Vrijwilligers in surveillance-auto's

  • Cor van Dam

    In de VS bestaat het systeem van Volunteer Citizen Patrol. Daarbij surveilleren vrijwillige toezichtteams in opvallende surveillance-auto's in woonwijken.

    Ze vormen extra ogen en oren voor de politie en doen de meest eenvoudige politietaken, zoals het controleren van woningen waarvan de bewoners met vakantie zijn, en het controleren van schoolpleinen.

    Dat systeem lijkt me ook voor Nederland een goed idee, want het is relatief goedkoop, en het kan de politie erg ontlasten. Het wijkt vooral af van ons systeem van stadswachten door het gebruik van auto's. Daarbij zullen de brandstofkosten in Nederland meevallen, want de accijns op benzine vloeit weer terug in de staatskas.

    Zie deze video:

    Volunteer Citizen Patrol in Hillsborough County, Tampa, Florida.

    http://www.hcso.tampa.fl.us/getdoc/9a6c614e-e54e-4770-901e-84bc6967b1e1/HCSO-Needs-Volunteers.aspx

  • KlaasVaak.

    Dat hebben we hier al en heet particuliere beveiliging.

  • Klaas Vaak

    Ik bedoel een organisatie die wordt georganiseerd en betaald door de overheid, die wordt bemand door vrijwilligers, en die nauw samenwerkt met de politie.

    Nog een voorbeeld:

    Citizens on Patrol Volunteers in Sudbury, Ontario

    http://www.gsps.ca/en/jobsandopportunities/citizensonpatrolvolunteers.asp

    www.gsps.ca/en/jobsandopportunities/citizensonpatrolvolunteers.asp

  • Cor van Dam

    Boven het vorige bericht (zie hieronder) staat een verkeerde naam.

    Ik bedoel een organisatie die wordt georganiseerd en betaald door de overheid, die wordt bemand door vrijwilligers, en die nauw samenwerkt met de politie.

    Nog een voorbeeld:

    Citizens on Patrol Volunteers in Sudbury, Ontario

    www.gsps.ca/en/jobsandopportunities/citizensonpatrolvolunteers.asp

  • KlaasVaak.

    Organisatie die wordt betaald door de overheid en bemand door vrijwilligers gaat volgens mij niet samen.

    Bij de politie zijn wel vrijwilligers actief maar die mogen geen dienstvoertuigen besturen.

    Bovendien is het faciliteren van bedrijven die personeel laat werken zonder te betalen (vrijwilligers)

    waar er andere bedrijven zijn die hetzelfde doen met betaald personeel

    oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.

    Ik zie er ook het voordeel niet van.

    Wij hebben beveiligers die voor een baas werken die belasting betaald.

    Het personeel krijgt salaris en dat scheelt een uitkering.

    Zij zijn duidelijk herkenbaar door hun uniform dat afwijkt van dat van de politie, net als het uiterlijk van hun voertuig.

    Ze mogen niet hetzelfde, ze zien er niet hetzelfde uit, wel zo duidelijk.

  • Cor van Dam

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    > Organisatie die wordt betaald door de overheid

    > en bemand door vrijwilligers gaat volgens mij

    > niet samen.

    Cor: Ook in buurthuizen speeltuinen, scholen, zorgcentra enzovoort werken veel vrijwilligers. Burgerparticipatie werkt juist heel goed, geeft de medewerkers voldoening en sociale contacten, versterkt sociale cohesie en sociale controle in stedelijke woonwijken, en verkleint de kloof tussen overheid en burgers.

    > Bij de politie zijn wel vrijwilligers actief maar

    > die mogen geen dienstvoertuigen besturen.

    Cor: Vandaar mijn voorstel om die regeling wettelijk te veranderen.

    > Bovendien is het faciliteren van bedrijven die

    > personeel laat werken zonder te betalen

    > (vrijwilligers)

    > waar er andere bedrijven zijn die hetzelfde doen

    > met betaald personeel

    > oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.

    Cor: Dat lijkt me niet, want de Nederlandse overheid heeft nu toch geen geld om in woonwijken te laten surveilleren door bewakingsbedrijven, bovenop de normale politie-surveillances. Dus mijn voorstel zal volgens mij geen arbeidsplaatsen verdringen.

    > Ik zie er ook het voordeel niet van.Wij hebben beveiligers die voor een baas werken> die belasting betaald.

    > Het personeel krijgt salaris en dat scheelt een uitkering.

    Cor: In de VS zijn het vaak gepensioneerden die het in deeltijd doen, bijvoorbeeld ex-politieagenten of ex-militairen. En ook jongeren die ervaring willen opdoen. En zoals ik hierboven zei, worden er geen arbeidsplaatsen verdrongen, want die extra surveillances gebeuren nu niet.

