Vrouw bij de politie?

• Julia

Hallo,

Ik heb een beetje een gekke vraag.

Ik ben een meisje (17) en ik zou heel graag bij de politie willen. Alleen ik ben wel echt een meisje meisje. Als ik aan mensen vertel dat ik bij de politie wil, gelooft bijna niemand het, ze zien mij gewoon als een lief meisje. Maar toch wil ik het heel graag en denk ik ook echt dat het bij mij past.

Mijn vraag is ook wil de politie alleen maar vrouwen die heel stoer en een beetje mannelijk zijn? Ik vraag mij namelijk af of ik wel aangenomen zou worden.

• - Gerard -

Ach, de vriendin van een collega van mij - best een heel erg mooi snuitje - is ook een meisje meisje en is OA binnen de KMar. (ik heb haar Twitterberichten gelezen, maar wat een oeverloos geklets :D) Dus, laat DAT je vooral niet tegenhouden. Voordat jij toegelaten wordt tot de politieopleiding wordt je uitgebreid getest door de politie. Dan zal wel blijken of jij, volgens de politie, geschikt bent.

Ik zeg: Go Girl ….. doe wat je het liefste doet. Maak je dromen waar, want als je het niet probeert neem je jezelf dat waarschijnlijk voor altijd kwalijk.

• KlaasVaak.

Inderdaad.

Solliciteer.

Wees eerlijk maar ik zou niet je ‘meisje-meisje twijfels’ telkens presenteren.

Kom je door de selectie ga er dan voor.

Ik kan je wel verzekeren dat als je verder geschikt bent er twee mogelijkheden zijn:

a) je vindt het vak zèlf niets omdat je toch teveel ‘meisje-meisje’ bent

b) je vindt het vak geweldig en je ‘meisje-meisje’ karakter/houding past zich aan aan de realiteit en de omstandigheden.

Meestal veranderen mensen die bij de politie gaan.

Ze zien wat er in de ‘wereld’ te koop is.

Veel mensen kunnen het zich niet voorstellen wat voor ellende er gebeurt.

Zoals: dieren- en kindermishandeling, ‘achter-de-voordeur-leed’ zoals kindermishandeling, gebroken gezinnen problematiek, verwaarloosde ouderen (zonder kinderen of die hun kinderen overleefd hebben) die wegkwijnen, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Dat doorsta je en kun je na het werk naast je neerleggen, maar je meisje-meisje karakter verandert zich (waarschijnlijk ten goede, al klinkt dat als een oordeel over hoe je nu bent maar zo is het niet bedoeld).

Of je komt erachter dat het te veel met je doet of je kunt het geen plekje geven omdat het niet bij je karakter past.

Of je coach/mentor vindt dat jij te veel meisje-meisje bent en verlangt veranderingen van je wat je niet kunt waarmaken….

Ik zou je wel willen meegeven: als je door de selectie bent wil niet zeggen dat je de eindstreep ook haalt (aanstelling).

Zorg dat dat je niet overvalt en zorg dat je financieel niet TE afhankelijk bent van je politiebaan.

Ga geen langlopende verplichtingen (hypotheek, grote leningen ed) aan totdat je je definitieve aanstelling hebt na je opleiding.

Dan kun je onbezorgd de opleiding in na de selectie en laat je het op je afkomen.

Er zijn (mits je voor niveau 4, all-round politiemedewerker kiest) zat richtingen waar je als ‘meisje-meisje’ op je plek bent.

Denk aan jeugdpolitie, recherche etc.

Hoewel recherche je zal verbazen op dit moment, maar die komen vaak niet veel buiten.

De handelen vaak de kleine (6-uurs) zaken af die de wijkpolitie ‘binnen brengt’.

Je kunt naar de dierenpolitie of vreemdelingenpolitie of gewoon overal naartoe.

