Eigenlijk is art. 52 - Wetboek van Strafvordering en merkwaardig artikel.
“Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden”.
Want een verdachte, art 27 - Wetboek van Strafvordering
Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
mag volgens: Artikel 53 - Wetboek van Strafvordering
In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
worden aangehouden.
In de praktijk, mag ik iemand vragen naar zijn naam - die hij niet hoeft op te geven - en ben ik wettelijk bevoegd de - nu - verdachte, aan te houden.
Vorige week zaterdag: Ik zie een persoon iets in haar kleding verstoppen. Ik kan niet zien wat er in de kleding wordt gestopt. Nadat de persoon 'de laatste betaalmogelijkheid - is gepasseerd, spreek ik haar aan en verzoek haar naar een voor het overige publiek niet toegankelijke ruimte mee te gaan. Ik leg haar uit wat ik heb gezien en vraag haar of zij dat wil bevestigen door de goederen uit haar kleding te halen. Dat doet zij. Ik vertel haar dat ze is aangehouden. Direct wordt ook de politie van de aanhouding geïnformeerd. Terwijl wij, zij en ik dus, op de komst van de politie wachten, vraag ik haar of zij bereid is haar ID gegevens aan mij te overleggen. Die gegevens heb ik nodig voor de aangifte en voor een winkelontzegging. Zij werkt hier vrijwillig aan mee, waarbij opgemerkt moet worden dat zij geen ID-bewijs bij zich draagt en als zodanig dus ook niet kan overleggen.
Mijn vraag MD. Wat is nu eigenlijk het werkelijke nut van de wettelijke bevoegdheid van een OA een verdachte - zie art. 27 - staande te houden als iedereen al naar persoonsgegevens MAG informeren, en als uit ‘het verdacht zijn’ volgt dat iedereen de wettelijke bevoegdheid bezit een verdachte aan te houden?