vaarbewijs wel of niet

• KlaasVaak

Tja automobilisten halen ze uit het voertuig en laten ze op een andere manier hun weg vervolgen.

Ik stel voor dat ze dat bij jou de volgende keer ook doen:

overboord zetten en zwemmen naar de kant.

Kijken of je dan ook nog klaagt. Pfft.

• KlaasVaak

Ik heb geen idee hoe het op het water is afgekaderd.

Vandaar dat ik alleen iets over de feiten en procesgang heb gezegd.

(Als je een bekeuring krijgt over te snel rijden/varen, dan wil de rechter weten of jij het was die daar gereden/gevaren heeft en verder kijkt een rechter naar ijkgegevens en bevindingen van de agent. En of jij roept dat die boot niet zo snel kan zal bij dergelijke snelheidverschillen niet veel kans maken. De boot is niet in de rechtszaal en wie weet wat er aan die motor is gedaan.)

Verder heb ik de neiging om een agent eerder te geloven dan iemand die net een bekeuring heeft gehad en zegt dat dit onterecht was.

En die neiging heeft zich binnen deze casus al meteen bewezen.

• robbie 44

Kennelijk vonden ze het zelf ook te ver gaan om iemand helemaal op te hangen voor zo'n licht vergrijp

• robbie 44

Nee want ik wist niet dat ik in een snelle motorboot vaarde

• robbie 44

Het was de gouwzee onddrdeel van het markermeer je moet vaarbewijs 1 hebben, maar dat geld voor een snelle motorboot

bij een boot die 20 km/u of zachter vaart zijn geen eisen gesteld

• robbie 44

Om even een aanvulling te geven op de vorige discussies

In de wet staat een snelle motorboot is een boot die 20km/u of harder kan varen, maar er staat nergens met hoeveel gewicht of personen er in de boot mogen zitten.

Voorbeeld iemand die 120 kg weegt zal ongeveer 7 a 8 km/u langzamer varen dan iemand van 60 kg

En stel dat je 2 boten heb bv een stalen roeiboot en een rubberboot van 2,5 m dan zou het betekenen dat je voor elke boot een buitenboordmotor moet aanschaffen.

dan word het een dure hobby

• De Enige Echte Fritsie

Een aanvulling op een eerdere discussie kan je beter in die eerdere discussie zelf plaatsen. Anders wordt het prikbord een soort van speurtocht. Ook leuk, maar daar is het prikbord niet voor.

mzzl,

Frits.

• MofkaP

Planner Schreef:

——————————————————-

> alleen ik kan nergens een wet vinden wat

> nu toch bedoeld wordt met een boot die maximaal 20

> km/u kan varen. Welke criteria gelden er bij het

> meten van de snelheid, en vooral ook, in welke wet

> staat dat dan?

>

Dat staat in het Binnenvaartbesluit artikel 16 onder d:

Een klein vaarbewijs is vereist voor schepen van minder dan 15 meter lengte die uitgerust met een motor een snelheid ten opzichte van het water kunnen bereiken van meer dan 20km/h.

Bij handhaving gaat het met de meting nogal eens fout. Dan wordt de GPS aanduiding gebruikt en wordt op basis daarvan verbaliserend opgetreden.Die JBF methode is niet toegestaan. De GPS is geen geëigend en toegelaten meetmiddel, zoals de rechter onlangs heeft bevestigd n.a.v. een rapport van TNO. Het is een rekenapparaat dat de gemiddelde snelheid berekent over een afgelegde afstand tussen twee GPS locatiepunten. Daarmee wordt niet de daadwerkelijke snelheid weergegeven.

De GPS aflezing kan echter wel bijdragen aan bewijs, maar vormt geen sluitend bewijs op zich.

Bij de GPS aflezing van snelheid wordt geen rekening gehouden met drift (door wind) of stroming, daardoor geeft de GPS altijd een afwijking t.o.v. de werkelijke snelheid t.o.v. het water aan.