Want ik heb zat collega's gezien die helemaal opgingen in hun werk en van meisje-meisje veranderden tot tijger en niet met zich lieten sollen.. Het gaat zowiezo niet op de eerste plaats om vechten maar om verbale kracht. En vaak reageert men op straat anders om vrouwen. Minder agressief en minder in de confrontatie-aanval.

Besef wel dat je er nog niet bent nadat je de selectie door bent.

Daarna zul je vaak en veelvuldig beoordeeld worden.

Succes.

Alleen as je het geprobeerd hebt weet je het.

• Sietse 45

Hoe meer vrouwen hoe beter doennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

• Klaas Vaak

Je draaft een beetje door Sietse, ze moet natuurlijk wel geschikt zijn. Wij hebben toevallig een vrouwelijke vuurvreetster als agente (parttime helaas) die meer ballen heeft dan haar voorganger, (die veel zaken maar blauw blauw liet). Maar die moet je wel met een zaklampje zoeken.

• Sietse 45

Was dat dan wel een echte vrouwelijke agente met die ballen.

• Klaas Vaak

Prima advies van Klaas. Het motief om bij de politie te willen lijkt me echter wel zo belangrijk.

• KlaasVaak.

Motief? Gaat ze iets strafbaars doen? Motivatie bedoel je?

Dat een motivatie gevraagd wordt dat zal, maar daar vroeg ze niet naar.

Er zal haar vast wel gevraagd worden een motivatie te geven, tijdens de werving en selectieprocedure, en die motivatie zal zij prima zelf kunnen verwoorden.

Bovendien kan ik niet antwoorden voor medewerkers van de afdeling werving en selectie over welk antwoord goed is.

Vaak is er niet 1 goed of 1 zwart antwoord, maar nog circa 50 tinten grijs. Om maar eens wat te noemen. Keuze genoeg voor een meisje-meisje.

“My guess is as good as yours” op dat punt.

En er zijn heus niet alleen kenau-meisjes bij de politie.

Het mooie is juist dat het agenten zijn die ‘een afspiegeling van de maatschappij’ zijn.

• Klaas Vaak

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Motief? Gaat ze iets strafbaars doen? Motivatie

> bedoel je?

Oeps… :D

> En er zijn heus niet alleen kenau-meisjes bij de

> politie.

> Het mooie is juist dat het agenten zijn die 'een

> afspiegeling van de maatschappij' zijn.

“Bromsnor” zal toch op zijn minst een zeker respect en daadkracht moeten uitstralen?

• KlaasVaak.

Die onzin hoor ik vaker.

Je moet gewoon luisteren naar het bevoegd gezag.

Als het om de Nederlandse politie gaat dan hoor je vaak:

- ze moeten meer respect uitstralen

- ze moeten harder optreden

- neem een voorbeeld aan de Guardia Civil, Amerikaanse politie

En als de politie dan een keer harder optreedt dan men gewend is, is het:

- politiestaat

- belachelijk

- ze moeten het respect verder

- etc.

De Amerikaanse kleerkasten stralen kennelijk gezag uit omdat ze breed zijn?

Als een Nederlands agent zo breed is dan volgt daar alleen commentaat op.

Vroeger zei een klant in een winkel tegen de eigenaar/bediende: “Ik had graag van u gehad …”

Tegenwoordig zegt men: “Ik moet … hebben”

De consument is mondiger geworden, de burger dus, maar sommige burgers overdrijven en overspelen hun hand.

Ze trekken de joker over respect als het hun uitkomt maar als er respect geboden moet worden moet dat eerst verdient worden.

En dat is meteen zo'n domme uitspraak: “Respect moet je verdienen”

Als ik die gedachtegang volg dan hoef ik voor niemand respect te hebben die ik voor het eerst ontmoet.

Want: die persoon heeft zijn respect nog niet verdient bij mij.

Ik vind respect moeten verdienen onzin: respect is een standaard uitgangspunt van bejegening jegens elkaar.

Daarom: respecteer het bevoegd gezag, respecteer elkaar onderling, en klets niet over respect moet je verdienen of uitstralen.