Beste KlaasVaak,
Je weet het allemaal heel goed te vertellen, en ik kan mij hier wel in vinden, maar dan zou het ook wel aardig zijn dat als ik een vraag op iets wat jij zelf aangeeft om daar in ieder geval op te antwoorden?
http://politie.startpagina.nl/prikbord/8998256/9000166/re-te-hard-met-rubberboot#msg-9000166
Jij geeft daar bij punt 3 aan dat robbie de wet had moeten raadplegen, en daar ben ik het helemaal mee eens, alleen ik kan nergens een wet vinden wat nu toch bedoeld wordt met een boot die maximaal 20 km/u kan varen. Welke criteria gelden er bij het meten van de snelheid, en vooral ook, in welke wet staat dat dan?
Nu blijkt uiteindelijk dat dat in dit geval waarschijnlijk helemaal niets met de bekeruing te maken te hebben, maar ik ben nog wel steeds benieuwd naar het antwoord, want zoals ik al eerder heb aangegeven, als er een sterke stroming is zal een klein rubberbootje met een klein electrisch motortje wellicht ook al harder dan 20 km/u varen…. k heb wat lopen googlen, en dan kom ik uit op sites waar stemmingmakerij (tegen de politie) aan de orde van de dag is, maar waar meer dan eens aangegeven wordt dat bij een meting rekening moet worden gehouden met stroming (en wind), maar waar dat op gebaseerd is staat er dan natuurlijk niet bij.
Ook ben ik erg benieuwd naar de manieren die er gebruikt kunnen worden om de snelheid te meten. Voor het verkeer zijn daar allerlei regeltjes voor, maar daar staat een camera of een agent met een lasergun gewoon op 1 plaats, of rijd een video auto gewoon op dezelfde weg en dan nog zijn er allerlei regels. Maar als een agent van een boot een snelheid moet meten, dan ligt die boot hoogstwaarschijnlijk niet stil, en als je dan ook nog rekening moet houden met stroming dan wordt het verhaal helemaal lastig, zeker omdat de stroming op de plaats waar de politieagent een meting doet, anders kan zijn dan op de plaats waar de vermeende overtreder vaart. WIe kan en wil iets vertellen hoe dergelijke metingen gaan?