Wij gaan voor de koelkast!

• BennieMak

Naast de vele opsporingsverzoeken van de politie in de media en de opgeloste zaken die opsporingsprogramma's weten te scoren, gaat opsporend Nederland een nieuwe fase in: Politie die het publiek oproept om bij te dragen aan mogelijke scenario's: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3435213/2013/05/02/Politie-vraagt-ideeen-over-moord-asielzoeker.dhtml

Gaan we zometeen TV-quizzen krijgen over het oplossen van delicten?

Waar liggen de grenzen voor opsporend Nederland?

Is dit een nieuwe poging van politie NL om het opsporingspercentage op te krikken? Een nieuwe tactiek om tunnelvisie uit te bannen?

• - Gerard -

Ik vind dat een goede ontwikkeling. Nog liever zou ik zien dat alle tips aan de politie inzichtelijk zijn. Op internet o.i.d. Zodat niemand achteraf hoeft vast te stellen dat met hun tips nooit iets gedaan is. Ook een klacht die je vaker tegenkomt. De zaken vinden plaats in ons land, vaak gericht tegen personen die zich in ons land bevinden, dus is het ook onze zaak. Burgers, dus ook de politie, staat voortdurend in contact met elkaar d.m.v. social media. Er zullen altijd mensen zijn die een schurfthekel hebben aan de politie, maar onderling wel gegevens uitwisselen, die voor de politie, die uiteindelijk de zaak moet oplossen, de gouden tip kan opleveren.

Kijk, je kunt dus zeggen van de politie wat je wilt. Veel gehoorde klacht is dat er weinig zaken opgelost worden. Nou, dat weten we nou wel, draag zelf ook maar een keer iets bij.

En nou kan het ook nog zo zijn dat mensen die zichzelf geweldig vinden, vinden dat de politie de enige instelling is die zaken moet oplossen, maar dat leggen we dan maar naast ons neer. En nemen er pas weer notie van als uit jaren onderzoek blijkt dat de bijdragen van anderen dan de politie zelf, niet bijdragen.

Ondertussen hebben we die hufters uit België in no-time geïdentificeerd, en zo moet het ook. Je moet als hufter het idee hebben bij alles verboden is, de rest van Nederland dat wel eens tegen de politie kan gaan zeggen.

• axel

Opvallend is dat in Duitsland 3 keer zoveel misdaden worden opgelost als in Nederland, het verschil schijnt te zitten in het te grote aantal managers in de Nederlandse politiecorpsen.

• - Gerard -

Ik neem aan: in verhouding 3 keer zoveel. Want Duitsland telt iets meer inwoners. (knipoog).

• KlaasVaak.

OK,

ik ben heel benieuwd of jullie roepers “de Duitse politie doet het veel beter” zich ook verdiept hebben in de wijze van rubricering en telling?

En wat betreft de opmerking: het ligt aan het aantal managers (medewerkers van de politie-organisatie) begrijp ik niet.

Waarom dan?

Tellen die mee in het aantal agenten?

Gooien die stiekem dossiers weg?

Sturen die verdachten naar huis?

Er is niemand hier die dat roept en die de zaken/cijfers goed kan vergelijken.

Het merendeel roept de one-liners na die in de media verschijnen.

Zo ken ik er nog eentje: NEderland heeft minder werkelozen.

Jaja. Wij hebben veel parttimers die niet meegeteld worden en in andere landen wel.

Hier ben je niet werkloos als je ENIG dienstverband hebt.

In andere landen tel je pas mee bij een meer substantieel dienstverband of zelfs fulltime verband.

Tis maar hoe je telt, hoe je wilt dat statisstieken uitkomen of hoe je deze uitlegt.

• BennieMak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Kijk, je kunt dus zeggen van de politie wat je

> wilt. Veel gehoorde klacht is dat er weinig zaken

> opgelost worden. Nou, dat weten we nou wel, draag

> zelf ook maar een keer iets bij.

>

Heb jij wel eens M gebeld? Dan weet je dat de medewerker o.a. zal onderzoeken of anonimiteit is te garanderen. Dat valt haast niet mee als getuige…

Heb jij wel eens aangifte gedaan van een strafbaar feit waarbij naam en toenaam van de dader genoemd is? Na een afspraak, en een aangifte van ruim een uur, hoor je hier niks meer van. Als je dan eens informeert dan krijg je te horen dat er geen opsporingsindicatie is. Dien je een klacht in dan wordt de zaak haast omgedraaid, en ben jij als slachtoffer plotseling de dader…

Moeten we dan maar en-masse TV-programma's gaan benaderen om onze strafbare (en laakbare) zaken opgelost/aan de kaak gesteld te krijgen?

Heeft men bij een politie-organisatie uberhaupt kennis en kwaliteiten om datgene te doen waarvoor men is aangesteld: Het oplossen van strafbaar gestelde zaken!

• KlaasVaak.