    > Zij zijn duidelijk herkenbaar door hun uniform dat afwijkt van dat van de politie, net als het

    > uiterlijk van hun voertuig. Ze mogen niet hetzelfde, ze zien er niet hetzelfde

    > uit, wel zo duidelijk.

    Cor: Ook in mijn voorstel zijn er speciale uniformen, auto's en bevoegdheden voor de vrijwilligers die anders zijn dan voor politieagenten.

    Community Patrols New Zealand

    http://www.cpnz.org.nz/

    www.cpnz.org.nz/

  • - Gerard -

    Beetje een mix van boa's en verkeersregelaars. Overigens rijden vrijwilligers van de brandweer ook in brandweerauto's, dus zo moeilijk is dat niet te regelen. Ik zie alleen andere problemen omdat wij al verkeersregelaars hebben en boa's. Ik weet niet of het nog zo is maar een paar jaar geleden reden gemeente boa's ook gewoon in politieauto's.

  • KlaasVaak.

    In Amerika ga je als ex agent met je 50-55e met pensioen.

    Hier met je 67 als je dat haalt.

    Als je de regels gaat veranderen in NL om vrijwilligers hetzelfde werk te laten doen, in andere auto's en in ander uniform ZONDER salaris dan neemt dat dus een arbeidsplaats in van een betaalde agent.

    DAT verstoort dus de arbeidsmarkt.

    Mijn beveiligingsvoorbeeld wordt dan ook niet betaald door de overheid maar door de particulier die wil dat men zijn huis controleert.

    En jij had het duidelijk over een betaalde organisatie die onbetaald personeel aan het werk zet.

    En dat kan niet, dat is zoiets als slavenarbeid.

    De buurthuizen speeltuinen, scholen, zorgcentra worden niet ALLEEN gerund door vrijwilligers. Die werken daar om te assisteren.

    De speeltuinverenigingen zijn geen organisaties die betaalde leidinggevenden hebben met onbetaald personeel.

    En jouw voorstel is geen voorstel maar een zoveelste luchtscheet op een forum, wereldvreemd uit zijn context getrokken (want Amerika is geen Nederland)

    Een voorstel om de regels te veranderen zodat het mogelijk wordt doe je bij de politiek. Dus richt je dan tot hen ipv hier iets te roepen.

    Dit voorstel heeft hier niets te zoeken op een politieforum. De politie kan de regels niet veranderen, dat doet de politiek

  • KlaasVaak.

    Een boa is iets anders als een onbetaalde volontair waar Cor over sprak.

    Even voor de duidelijkheid:

    Veel mensen noemen de volontairs ook vrijwilligers. Dat zijn ze ook maar de politie kent buiten volontairs ook de term ‘vrijwilligers’.

    Volontairs: vrijwilligers (in de zin van: zonder verplichting van een arbeidsovereenkomst) zonder politieopleiding, uniform, uitrusting (geweldsmiddelen en koppel), bevoegdheden (en dus zonder rijopleiding)

    Vrijwilligers: vrijwilligers (in de zin van: zonder verplichting van een arbeidsovereenkomst) met een (verkorte) politieopleiding, uniform, uitrusting (geweldsmiddelen en koppel) en met bevoegdheden.

    En bij mijn weten zonder wettelijke BROA2 opleiding.

    BROA= Basis RijOpleiding Auto 1 en 2. Na BROA2 mag je een herkenbaar dienstvoertuig besturen op de openbare weg.

    Heeft ook alles te maken met gezien worden en verzoeken tot inzet en reactie van een burger.

    Zou knullig staan als je die auto mag besturen maar er geen inzet mee mag plegen als dat van je gevraagd wordt door publiek.

    Heeft ook iets met verzekerd zijn te maken. Althans dat werd mij altijd voorgehouden tijdens de stages toen ik nog geen BROA2 certificaat had. B)

    volontairs zijn burgers en meestal uitgewerkt en/of gepensioneerd, die alleen extra ogen en oren zijn.

    vrijwilligers zijn vaak (doch niet altijd) jonge mensen die in hun vrije tijd naast een betaalde baan iets in de maatschappij willen betekenen.

    Dat kan van alles zijn: brandweerlieden met veel vrije tijd tot ex-agenten die ooit een andere (vaak beter betaalde) roeping vonden

    maar toch af en toe politiewerk willen blijven doen (omdat de aard van het werk niet de reden voor vertrek was).

  • - Gerard -

    Ik snap dat boa's geen vrijwilligers zijn. Dat zijn in veel gevallen de meeste verkeersregelaars ook niet. Wat ik wilde zeggen: dit soort werk, zoals in het filmpje, wordt al gedaan door betaalde krachten. Als er een aanrijding is, komen de verkeersregelaars van de overheid, bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, het verkeer regelen. Milieudelicten hebben we ook boa's voor, enz,. enz.

    Me.a.w., er zijn al genoeg mensen in Nederland die dit soort zaken doen.