Mee eens. Praat is met PI bewaarders.
Ga eens naar een rechtbank een dagje rechtzittingen bijwonen.
De meeste zittingen zijn openbaar. Erg leerzaam en soms zelfs nog leuk ook.
Zie hoe de verdachten ineens netjes gekleed zijn en met twee woorden kunnen spreken.
Zie hoe ze de rechter laten uitspreken.
Soms ook helemaal niet maar dat maakt het extra leuk.
En zet dat af tegen de vergrijpen waarvoor ze daar die zitting moeten voorkomen.
Een kind ziet dat het beeld niet klopt. Maar de rechters zijn geen kinderen.
Zelden een rechter gezien die er doorheen prikte en met daadkracht reageerde.
Een voorbeeld:
http://docunet.nl/lost-boys-bloods-in-rotterdam/
De (verplichte) reclasseringsgesprekken
05:28-08:27
20:36-24:00 “7x niet komen opdagen”
33:30-35:49 “25 minuten te laat”
Wapenbezit en een grote zak wiet.
Maar glashard zeggen dat hij zich gedraagt…
Volgens mij is wietbezit verboden net als vuurwapenbezit.
De zitting in de rechtbank:
40:40-43:23 “druk gehad, sommige afspraken zijn mijn ontschoten en ben ik een keer te laat gekomen”
Uitspraak:
Het resultaat van 7x niet komen opdagen bij de reclassering: geen oplegging van de voorwaardelijke straf.
Zij, de jongens uit de docu, zien de reclassering als een kruiwagen die alles komt brengen…
Zelf initiatief ontplooien is er niet bij. Tenzij het op drugs/kleding/geld of blingbling gaat.
44:45-45:20 “niet de goeie certificaten voor deze opleiding, maar ze gaan je niet zeggen voor welke opleiding je wel de goeie certificaten hebt”
46:12-46:18 FILMPJE van een vechtpartij dat niets aan je verbeelding te wensen overlaat.
46:30-47:04 “10 en 4 maanden gevangenisstraf” en “zou er iemand zijn die hem daadwerkelijk gaat helpen bij het regelen van onderdak, een baantje en school” ???
En dat soort jongeren wordt een hbo opleiding gefinancierd voor jongerenwerker?
Dat zal een goede sturing geven aan ontspoorde jongeren.
En dienen die niet te beschikken over een VOG? Dan wordt dat hoog tijd.
Hierboven een uittreksel. De uitzending is 50 minuten maar voor een volledig beeld helemaal de moeite waard. Mits je door de boodschap van de voiceover heen prikt.