Vraagje over inbreker

• Sven

Je hebt gelijk m.b.t. het feit dat de getuigen wel moeten gaan verklaren. Had in eerste instantie niet gelezen dat deze dat niet zouden wilen. Daarmee wordt een zaak wel te zwak.

Maar verder zie ik dat de verdachte informatie had over de gelegenheid. Ik zie een verdachte die verkondigt in te breken. Een verdachte die zijn inbrekerswerktuig laat zien. Een verdachte die in combinatie met zijn verhaal dat hij inbreekt en zijn breekijzer ook nog eens gestolen goederen aanbied en er zelfs bij verteld waar deze gestolen zijn. Dit zou voldoende moeten zijn voor minimaal een verdachteverhoor aan het bureau. De politie zou zich in elk geval kunnen inspannen om de getuigen te laten verklaren. Als deze eenmaal verklaren zou er, afhankelijk van de inhoud van deze verklaringen, absoluut genoeg reden zijn voor een verzoek tot aanhouding buiten heterdaad.

Overigens werk ik met parket Haarlem en daar ben ik blij mee. ;)

M.b.t. je laatste alinea ben ik het eens dat de aangever wel alle informatie aan de politie moet geven. Anderzijds mag de politie zich best wel even inspannen om getuigen aan het praten te krijgen. Zo te lezen geeft de aangever in dit geval voldoende info. Althans, op dit prikbord. ;)

• Lans

Ah ok, ja had je andere posting nog niet gelezen.

Ja inderdaad, zoals je het nu stelt, zeker de inspanning waard.

Mbt voldoende info op dit prikbord, ik heb mijn twijfels erover. Ik wil best moeite doen om de getuigen te benaderen. Echter blijven deze bij het feit dat ze niets willen verklaren houdt het voor mij echt op. Mij hebben ze er niet mee, wel die moeder die naar haar spullen kan fluiten. En eventueel het volgende slachtoffer.

Word er een beetje flauw van, roepen dat de politie niets doet ipv roepen: mijn omgeving weigert mee te werken en zorgt hierdoor dat de politie niets KAN doen.

Toch?

• Sven

Ja, absoluut eens. Ik zou me wel inspannen om de getuigen het ook mee te geven dat het nu de spullen van iemand anders zijn, maar het de volgende keer net zo goed zijn of haar spullen kunnen zijn. Er valt soms meer los te peuteren dan op het eerste gezicht lijkt. Het slachtoffer kan er ook weinig aan doen dat de getuigen niets willen zeggen.

Daarbij, is het altijd handig de namen van de getuigen in BPS/Xpol te zetten met het verhaal erbij dat zij niets willen. Scheelt weer wat inspanning als zij aangifte komen doen. ;)

• Moeder

>

> Buiten dit om, klinkt crú maar ik vind het in deze situatie

> nog niet eens zo erg dat er niets wordt ondernomen. Burgers

> willen allemaal dat er iemand gaat bloeden voor hun leed,

> maar zorgen dat er verklaringen komen, ho maar. Moet de

> politie maar regelen. En dat is geen probleem maar dan hebben

> we wel handvatten van de aangever nodig. Willen ze niet meer

> aangeven dan de schade die ze hebben opgelopen, dan houdt het

> voor mij snel op hoor.

> Groetjes, Lans

Ik hoop niet dat dit een aanval op mij is Lans.

Je hebt mij niet horen zeggen dat ik niet ga proberen om verklaringen af te laten leggen.

Ik heb alleen gezegd dat het moeilijk zal zijn omdat de jeugd elkaar het hand boven het hoofd houdt.

Verder heb ik alles verteld aan de politie, ook mijn zoon.

Ik zou niet weten wat ik er voor baat bij zou hebben als ik dingen zou verzwijgen, weet niet eens wat

• Moeder

Ik ga het als nog proberen met de optie die hier genoemd wordt.

Wat als het nou de spullen zijn van jouw overleden vader?,de jongen waar de vermoedelijke dader het aan verteld heeft , is ook zijn vader verloren, misschien kan ik hem op zijn gevoel werken.

Bedankt.

De sieraden krijg ik toch niet meer terug, laptops vind ik niet echt belangrijk, zijn vervangbaar maar wie is de volgende waarvan waardevolle spullen van emotionele waarde worden gestolen, dat is het ergste

• DePeter

Als hij gaat bekennen bestaat er zéker wel een kans dat jij je spullen terug krijgt.

Ook helen is strafbaar!

grtzzz en succes.

• BennieMak

Dus we kunnen het zo doen: Eerst de getuigen van de verklaring uitnodigen/benaderen en kijken of zij dan ook nog tegenover een opsporingsambtenaar deze verklaring herhalen. Op basis van deze gegevens besluiten om de verdachte nader aan de tand te voelen, danwel af te zien van nadere vervolging voor dit feit. Altijd handig deze informatie, beter dan op vooronderstellingen gaan werken.

• ¥ Lotje ­­¥

of hij heb ze al verkocht . en weet niet meer aan wie .. herinneringen als ze dat mee nemen is erg . is niet vervangbaar. Bij mijn ouders is ooit ingebroken toen mijn moeder in het ziekenhuis lag . De herinneringen van de sieraden waren allemaal weg. Al haalde ze het hele huis leeg zei, m,n moeder toen . ik hoor ze het nog zeggen , maar dat wat voor waarde voor mij is hadden ze moeten laten liggen. Het kan een mens raken door een stel onbezouwen . die graag spullen van een ander jatten. bah. .. . Dan word je wel giftig op die lui.

• Charlie

En toch werkt het zo Moeder, de politie kan helemaal niets doen.

Een ander mooi geval is dat er bij een gehandicapte man is ingebroken, de inbreker nam al zijn waardelvolle verzameling mee.

De gehandicapte man kon de dader heel goed beschrijven, en bij het verlaten van de woning zag zijn buurvrouw ook de inbreker uit zijn woning stappen. De inbreker maakte een dreigende beweging naar de buurvrouw toe, en zette toen op het lopen.

Politie gebelt, en direkt een aangifte gedaan.

De dader loopt nog steeds vrij rond met een buit ter waarde van + 100.000 Euro.

Verhaal van de politie ?

“Wij hebben met deze mijnheer telefonisch contact gehad en ook een brief gezonden of hij zich wilde melden op het politiebureau, mijnheer heeft tot nu toe geen gehoor aan gegeven, en wij kunnen hem ook niet dwingen om te komen”

• Marcel

Zo, nu gaat Marcel wellicht te kort door de bocht, maar ga toch toe geven aan de neiging op basis van wat de topic-opener hier neer pent.

De kennelijke verdachte komt bij jullie thuis, toont een breekijzer, biedt kennelijk gestolen waar aan.

Tot dan toe is er volgens u niks aan de hand ?!!

Maar als er bij u wordt in gebroken moet opeens de politie heel hard zijn best gaan doen.

Als dit waar is:

BAH!