De mening van de agenten

• - Gerard -

Lans schreef:

>

> Hoi Gerard, daar heb je het al vaker over gehad. Ik snap niet

> dat je daar steeds over valt.

Ik kan wel 20 redenen bedenken.

> De Van Dale zegt over burger: Een gewoon lid van de bevolking.

> Over een ambtenaar: persoon die aangesteld is in een door de

> overheid beheerde dienst.

> Met burgers wordt gewoon bedoeld, de bevolking die niet deel

> uitmaakt van de overheid.

Nee hoor. Met burgers wordt bedoelt die personen die geen militair zijn.

Je bent dus of burger of militair.

Een politieagent is in overheidsdienst. Een militair is in overheidsdienst. Beide zijn dus ambtenaar. Een burgerambtenaar (politieagent) en een militair ambtenaar

> Een politieman kan zeker voor burger doorgaan maar hij is dat

> niet.

Jawel hoor, hij is gewoon een burger. Een burger in overheidsdienst.

> Hij heeft geen burgerbaan. Hij is er ten behoeve voor

> de burgers.

En de slager, de bakker, de ijsverkoper? Die zijn er alleen voor ambtenaren? Of wellicht alleen voor burgers, of misschien aleen voor militairen. Onzin argument dus Lans.

Het enig onderscheid dat kan worden gemaakt tussen een ambtenaar en een niet- ambtenaar is dus dat een ambtenaar in overheidsdienst is en een niet-ambtenaar niet.

> Het komt allemaal uit de oude tijden, (Napoleon 1811) die van

> rangen en standen, maar wordt nog steeds gebruikt.

>

> Als het gebruikt wordt in de context van: burgers staan

> lager, ja dan begrijp ik je, wat dat slaat echt nergens op.

Lijkt mij ook want bijvoorbeeld de tweede kamerleden zijn geen ambtenaar maar wel het hoogste gezag in Nederland. Daarbij zijn ministers en de koningin (de regering), bij mijn weten, ook geen ambtenaren.

> Gelukkig maar.

> Maar gewoon om onderscheid te maken in tekst en spraak, wat

> is daar mis mee?

> Wat moet je anders?

> Burger houdt burger aan. De politie moest optreden tegen

> niet-politie?

Ik lees het volgens mij altijd al correct: politie houdt verdachte aan. Politie houdt man aan. Politie houdt vrouw aan, enz. Dus het wordt al prima beschreven.

En waarom maak ik nu verder nog bezwaar?

Laat ik eens een -door mij bedacht- voorbeeld noemen Lans.

Een OvJ maakt samen met de politie bekend dat er een lijk is gevonden en dat die vondst de burgers heeft geschokt.

Dan nu even de puntjes op de i Lans.

Moet er dan ook nog iemand vragen, Lans, of de OvJ ook geschokt is? Moet er ook nog iemand vragen of de politie geschokt is? Of zijn alleen die bakker om de hoek, of die slager verderop in de straat, wellicht de directeur van een garagebedrijf geschokt? Worden zij met burger bedoeld?

Komt misschien over al mieren…. (je weet wel) maar IK WIL weten of de politie en de OvJ ook geschokt zijn. Misschien zijn ze -slechts- geschokt namens de burgerbevolking.

Kijk, ik kan me best voorstellen dat een OvJ geschokt is namens de minister-president en/of de minister van justitie, maar de OvJ hoeft echt niet geschokt te zijn namens mij. Ik wil ook helemaal niet dat een OvJ namens mij geschokt is.

Want mij wordt namelijk nooit gevraagd of ik geschokt ben. En de OvJ is wellicht, ambtshalve geschokt, namens de minister(s).

Kortom, namens wie spreekt de OvJ eigenlijk? Hij zegt dat de burgers geschokt zijn maar wordt dat ooit gevraagd door de OvJ aan de burger?

Als je dit nog kunt volgen dan begrijp je ook dat wat ik al eerder heb geschreven: ‘de mening van een politieagent (in fucntie) doet er niet’ toe en begrijp je misschien ook beter dat ik veel moeite heb met discretionaire bevoegheden.

En uiteindelijk, Lans, komt die politieagent in het gemeentehuis wanneer het betrekking heeft op: aangifte van verhuizing, vestiging in de gemeente, afgeven van diverse documenten uit deze administratie, aangifte geboorte, erkenning ongeboren vrucht,

aangifte overlijden,aangifte voltrekken huwelijk / registreren partnerschap, reisdocumenten, rijbewijzen,begraafplaatsadministratie, geslachtsnaamwijziging en verkiezingen terecht op de afdeling BURGERZAKEN.

Er bestaat voor dit soort handlingen geen afdeling: Ambtenaren zaken.

• - Gerard -

Heel leuk bedacht Lans, maar je mist een detail.

Niet zo lang geleden zag ik - ik geloof in Zembla - het een rechter haarfijn uitleggen. In niet eens zoveel woorden maar het verklaart alles. Van draaideurcrimineel tot ongekend lage straffen:

De Nederlandse overheid heeft een bepaalde capaciteit (gevangenissen) en een daaraan gekoppelt budget. Dat zijn de richtlijnen voor de Rechtspraak.

Uitgesproken….. klaar is Kees, einde discussie.

• Lans

Chapeau -Gerard-! In die context zoals jij het omschrijft kan ik me vinden.

