Ze lopen daar achter: flessentrekkerij bestaat niet meer.
Het is
a) oplichting, want je doet je voor als betalende klant terwijl je niet wilt betalen.
of
b) vernieling,als je die worst opvreet. Dat zijn eigendomshandelingen die je pas mag doen als je betaald hebt.
Maar dat is het probleem met het OM:
Allemaal eilandjes die per OM-regio hun eigen richtlijnen bedenken terwijl we landelijk dezelfde wetten hebben.
Zo kun je in Brabant met je bier in een plastic beker de straat op en de kroeg uit.
In Rotterdam geldt een alcoholverbod.
Wil je in Rotterdam iemand bekeuren moet je allerlei zaken noteren in je PV.
Terwijl daar in Brabant weer afspraken over zijn gemaakt dat de agenten dat NIET hoeven.
Waarom voldoet een PV uit Rotterdam niet in Brabant of vice versa?
Tja Gerard, we hebben het al over dat formulier gehad…
Ik vind dat jij moet kunnen motiveren WAAROM je iemand aanhoudt.
Dus welke elementen van welk strafbaar feit heb jij gezien waarop jij tot de conclusie kwam: nu heb ik een voltooid strafbaar feit.
Dus dan moet JIJ aangeven WELK strafbaar feit.
Je kunt niet iemand aanhouden en niet gecheckt te hebben of alle elementen van het strafbare feit aanwezig zijn.
Zo ligt diefstal en vernieling en verduistering heel dicht bij elkaar. So you know….
En wel of niet voorbij de kassa is slechts een veiligheidsmarge om ontsnapping voor de rechter te voorkomen.
Het is een strafbaar feit voordat je de kassa bent gepasseerd, alleen zou een advocaat de rechter ervan kunnen overtuigen dat de klant vergeten was dat iets in zijn zak zat ipv in het mandje/karretje.
Allemaal poldermodel geneuzel.
Het mag niet dus is het een voltooid delict. Voor als na de kassa.
Ik kan namelijk iets niet afrekenen en de kassa passeren en de winkel verlaten en NOGSTEEDS de bedoeling hebben dat ik het vergeten ben af te rekenen en bij ontdekking daarvan alsnog terug te willen om dat te gaan doen. Daar heb ik geen kassa, alarmpoortje, winkeldrempel voor nodig.
Alsof de winkeldrempel je geheugen of geweten zou wissen.
Het tegendeel is waar.
Als het alarmpoortje afgaat ben je de kassa voorbij.
Dat poortalarm zou een herinnering kunnen zijn dat iets bent vergeten.
Dan zou je wel terug willen rennen om alsnog af te gaan rekenen maar, zo vindt de officier en rechter: dan ben je te laat.
Dat ben je m.i. ook als je het in je bakkes stopt.
En ook als je de verpakking stuk trekt en in je zak stopt.
Kassa gepasseert of niet.