Ik kan volmondig zeggen: ja die kwaliteit is er.

Probeer jij eerst eens een paar cijfers op te zoeken hoeveel levensdelicten er ONopgelost blijven in Nederland.

Het hele gezeik over niet opgelostte zaken betreft doorgaans:

-fietsendiefstallen

-zakkenrollerijen

-gestolen mobiele telefoons

-inbraken uit auto's

-de halve inboedel welke tijdens het stappen in de handtas bleek te zitten

-etc.

Als je dan bij een aangifte vraagt om enkele unieke kenmerken te noemen blijft het stil.

En fotootje misschien? Neuh ook niet. Een aankoopbon? Noppes.

Gevraagd waarom men aangifte doet: voor de verzekering op de hoop nog wat geld te kunnen vangen.

Als de burger niet alert en voorzichtig is moet je niet verbaast zijn dat de politie geen glazen bol heeft en kan zien wie er met je telefoon* vandoor is.

*invullen wat van toepassing is

De politie heeft een budget en daar moet men het hele jaar mee doen.

Het OM maakt afspraken welke zaken wel en niet worden opgepakt.

Het OM beslist of zaken worden afgedaan met een L.O.S. afdoening. (lik-op-stuk)

De politie beslist daar allang niet meer zelfstandig over.

Waarom denk je dat er gevangenissen gesloten (kunnen) gaan worden?

Omdat het OM volgende jaren gewoon keihard met LOS afdoeningen gaan werken.

Als je een boete betaalt ga je niet zitten.

Dus wie staat er aan het roer? Het OM.

En voor 1 januari van elk jaar zijn de cijfers bekend per soort delict waaraan de politie heeft te voldoen.

Hoeveel vreemdelingen, hoeveel zedenzaken, hoeveel alcohol-verbalen, etc.

En gedurende zo'n jaar wordt gemonitort door de politie of het aantal verbalen/zaken nog wel in lijn is met de afspraken en zo wordt er met inzet gestuurd.

Dat is niet omdat de politie dat zo wil.

Dat is omdat de politieK dat zo wil.

De regering dus.

En de regering: dat ben (ook) jij BennieMak.

Dus het is (ook) jouw schuld.

• - Gerard -

Daarin heb je vast gelijk, BennieMak. Op sommige punten heb ik ook een bloedhekel aan de politie. Soms zijn ze het toppunt van arrogantie, soms heb je ze nodig. Ik word soms misselijk als ze zeggen: de politie heeft de regie op straat. En dan denk ik: regie … laat me niet lachen, je ziet nog geen 10% van wat er gebeurt. Maar is er stront aan de knikker, dan komen ze uit alle hoeken en gaten, en stikt het van de politieagenten. Dus …. ze bestaan wel in het echt.

Ander voorbeeld: onze wijkagent twitterde een half jaar geleden iets van: vandaag met de gemeente en PIEP in gesprek over klachten m.b.t. verkeerssituatie. Nou, dan weet ik alweer genoeg. In gesprek met de gemeente …. dan gaat er dus HELEMAAL NIKS veranderen. En er is dus nog steeds helemaal niets veranderd. Je ziet het van mijlen ver aankomen.

Maar ja …. zie je zo'n jongen in elkaar geslagen worden …. door een zooi losgeslagen Belgen. Dan is het wel de politie die de oproep doet maar gaat het MIJ helemaal niet om de politie te helpen maar het slachtoffer. Die Belgen moeten gepakt worden. Of de politie dat nou doet of de bakker om de hoek, zal mij een biet zijn.

Ik herken jouw klachten wel over aangifte doen bij de politie, maar probeer iets te bereiken bij KPN, of welk bedrijf dan ook met een klacht. Zelfde behandeling ….

Nederlanders zijn nou eenmaal hufters. Zit in de genen.

• - Gerard -

Weet je waar het ontbreekt, KlaasVaak? Communicatie. Even een recent voorbeeld bij mij uit de buurt. Iemand wordt overvallen, volgende dag een tweet van diverse wijkagenten. Wie heeft wat gezien, wie heeft wat gehoord?

En dag later, en voor de burgers is het wekenlang stil, worden 's avonds de verdachten door een AT opgepakt. Maar, zoals gezegd …. geen woord daarover van de politie. Na een week of 2 een berichtje op Twitter dat verdachten zijn opgepakt. Maar dat was dus al 2 weken eerder dan zijn tweet.

Bij de politie, zo heb ik vaak de indruk, komt de liefde altijd van 1 kant. U informeert ons, en wij vertellen u vervolgens HELEMAAL niks. En dat heeft bij mij al snel de uitwerking …. zoek het zelf maar uit. Ik sta niet te springen om de politie te helpen, en als ik ze al help is het uit mijn eigenbelang of omdat ik et slachtoffer wil helpen. Niet om de politie te helpen.

En dat ik zo denk, staat me helemaal niet aan.

• axel

http://www.waarheidsvinding.com/?p=1499