Misschien niet jouw bedoeling maar erg leuk omschreven ;-)

Als je mij weer eens iets ziet schrijven over burgers, hou dan in je achterhoofd dat ik me ook in jouw visie kan vinden! Deal? :D

• Lans

Dat is nu de grote fout die we maken in Nederland. Maar je schets wel exact hoe het hier zo makkelijk wordt afgedaan.

Capaciteit, regels, beleid, budget richtlijnen. Alsof het de grondwet is. Alsof het heilig is.

Bullshit. Pas die maar aan.

Besteed het budget eens anders, herzie het beleid.

Budget is er genoeg. Bakken, echt bakken geld worden uitgegeven aan 3x niets.

Denk aan het (geflopte) nieuwe politieuniform. Miljoenen heeft dat gekost. Europese aanbesteding, wederom miljoenen.

En dan buiten het politiegebeuren om: miljoenen, wat? MILJARDEN worden verkwist aan onzin (of wat genuanceerder; waar burgers (jaja ;-)) niet of minder op zitten te wachten)

Denk aan Betuwelijn, camerasystemen op de snelweg, aanpassing sofinummers naar burger-nog-wat-nummer, miljoenen stampen in knuffel-een-boom-project, andere logo's bij overheidsinstellingen, de OV chipkaart etc etc etc.

Laten ze het (ons) geld eens ander besteden. Geen budget? Nee, de begroting is niet in orde. Laten ze 1 jaar eens geen geld aan onzin uitgeven, dan is het met bv de zorg en justitie prima geregeld.

Misschien een utopie, misschien niet. Maar met een stelling : Klaar is kees, niets aan te doen. Nee, geloof ik niet in en wil ik ook niet ingeloven.

Groetjes, Lans

• - Gerard -

Als jij burger(s) schrijft, Lans, dan lees ik ‘bevolking’. Betrek je de militairen er tenminste ook bij. Altijd zo'n vergeten groepje. En eh …. ook al ben jij van mening dat jij geen burger bent maar ambtenaar, onder ‘bevolking’ kom je echt niet uit.

;)

• Willem J

Gerard schreef:

Nee hoor. Met burgers wordt bedoelt die personen die geen militair zijn.

Je bent dus of burger of militair.

hmm volgens deze uitleg ben ik dus geen burger. (werk bij de Kmar)

En uiteindelijk, Lans, komt die politieagent in het gemeentehuis wanneer het betrekking heeft op: aangifte van verhuizing, vestiging in de gemeente, afgeven van diverse documenten uit deze administratie, aangifte geboorte, erkenning ongeboren vrucht,

aangifte overlijden,aangifte voltrekken huwelijk / registreren partnerschap, reisdocumenten, rijbewijzen,begraafplaatsadministratie, geslachtsnaamwijziging en verkiezingen terecht op de afdeling BURGERZAKEN.

Er bestaat voor dit soort handlingen geen afdeling: Ambtenaren zaken.

Doe ik, of mijn gemeente het dan altijd verkeerd ? Ik moet voor een paspoort, rijbewijs, geboorteaangifte toch echt bij de afdeling burgerzaken zijn.

In de gemeente waar ik woon heb ik in ieder geval geen apart loket voor militairen ontdekt en ook op mijn paspoort of rijbewijs heb ik geen aparte aantekening kunnen ontdekken omtrent mijn status van militair of burger

Volgens mij zijn we gewoon allemaal burger, alleen werkt de één in overheidsdienst en de ander niet. Zodra een ambtenaar vrij/niet in dienst is, is hij/zij in mijn ogen dan ook gewoon een burger net als ieder ander.

• enrico1972

Hier ben ik het VOLLEDIG mee eens.

• Koen Hakvoort

Burger schreef:

>

> Tja, ik kom hier al heel wat jaartjes langer dan jij, dus ik

> begrijp je scepsis, maar ik weet inmiddels precies wie de

> agenten en de querulanten zjin, hoor.

>

> Overigens wordt het advies natuurlijk niet gebaseerd op dit

> kleine onderzoekje, maar ik kan het wel gebruiken om bepaalde

> dingen mijn richting op te sturen…

>

> Meer kan en wil ik er niet over zeggen, het zou leuk zijnals

> je je mening wil geven.

>

> Overigens mogen ook burgers dat doen, bij nader inzien.

Een anonieme onderzoeker die zijn anonieme respondenten kent, en kennelijk de uitslag van het onderzoek ook al want hij “kan het wel gebruiken om bepaalde dingen” zijn “richting op te sturen…”

Komt niet echt objectief en streng wetenschappelijk over, om eerlijk te zijn. De eerlijkheid m.b.t. de slechte intenties laat wel ruimte voor hoop tot verbetering.

Heeft dit echt iets met het ministerie van Hirsch Ballin te maken of lezen we de hier geplaatste reacties straks terug op de website van TON?

• - Gerard -

Willem J schreef:

>

>

> Volgens mij zijn we gewoon allemaal burger, alleen werkt de

> één in overheidsdienst en de ander niet. Zodra een ambtenaar

> vrij/niet in dienst is, is hij/zij in mijn ogen dan ook

> gewoon een burger net als ieder ander.

Daar kom je dan wel achter als je een strafbaar feit pleegt.

• Willem J

Gereard schreef:

Daar kom je dan wel achter als je een strafbaar feit pleegt.

En het militaire straf- en tcuhtrecht is dan ook zo'n beetje het enige verschil met een burger.

En afgezien van het strafrecht zijn er wel meer beroepsgroepen met een eigen tuchtrecht. Denk aan bijv. het medisch tuchtcollege