Inderdaad.
Solliciteer.
Wees eerlijk maar ik zou niet je ‘meisje-meisje twijfels’ telkens presenteren.
Kom je door de selectie ga er dan voor.
Ik kan je wel verzekeren dat als je verder geschikt bent er twee mogelijkheden zijn:
a) je vindt het vak zèlf niets omdat je toch teveel ‘meisje-meisje’ bent
b) je vindt het vak geweldig en je ‘meisje-meisje’ karakter/houding past zich aan aan de realiteit en de omstandigheden.
Meestal veranderen mensen die bij de politie gaan.
Ze zien wat er in de ‘wereld’ te koop is.
Veel mensen kunnen het zich niet voorstellen wat voor ellende er gebeurt.
Zoals: dieren- en kindermishandeling, ‘achter-de-voordeur-leed’ zoals kindermishandeling, gebroken gezinnen problematiek, verwaarloosde ouderen (zonder kinderen of die hun kinderen overleefd hebben) die wegkwijnen, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Dat doorsta je en kun je na het werk naast je neerleggen, maar je meisje-meisje karakter verandert zich (waarschijnlijk ten goede, al klinkt dat als een oordeel over hoe je nu bent maar zo is het niet bedoeld).
Of je komt erachter dat het te veel met je doet of je kunt het geen plekje geven omdat het niet bij je karakter past.
Of je coach/mentor vindt dat jij te veel meisje-meisje bent en verlangt veranderingen van je wat je niet kunt waarmaken….
Ik zou je wel willen meegeven: als je door de selectie bent wil niet zeggen dat je de eindstreep ook haalt (aanstelling).
Zorg dat dat je niet overvalt en zorg dat je financieel niet TE afhankelijk bent van je politiebaan.
Ga geen langlopende verplichtingen (hypotheek, grote leningen ed) aan totdat je je definitieve aanstelling hebt na je opleiding.
Dan kun je onbezorgd de opleiding in na de selectie en laat je het op je afkomen.
Er zijn (mits je voor niveau 4, all-round politiemedewerker kiest) zat richtingen waar je als ‘meisje-meisje’ op je plek bent.
Denk aan jeugdpolitie, recherche etc.
Hoewel recherche je zal verbazen op dit moment, maar die komen vaak niet veel buiten.
De handelen vaak de kleine (6-uurs) zaken af die de wijkpolitie ‘binnen brengt’.
Je kunt naar de dierenpolitie of vreemdelingenpolitie of gewoon overal naartoe.
Want ik heb zat collega's gezien die helemaal opgingen in hun werk en van meisje-meisje veranderden tot tijger en niet met zich lieten sollen.. Het gaat zowiezo niet op de eerste plaats om vechten maar om verbale kracht. En vaak reageert men op straat anders om vrouwen. Minder agressief en minder in de confrontatie-aanval.
Besef wel dat je er nog niet bent nadat je de selectie door bent.
Daarna zul je vaak en veelvuldig beoordeeld worden.
Succes.
Alleen as je het geprobeerd hebt weet je het.