Leer eerst eens de juridische waarde van woorden als ‘rassenhaat’, ‘discriminatie’, ‘veiligheid in gevaar brengen van iedereen’ alvorens te zeggen DIT IS.
Schrijf dan “IK VIND” en dan kan een discussie plaats vinden of je dat terecht vind.
Nu kan de discussie alleen gaan of datgene wat je VIND ook daadwerkelijk zo IS.
Hij stelde een vraag: “Willen jullie meer of minder Marokkanen in Nederland”.
Daarin zit geen discriminatie of rassenhaat. Hij peilde zijn achterban.
Die achterban zou daarentegen wèl gevaar kunnen lopen door het roepen dat zij “minder Marokkanen in Nederland” willen.
Daarmee zeggen zij in feite dat zij Marokkanen uit Nederland weg willen hebben. Maar hoe en op welke wijze zeiden zij niet.
Dat Wilders daarna roept dat hij “daaraan gaat werken” kan hem als politicus niet verweten worden.
Hij is volksvertegenwoordiger. Hij is de aangewezen persoon om zijn achterban te peilen en voor zijn achterban in politieke zin op te komen.
En hij heeft als politicus méér vrijheden zich uit te spreken dan een gewone burger. Dat is eerder al bevestigd in een rechtszaak tegen hem.
Uitspraak van de Hoge Raad:
“Politici genieten in het kader van art. 10 EVRM dan ook een krachtige bescherming.
Met inachtneming van pluralisme, tolerantie en verdraagzaamheid als waarborgen van een democratische samenleving heeft de vrijheid van meningsuiting
in het politieke debat niet alleen betrekking op de inhoud, maar ook op de vorm: die mag zelfs ‘offend, shock or disturb’.
Dat geldt ook voor uitlatingen van een politicus die buiten de gemeenteraad zijn gedaan.
Beperkingen van het recht op vrijheid van meningsuiting van politici worden door het EHRM met ‘the closest scrutiny’ bejegend.”
Hij heeft ook nog niet geuit hoe hij daar, politiek gezien, “aan wil gaan werken”. En ook niet of hij daarbij uitzondering maakt voor criminele Marokkanen of niet.
Met andere woorden: of hij wil gaan selecteren op ras/afkomst, of dat hij wil gaan selecteren op strafbare gedragingen. Daar zit een levensgroot verschil in.
Als zijn wetsvoorstellen in de toekomst zouden gaan over verminderen van het aantal criminele Marokkanen in Nederland (zijn ‘3 strikes is out’ verhaal) dan is daar niets strafbaars aan.
De politieke tegenstanders hebben allemaal al besloten dat hij schuldig is en één of meer strafbare feiten gepleegd heeft. Zonder dat een rechter zich over dit voorval heeft uitgesproken.
Wilders heeft daarop handig ingespeeld door te zeggen dat zij hem al als dader hebben afgeschilderd terwijl er
a) nog geen ten laste legging is,
b) zelfs nog geen rechtszaak is geweest
c) laat staan een veroordeling waaruit dat blijkt.
Dus de politieke tegenstanders hebben hem al als dader weggezet. Er was er niet één die het woord ‘verdachte’ gebruikt heeft. Althans niet dat ik in de media heb gezien.
Noch heb ik gehoord dat iemand vond dat de rechter zich er eerst maar eens over moest buigen.
Allemaal wilden zij de aandacht van het verkiezingsdebat gebruiken om hun standpunt ten aanzien van Marokkanen en ten aanzien van Geert Wilders in de media te verspreiden.
Weer maakt men in de politiek de fout door zich ergens over uit te laten terwijl dat nog niet door de rechter is behandeld of is beoordeeld.
Dat terwijl de politiek niet op de stoel van de rechter moet gaan zitten. (google: trias politica)
Wat dat betreft bedrijft Wilders politiek in een zuiverdere vorm. Hij weegt zijn woorden vooraf af al zien burgers (en heel veel politici) die niets met strafrecht van doen hebben dat niet in.
Bovenstaande is een observatie en beoordeling en strafrechtelijke inschatting mijnerzijds. Wat ik van Geert Wilders zijn standpunten vind staat hier geheel los van en houdt ik voor mezelf.