Parkeerboete

• Johan

Goedemorgen ,

misschien is dit niet helemaal het juiste forum maar ik probeer het toch.

Ik ben in het bezit van een parkeervergunning voor in mijn gemeente. Op een drukke vrijdagmiddag kwam ik thuis van mijn werk en er was nog slechts 1 parkeerplaatsje vrij in de buurt. Stond net een tikje buiten het parkeervak met mijn voorwielen maar omdat daar zovaak auto`s staan dacht ik dat dat dus best wel mocht.

De volgende ochtend echter had ik een prent met als overtreding beschreven : “ geen vak ” .

Ik heb een parkeerwacht erop aan gesproken en ook vertelt dat daar altijd auto`s staan. Hij zegt dat hij niets met kollega`s te maken heeft die daarvoor niet bekeuren maar hij doet het wel.

Ik vind dat grote willekeur en daar baal ik van. Foto`s genomen van alle auto`s die er de afgelopen 3 weken hebben gestaan .

Zojuist kreeg ik de beschikking binnen. Als omschrijving van de overtreding staat er nu : parkeren in strijd met parkeerverbod/parkeerverbodszone ( bord E1 )

Ik heb echter een parkeervergunning dus ben ik niet in overtreding van bord E1 ( die volgens mij gewoon een parkeerverbod is ) want de betreffende strook is gereserveerd voor parkeervergunningshouders ( ik dus ook ).

Sta ik hiermee sterk in een verweer naar de OvJ en eventueel een rechter ?

• jobcop

Wat is de genoemde feitcode? R584?

• johan

@Jobcop.

Ja , inderdaad.

• swat

Als een bord E1 is geplaatst mag u, parkeervergunning of niet, alleen parkeren op de voor parkeren bestemde weggedeelten. Als de plaats waar u stond geen voor parkeren bestemd weggedeelte is dan is de bon dus terecht. Als ter plaatse parkeervakken zijn dient u dus volledig in dat parkeervak te staan en niet half. Ook dan is de bekeuring terecht.

Als u kunt aangeven of de locatie via google maps te zien is kan er misschien een vollediger advies geven worden.

• KlaasVaak.

Het gegeven dat u wèl een bon krijgt en anderen niet terwijl de omstandigheden exact gelijk zijn is geen geldig excuus om uw bon ‘kwijt te raken’.

De bon is u gegeven (of op uw kenteken uitgegeschreven) vanwege een gepleegde overtreding.

De vraag is: heeft u de overtreding gepleegd (of is er met het voertuig met dat kenteken een overtreding gepleegd) ja of nee.

Als het antwoord ja is dan is de bon een feit en moet u de bijbehorende boete betalen.

Het enige excuus dat u kunt inbrengen is dat u de op de bon vermelde overtreding/feitcode niet gepleegd heeft.

U geeft toe dat u de genoemde overtreding gepleegd heeft maar dat u een parkeervergunning heeft.

Maar parkeren dient te geschieden in de vakken, ook mèt vergunning.

• Johan

Allen dank voor uw antwoord.

Ik ga toch een poging doen bij de OvJ en hoop dat hij een eindje met me mee gaat inzake ongelijkheid in het uitdelen van boete`s.

Link google maps…https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51.891431,5.096296&spn=0.001318,0.002411&t=h&z=19

Het is wat moeilijk te zien maar het gaat om de straat genaamd Oostwal in het midden van de foto. daar staat op deze foto ook een auto ( zelfde plek als waar ik een bon kreeg ).

• KlaasVaak.

Ik ga je nu al voorspellen: die gaat geen millimeter mee. Je bezwaar zal worden afgewezen.

Een boete krijg je voor een overtreding die begaan is.

Een verweer over rechtsongelijkheid gaat niets uithalen.

Hooguit op mate van overtreden van een regel en de zwaarte van het middel om voor die overtreding te bekeuren en niet te gedogen.

Maar het argument dan anderen die parkeren niet bekeurt worden en diezelfde overtreding dus kennelijk door andere agenten worden gedoogd haalt het niet als verweer.

Zelfs niet als jij zegt dat diezelfde agent een andere auto op dezelfde plek op een andere datum en tijd niet bekeurde haalt het niet.

Een agent mag bekeuren maar moet niet bekeuren.

Zo helpt het ook niet om in de toekomst de politie te bellen als jij ziet dat een auto op diezelfde plek staat en dezelfde overtreding pleegt en de politie daar dan vervolgens niets aan doet.

Een bezwaar wat ook ongegrond verklaard werd:

Flitsen van de voorzijde van auto's bij flitscontroles zou niet eerlijk zijn omdat motorrijders dan de dans ontspringen.

De rechter heeft gesteld dat zelfs dàt geen oneerlijke controlemethode is terwijl de politie vooraf weet dat zo motorrijders de dans bij de controle zullen ontspringen.

Er zullen bij welke controle ook mensen zijn die de ‘dans’ ontspringen.

Zelfs bij een 100% (fuik)controle. Immers is er ooit een moment dat alle agenten bezet zijn met een overtreder en er nieuwe overtreders zich aandienen.

Het blijft een feit dat niet alle overtedingen/overtreders bekeurd worden. Maar zij die bekeurd worden kunnen niets met dat argument.

100% controles bestaan niet. Dan zou je op zijn minst in een politiestaat moeten leven en op elke straathoek een agent moeten hebben.

Denk er nog eens over na.

Je hebt maar 1 kans om een goed bezwaar in te dienen. Daarna kun je in beroep tegen het antwoord van de OvJ bij een rechter.

Als je dan een compleet ander argument aanbrengt is een rechter snel klaar met je. Die zal concluderen dat je zoekende bent naar een reden om er onderuit te komen.

• Johan

bedankt voor je info.

• swat

Helaas is deze foto te onduidelijk om iets zinnigs over de parkeersituatie te zeggen.

Als u in bezwaar gaat maak dan duidelijke foto's van de situatie ter plaatse en geef duidelijk aan waarom u meende dat daar wel geparkeerd mocht worden.

Niet zelden wordt een straat door de wegbeheerder zo verwarrend ingericht dat ook met verkeersborden de weggebruiker op het verkeerde been wordt gezet. Soms gaat de rechter dan mee met de persoon die bezwaar maakt.

• KlaasVaak.

Hoe onduidelijk kan het zijn als de betrokkene zelf aangeeft met twee wielen buiten het vak geparkeerd te hebben. :S