Bij een goede, juiste meting (met GPS) wordt vlak na elkaar in twee tegenovergestelde richtingen gemeten en wordt dit in het proces-verbaal vermeld. Bovendien wordt vermeld in welke kompasrichting(en) de meting werd verricht en hoe de windrichting en snelheid was op het moment van de meting(en); gemiddeld en hoogste en laagste waarden. Zeker voor een rubberboot is de drift veroorzaakt door wind erg belangrijk en van grote invloed op de snelheid.

Bij het ontbreken van deze gegevens in het proces-verbaal heeft de rechter een goed argument om de beschikking te vernietigen vanwege een rechtsongeldige meting.

• Planner

MofkaP

Dat staat in het Binnenvaartbesluit artikel 16 onder d:

Een klein vaarbewijs is vereist voor schepen van minder dan 15 meter lengte die uitgerust met een motor een snelheid ten opzichte van het water kunnen bereiken van meer dan 20km/h.

Kijk, nu komen we een stuk verder. Het gaat dus om de snelheid ten opzicht van het water, niet ten opzicht van de wal! Rest alleen nog de vraag hoe dat vastgesteld moet worden? Als je de boot helemaal leeg haalt en er iemand inzet van 60 kg heb je waarschijnlijk een heel ander resultaat als dat je wat spullen bij je hebt en hem laat varen door iemand van 110 kg, als je het hebt over kleine bootjes met een motor van een paar PK. Hoe kan de politie, wanneer zij een boot zien varen, nu bepalen of een boot/motor combinatie nu wel of niet aan dit criterium voldoet?

MofkaP

Bij handhaving gaat het met de meting nogal eens fout. Dan wordt de GPS aanduiding gebruikt en wordt op basis daarvan verbaliserend opgetreden.Die JBF methode is niet toegestaan. De GPS is geen geëigend en toegelaten meetmiddel, zoals de rechter onlangs heeft bevestigd n.a.v. een rapport van TNO. Het is een rekenapparaat dat de gemiddelde snelheid berekent over een afgelegde afstand tussen twee GPS locatiepunten. Daarmee wordt niet de daadwerkelijke snelheid weergegeven.

Dat heb ik dus ook eens op televisie gezien. Ik was er nogal verbaasd over.

MofkaP

De GPS aflezing kan echter wel bijdragen aan bewijs, maar vormt geen sluitend bewijs op zich.

Bij de GPS aflezing van snelheid wordt geen rekening gehouden met drift (door wind) of stroming, daardoor geeft de GPS altijd een afwijking t.o.v. de werkelijke snelheid t.o.v. het water aan.

Moet de GPS apparatuur geijkt zijn?

MofkaP

Bij een goede, juiste meting (met GPS) wordt vlak na elkaar in twee tegenovergestelde richtingen gemeten en wordt dit in het proces-verbaal vermeld. Bovendien wordt vermeld in welke kompasrichting(en) de meting werd verricht en hoe de windrichting en snelheid was op het moment van de meting(en); gemiddeld en hoogste en laagste waarden. Zeker voor een rubberboot is de drift veroorzaakt door wind erg belangrijk en van grote invloed op de snelheid.

Kan je dit nog eens nader toelichten? Een agent in een boot vaart (met gelijke snelheid) achter een boot aan. Hij meet de snelheid en dan? Moet hij dan de andere schipper vragen even in tegengestelde snelheid te gaan varen zodat hij de meting kan voltooien?:S

MofkaP

Bij het ontbreken van deze gegevens in het proces-verbaal heeft de rechter een goed argument om de beschikking te vernietigen vanwege een rechtsongeldige meting.

Als ik het zo hoor dan is het bijna onmogelijk om een meting uit te voeren die aan alle eisen voldoet. Nu snap ik dat ik op verschillende forums heb gelezen dat je bij geringe snelheidsovertredingen op het water altijd de zaak voor moet laten komen. Heb jij enige idee of dit inderdaad vaak gebeurt is en wat het resultaat daarvan is?

• Dick

http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,5,0,0,1,0

Volg bovenstaande link maar eens.. daar vind je alles..