vaarbewijs wel of niet

• Planner

Beste Dick,

Dat is zo'n beetje de eerste link die je krijgt zodra je vaarbewijs in google intypt. Maar leg jij dan maar eens even uit hoe wordt bepaald of een motorboot van minder dan 15 meter lang (dat is duidelijk) niet harder kan dan 20 km/u, en vooral ook hoe een agent die een boot op het water tegenkomt dat dan zou kunnen controleren? Want de boot hoeft niet noodzakelijk te hard te varen (als je dat al goed kan meten), maar het gaat om het feit of de boot het ‘kan’.

'Alles' is volgens jou op deze site te vinden, kan jij even de juiste link aangeven?

• mwb

Beste planner,

Dat staat al uitgebreid elders in deze discussie beschreven.

• Planner

Oh ja?

Behalve dat door Mofka aangegeven is waar het in de wet staat, heeft nog niemand aangegeven waar staat beschreven hoe dat moet worden bepaald Volgens jou is het makkelijk te bewijzen dat robbie 44 geen vaarbewijs had. Dat klopt inderdaad, want hij heeft het niet, maar wie zegt dat hij inderdaad een vaarbewijs nodig had? Dan zal er volgens mij bewezen moeten worden dat zijn boot korter is dan 15 meter (dat zal niet zo'n probleem zijn m te meten) en niet harder dan 20 km/u kan varen. Maar hoe wordt dat dan gemeten. In welke omstandigheden moet deze meting worden verricht?

• Dick

Voor een 3 meter 20 lange rubber boot.. met 6 pk buitenboordmotor.. kan tot max.. 20km p.u halen.. wat zal dat in knopen zijn ?.. is geen vaarbewijs nodig..

Die max snelheid is wel afhankelijk van tegenwind en windkracht, vaar je tegen de stroming in of er in mee.

Via via hoorde ik ooit dat een goed uitgerustig boot van politie te water al dit soort zaken aanboord kan meten.. en met een laser de snelheid van dat moment kan nagaan………. maar uiteraard vertel ik nu niets nieuws.

• Planner

Dick

Voor een 3 meter 20 lange rubber boot.. met 6 pk buitenboordmotor.. kan tot max.. 20km p.u halen..

En een boot van 14,99 meter met 10pk, hoeveel kan die halen? Hoe meet ik dat, maar vooral, waar staat dat dan?

Dick

Die max snelheid is wel afhankelijk van tegenwind en windkracht, vaar je tegen de stroming in of er in mee.

Tuurlijk, maar als je nog even alle andere reacties leest, dan lees je ook dat het gaat om de snelheid ten opzichte van het water!

Dick

Via via hoorde ik ooit dat een goed uitgerustig boot van politie te water al dit soort zaken aanboord kan meten.. en met een laser de snelheid van dat moment kan nagaan………. maar uiteraard vertel ik nu niets nieuws.

Mij wel hoor. Want ik heb namelijk nergens iets over deze apparatuur gelezen, Op televisie heb ik alleen een agent met een GPS in de hand een meting zien verrichten. Maar vertel eens, welke logica zit er dan achter een meting met een laser? Want hoe houdt die laser rekening met de stroming, de eigen snelheid van de boot waarop dat gemeten wordt e.d.?

• KlaasVaak

Je begrijpt me verkeerd.

Je vond dat je gewaarschuwd moest worden ipv bekeurd voor de snelheidsovertreding (terwijl je bekeurd bent voor het vaarbewijs).

Ik stelde: er zijn ook mensen bekeurd ipv gewaarschuwd voor brandblussers en vesten.

Waarom vind je niet dat jij dan ook een bekeuring verdient ipv een waarschuwing.

M.a.w. men vindt altijd maar dat als andere gunstiger behandeld worden zij daar ook recht op hebben.

Maar als andere mensen zwaarder bestraft worden hoor je niemand.

En nog iets: onwetendheid is geen excuus.

• Dick

Ik heb diezelfde vraag per mail gesteld aan het KNMC , nu gewoon reaktie afwachten

• Dick

Planner

Hieronder een reaktie van het KNMC, heb de website inmiddels zelf bezocht maar vond helaas geen info die aansluit op jou vraag.

Misschien kunnen zij op deze vraag ook een verwijzing geven.. ik ga een poging wagen…

—————————————————————————————————————————–

Geachte heer/mevrouw

Alle informatie over vaarbewijzen kunt u op de site van de Vamex vinden.

Google VAMEX of ga naar www.vaarbewijs.info.

Succes

KNMC Nieuwegein

• Dick

Inmiddels ook met VAMEX gebelt en te horen gekregen dat het erg lastig is om een correcte meting te krijgen maar dat men uit mag gaan van de ervaring van de diender van dat moment… zal ongetwijfeld goed gaan… denk ik dan maar.

• etab

Hoe ge-eikt is en snelheidsmeting met een boot?