werkt. En, als het werkt waarom is dat dan alleen in Rotterdam ?

• Pa-Caroni

op basis van dit artikel zal er toch een andere aanpak moeten komen van het probleem http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3359417/2012/12/07/Marokkaanse-macho-s-accepteren-geen-autoriteit-van-vreemden.dhtml

• KlaasVaak.

Stadsmarinier (als naam) is volgens mij bedacht omdat hij

De titel ‘Stadsmarinier’ dekt de lading behoorlijk.

De bedoeling van een Stadsmarinier was namelijk dat hij voorop gaat in de strijd (om schrijnende problemen aan te pakken),

van aanpakken weet, en daadkrachtig optreedt om dingen ook daadwerkelijk te veranderen, desnoods in zijn eentje.

Daarom werd hij ook gepositioneerd met toegang tot de Stuurgroep Veilig EN de burgemeester.

Opdat zaken snel besproken en doorgevoerd konden worden.

Vergeet de associatie met militarisme.

Denk aan daadkracht, een eigenschap van een marinier, en het dekt de lading veel beter.

• Arie

Dat er een probleem is met Marokkaanse en Antilliaanse jongeren zal geen geheim zijn.

Uiteraard lopen er onder de ‘kaaskoppen’ ook zat rond die geen lieverdje zijn (hooligans bijv.), maar als ik zo de geluiden van agenten hoor, de statistieken er op na sla dan wel een willekeurige uitzending van Opsporing Verzocht of willekeurig welke ander opsporingsprogramma bekijk dan mag je wel tot de conclusie komen dat ‘licht getinte’ medelanders vaak voor problemen zorgen.

Zijn daardoor alle ‘lichtgetinten’ verdacht? Nee, zeker niet. 75% van alle criminelen lichtgetint/allochtoon wil niet zeggen dat 75% van alle lichtgetinten/allochtonen crimineel is………

Maar het is wel ergerlijk dat er kennelijk zoveel problemen veroorzaakt worden door zo'n relatief kleine groep.

Het zal te maken hebben met het feit dat zij tegenwoordig de ‘arbeidersklasse’ vormen, die doorgaans hoger scoren in bepaalde statistieken.

• KlaasVaak.

Mee eens. Praat is met PI bewaarders.

Ga eens naar een rechtbank een dagje rechtzittingen bijwonen.

De meeste zittingen zijn openbaar. Erg leerzaam en soms zelfs nog leuk ook.

Zie hoe de verdachten ineens netjes gekleed zijn en met twee woorden kunnen spreken.

Zie hoe ze de rechter laten uitspreken.

Soms ook helemaal niet maar dat maakt het extra leuk.

En zet dat af tegen de vergrijpen waarvoor ze daar die zitting moeten voorkomen.

Een kind ziet dat het beeld niet klopt. Maar de rechters zijn geen kinderen.

Zelden een rechter gezien die er doorheen prikte en met daadkracht reageerde.

Een voorbeeld:

http://docunet.nl/lost-boys-bloods-in-rotterdam/

De (verplichte) reclasseringsgesprekken

05:28-08:27

20:36-24:00 “7x niet komen opdagen”

33:30-35:49 “25 minuten te laat”

Wapenbezit en een grote zak wiet.

Maar glashard zeggen dat hij zich gedraagt…

Volgens mij is wietbezit verboden net als vuurwapenbezit.

De zitting in de rechtbank:

40:40-43:23 “druk gehad, sommige afspraken zijn mijn ontschoten en ben ik een keer te laat gekomen”

Uitspraak:

Het resultaat van 7x niet komen opdagen bij de reclassering: geen oplegging van de voorwaardelijke straf.

Zij, de jongens uit de docu, zien de reclassering als een kruiwagen die alles komt brengen…

Zelf initiatief ontplooien is er niet bij. Tenzij het op drugs/kleding/geld of blingbling gaat.

44:45-45:20 “niet de goeie certificaten voor deze opleiding, maar ze gaan je niet zeggen voor welke opleiding je wel de goeie certificaten hebt”

46:12-46:18 FILMPJE van een vechtpartij dat niets aan je verbeelding te wensen overlaat.

46:30-47:04 “10 en 4 maanden gevangenisstraf” en “zou er iemand zijn die hem daadwerkelijk gaat helpen bij het regelen van onderdak, een baantje en school” ???

En dat soort jongeren wordt een hbo opleiding gefinancierd voor jongerenwerker?

Dat zal een goede sturing geven aan ontspoorde jongeren.

En dienen die niet te beschikken over een VOG? Dan wordt dat hoog tijd.

Hierboven een uittreksel. De uitzending is 50 minuten maar voor een volledig beeld helemaal de moeite waard. Mits je door de boodschap van de voiceover heen prikt.

• Reja

Ik ben niet zo thuis in de militaire wereld, behalve dan dat zo'n man met 4 sterren op zijn schouder wel een heel goede koelkast moet zijn…..

Maar ik heb de link gelegd met de kernwoorden.

• BennieMak

Arie Schreef:

——————————————————-

>…. dan mag je

> wel tot de conclusie komen dat ‘licht getinte’

> medelanders vaak voor problemen zorgen.

Vroegah noemden we ze Johnies….nu allochtonen of Marokkanen?

• KlaasVaak.

Vroeger kregen die Johnnies slaag van de politie en als ze thuis kwamen nog een keer.

En tegenwoordig nu we ze Naffers of NATO'S noemen of MOE-landers?

Nu roept iedereen ‘discriminatie’ of ene Ali B. bagataliseert het omdat het in zijn vriendenkring niet voorkomt.

Nou hij mag met mij een nachtje mee… op voorwaarde dat hij daarna weer twittert.

• Boris

http://politie.startpagina.nl/prikbord/16148596/16149496/re-hoe-ervaren-politie-mensen-dit-op-straat#msg-16149496

• - Gerard -

Arie Schreef:

——————————————————-

> Dat er een probleem is met Marokkaanse en

> Antilliaanse jongeren zal geen geheim zijn.

>

> Uiteraard lopen er onder de ‘kaaskoppen’ ook zat

> rond die geen lieverdje zijn (hooligans bijv.),

> maar als ik zo de geluiden van agenten hoor, de

> statistieken er op na sla dan wel een willekeurige

> uitzending van Opsporing Verzocht of willekeurig

> welke ander opsporingsprogramma bekijk dan mag je

> wel tot de conclusie komen dat ‘licht getinte’

> medelanders vaak voor problemen zorgen.

Taalkundig klopt er geen moer van. De lichtgetinte medelanders VEROORZAKEN problemen, en dat is heel iets anders dan voor problemen ZORGEN. Maar ja ….

En velen met mij weten ook dat meer dan de helft van de lichtgetinte Marokkaanse medelanders een ‘strafblad’ heeft of voor een andere reden, in negatieve zin, met de politie in aanraking is geweest.

Voor mij is dat hele klotevolk dus verdacht(e), totdat ze bewijzen dat ze het, individueel, niet zijn.

Het is dus wat mij betreft gewoon snoeihard de waarheid: Er zijn veel teveel KUTMAROKKANEN.