het moet niet gekker worden

• - Gerard -

Woon jij in een vrijstaat dan? Natuurlijk heb je met de Britten te maken. Wellicht niet dagelijks maar ervaringen van politie uit diverse landen worden uitgewisseld. Of dacht je dat politieintelligentia uit Nederland - bijvoorbeeld een sprekend voorbeeld- dat gele uniform helemaal alleen heeft bedacht? “O, hebben ze dat ook in andere landen? Dat wisten wij helemaal niet.”. Of, ik schreef het al eerder; 90% van het werk dat door politieagenten wordt gedaan in GB, blijkt volgens een onderzoek, net zo goed door niet politieagenten gedaan te kunnen worden. De politie in GB verzuipt in bureaucratie.

Denk jij nou werkelijk dat dat wezelijk afwijkt met de Nederlandse politie?

• - Gerard -

Oké, maar daar heb ik geen kennis van Frits.

• AAspirant

Je hebt gelijk Gerard, met Engeland wordt veel informatie uitgewisseld en kennis. Tegenwoordig voornamelijk over terrorisme, want daarin lopen de Britten ver op ons vooruit.

Ik ving laatst wel iets op dat ze van plan zijn Bobby's uit te gaan rusten met vuurwapens, maar ik weet niet of dit voorstel al is aangenomen. In Engeland lopen ze qua bewapening zoiezo redelijk achter op NL, want volgens mij hebben de Engelsen de pepperspray op ons advies genomen. Dus ik denk eerder dat zij een vuurwapen krijgen, dan dat wij ze hier in moeten leveren.

• - Gerard -

Ik hoop het, omdat ik de Nederlandse situatie gewend ben, voor die agenten daar in GB. Aan de andere kant; ze hebben het altijd zonder vuurwapen moeten doen……

Stel je gelijk de vraag ‘op de man af’' AAspirant: “Zou jij het politiewerk dat jij verricht zonder vuurwapen kunnen of willen doen?”.

• AAspirant

Goeie vraag Gerard, ik moet ook eerlijk antwoorden dat ik het niet zou willen doen. Voordat ik met de noodhulp begon had ik het makkelijk kunnen en willen doen, maar als ik kijk wat er de laatste tijd allemaal in mijn wijk gebeurd vrees ik toch echt dat ik mijn werk niet eens zonder zou kunnen doen. Des te meer respect kan ik voor de collega's in GB opbrengen, maar ik zou dan toch willen weten hoe zij bepaalde situaties aanpakken.

• - Gerard -

Oké, je zou het niet willen maar impliceert dat dan dat jij je vuurwapen regelmatig moet gebruiken, al was het maar met je hand de beweging naar het vuurwapen maken of is voor jou de wetenschap dat jij over een vuurwapen beschikt de reden dat jij het werk wel kunt doen?

• AAspirant

Nee, het is zeker niet de wetenschap dat ik de beschikking heb over een vuurwapen dat ik mijn werk kan doen. Het is echt puur dat ik deze moet gebruiken (VD's met vuurwapen, VD's met messen in kleine ruimte en ga zo maar door) in het werk. Dus zolang ik geen assistentiedienst/noodhulp zou draaien zou ik het werk wel zonder kunnen.