Zo doe je dat

• - Gerard -

Eigenlijk is art. 52 - Wetboek van Strafvordering en merkwaardig artikel.

Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden”.

Want een verdachte, art 27 - Wetboek van Strafvordering

Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

mag volgens: Artikel 53 - Wetboek van Strafvordering

In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.

worden aangehouden.

In de praktijk, mag ik iemand vragen naar zijn naam - die hij niet hoeft op te geven - en ben ik wettelijk bevoegd de - nu - verdachte, aan te houden.

Vorige week zaterdag: Ik zie een persoon iets in haar kleding verstoppen. Ik kan niet zien wat er in de kleding wordt gestopt. Nadat de persoon 'de laatste betaalmogelijkheid - is gepasseerd, spreek ik haar aan en verzoek haar naar een voor het overige publiek niet toegankelijke ruimte mee te gaan. Ik leg haar uit wat ik heb gezien en vraag haar of zij dat wil bevestigen door de goederen uit haar kleding te halen. Dat doet zij. Ik vertel haar dat ze is aangehouden. Direct wordt ook de politie van de aanhouding geïnformeerd. Terwijl wij, zij en ik dus, op de komst van de politie wachten, vraag ik haar of zij bereid is haar ID gegevens aan mij te overleggen. Die gegevens heb ik nodig voor de aangifte en voor een winkelontzegging. Zij werkt hier vrijwillig aan mee, waarbij opgemerkt moet worden dat zij geen ID-bewijs bij zich draagt en als zodanig dus ook niet kan overleggen.

Mijn vraag MD. Wat is nu eigenlijk het werkelijke nut van de wettelijke bevoegdheid van een OA een verdachte - zie art. 27 - staande te houden als iedereen al naar persoonsgegevens MAG informeren, en als uit ‘het verdacht zijn’ volgt dat iedereen de wettelijke bevoegdheid bezit een verdachte aan te houden?

• MD

Als ik je vraag goed begrijp heb je het eigenlijk over het nut van art 52 Sv.

Het belangrijkste punt zit hem hier in het wel/niet heterdaad zijn.

Stel: er is op maandag een aangifte gedaan van winkeldiefstal. Bij de aangifte zijn duidelijke beelden beschikbaar gesteld waarop de dader duidelijk te zien is (er is een duidelijk signalement). Dit signalement wordt kenbaar gemaakt aan politieagent Zwart die op donderdag begint aan zijn dagelijkse surveillance.

Politieagent Zwart ziet warempel die donderdag (drie dagen later) een persoon lopen die voldoet aan het signalement. Er is geen sprake van een heterdaad situatie (art 53 Sv) dus je mag deze persoon niet aanhouden. Er is wel sprake van een verdachte. Uit feiten en omstandigheden (art 27 Sv) blijkt een redelijk vermoeden van schuld. En een verdachte mag je wel naar zijn personalia vragen (art 52 Sv) ongeacht het wel/niet heterdaad zijn en daarvoor hoeft geen cautie te worden medegedeeld.

De volgende stap is het buiten heterdaad aanhouden (art 54 Sv). Dat is echter altijd een afweging die wordt gemaakt en die verantwoordelijkheid ligt in beginsel bij de officier van justitie, maar kan ook door een opsporingsambtenaar zelf worden genomen indien daartoe aanleiding is.

Geeft dit een antwoord op je vraag?

• - Gerard -

MD schreef:

>

>

> Geeft dit een antwoord op je vraag?

MD, ik vind dit een heel mooi, en voor mij, leerzaam, antwoord, dank je wel.

Zelf was ik altijd in de veronderstelling dat het staande houden bedoeld was i.v.m. de wettelijke verplichting de door de OA verlangde gegevens, zoals ID, te overleggen. En dat die verplichting naar niet opsporingsambtenaren niet bestaat.

Ik heb geen moment, en daar ben ik heel eerlijk in, aan ‘buiten heterdaad’ gedacht.

• MD

Graag gedaan.

Voor niet opsporingsambtenaren zoals beveiligers is alles m.b.t. niet heterdaad ook niet van belang. Dat zal dan ook waarschijnlijk de reden zijn dat je er niet aan gedacht had :).

• Hank

Jullie zijn allemaal zo langdradig,,pffff