Zijn bussen gelijk aan vrachtwagens?

  • Ronald

    Zijn bussen gelijk aan vrachtwagens of niet?

    Op snelweg waar het verboden is om in te halen door vrachtwagens, zie je wel bussen auto's/ vrachtauto's passeren, zowel streekbussen als vakantiebussen.

    Mag dit of is dit niet toegestaan voor bussen?

  • MofkaP

    Is een (snor)fiets hetzelfde als een bromfiets?

    Een autobus is een motorvoertuig ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen.

    Een vrachtauto is een motorvoertuig niet ingericht voor het vervoer van personen, maar van goederen met een toegestane maximum massa van meer dan 3500kg.

    Een bestelauto is een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximum massa van 3500kg of minder.

    Het verkeersbod F3 (inhaalverbod voor vrachtwagens om motorvoertuigen in te halen) geldt alleen voor vrachtwagens, niet voor autobussen of bestelauto's.

    Het verschil tussen een bestelauto en een vrachtauto is soms moeilijk te zien. Sommige type's zien er vrijwel hetzelfde uit.

    Alleen de vermelding op het kentekenbewijs kan dan uitsluitsel geven.

  • Ronald

    o.k. MofkaP, bedankt voor je duidelijke antwoord. Bussen mogen dus gewoon passeren, dat wist ik dus niet.

  • Planner

    En in aanvulling hierop:

    Is een bus een bus?

    Op de achterkant van de bus kan een sticker met de roodomrande aanduiding 100 staan. Zo'n bus (indien deze uiteraard daarvoor gekeurd is en een aantekeing heeft op het kentekenbewijs) mag dan op de autosnelweg 100 rijden, andere bussen moeten zich gewoon aan de maximum snelheid van 80 houden.

  • mwb

    En in aanvulling daarop:

    is een chauffeur een chauffeur?

    Een buschauffeur moet natuurlijk wel een rijbewijs voor een bus hebben.

    Maar planner en ik dwalen af, wat wij zeggen heeft natuurlijk niets met de gestelde vraag meer te maken.

    Nietwaar planner?

  • Planner

    Ha Ha…

    Jawel, een beetje, maar niet helemaal. Want wat is de reden van het inhaalverbod voor vrachtwagens? Meestal om de doorstroming te bevorderen, want als vrachtwagens andere vrachtwagens met een snelheidsverschil van een paar kilometer per uur in gaan halen, omdat de ene snelheidsbegrenzer net even anders staat als de andere, dan loopt de boel snel vast. Maar dat geld dus net zo goed voor een bus die maar 80 mag en wellicht kan. Dus zie ik niet zo goed waarom dat inhaalverbod ook niet zo moeten gelden voor al het andere verkeer wat maar 80 mag.

    En nu zijn er ook weer combinaties die 90 mogen rijden. Op zich een goede zaak, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op! En deze regel is ook nog lang niet bij alle caravanbezitters doorgedrongen, want ik zie nog steeds dat vrachtwagen chauffeurs gehinderd worden door combinaties die 80 op hun teller rijden en een hele lading vrachtwagens achter zich hebben, zonder dat ze zich daarvan bewust lijken te zijn, want ze kijken vooral naar voren en niet naar achteren. Als ze dat al kunnen, want spiegels staan vaak ook niet goed afgesteld!

  • Ronald

    Planner heeft met deze opmerkingen wel gelijk.

    Heb er vandaag niet zo goed op die bussen gelet of ze een 100 km stikker hebben of niet. Was alleen verbaasd dat er best behoorlijk wat bussen vrachtauto's passeerde op de weg Utrecht/ Gorinchem.

  • KlaasVaak

    Ik denk het toch niet.

    Vrachtauto's KUNNEN niet anders dan met een paar kilometer verschil inhalen door de begrenzer.

    Overig verkeer zoals bussen, auto's met aanhangers etc. MOGEN het dan misschien niet ivm ovrschrijding van de maximum snelheid,

    maar ze DOEN en/of KUNNEN het wèl.

    Persoonlijk vindt ik het raar dat de regels voor auto's met aanhangers zijn aangepast.

    Niet omdat ze van mij niet sneller zouden mogen, want in Frankrijk kan het ook, maar het argument was dat vrachtauto's er last van hebben.

    Dàt is raar. Want beiden mochten maar 80 km./uur. Hoe kan de een dan last hebben van de ander?

    Ook is het raar dat een overheid een begrenzer af laat stellen op meer dan 80 km./uur terwijl bij de handhaving van snelheidsovertredingen wèl van 80 km./uur gerekend wordt. Weliswaar met een meetcorrectie, maar een begrenzer zou een geijkte begrenzer kunnen zijn die bij 80 echte kilometers ingrijpt.

    Ook als je als bestuurder van een personenauto inhaalt en daarvoor de maximum snelheid overschrijdt bega je een overtreding (of een misdrijf als je het erg bont maakt). Dus waarom mag een vrachtwagen de voor hem geldende 80 km/uur overschrijden, daarbij gesteund door een ruim afgestelde begrenzer?

  • Planner

    KlaasVaak

    Dàt is raar. Want beiden mochten maar 80 km./uur. Hoe kan de een dan last hebben van de ander?

    Hoe dat kan? Zoals je zelf al aangeeft staan snelheidsbegrenzers meestal iets hoger dan 80 afgesteld. Maar zelfs als dat niet het geval zou zijn zoals jij betoogt, dan nog zullen vrachtauto's last hebben van vakantieverkeer. Want die rijden namelijk regelmatig 80 op hun teller, en dat betekend dus dat zij minder dan 80 rijden, met alle gevolgen van dien.

    En inderdaad, ander verkeer wat ook 80 mag en wel in mag halen kan dat, hoewel het eigenlijk niet mag omdat zij de snelheid niet mogen overtreden, wel wat sneller dan een vrachtwagen die begrenst is. Maar zelfs als vrachtwagens begrenst worden op 80 (en niet een paar kilometer meer zoals nu gebeurt), dan zijn er altijd minime snelheidsverschillen, en zullen er inhaalpogingen blijven (inhaalverbod of niet). En doordat ze begrenst zijn gaat dat ververvolgens tergend langzaam, waarmee meteen het grote nadeel van die begrenzer is aangegeven. want als het nodig is om een tandje gas bij te geven kan dat niet.

    Het is wat mij betreft ook allemaal een beetje hypocriet. Want waarom worden vrachtauto's begenst op (iets meer) dan hun maximale snelheid die zij (in Nederland) mogen rijden, terwijl dat niet geld voor andere voertuigen? Niet dat ik daar voorstander van ben, maar als het argument verkeersveiligheid is en je mag toch niet harder dan 120, waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 120?

  • KlaasVaak

    Planner

    Hoe dat kan? Zoals je zelf al aangeeft staan snelheidsbegrenzers meestal iets hoger dan 80 afgesteld. Maar zelfs als dat niet het geval zou zijn zoals jij betoogt, dan nog zullen vrachtauto's last hebben van vakantieverkeer. Want die rijden namelijk regelmatig 80 op hun teller, en dat betekend dus dat zij minder dan 80 rijden, met alle gevolgen van dien.

    Dan ga je er wel vanuit dat in vrachtauto's geijkte tellers zitten.

    Dat is niet zo, dus veel last kunnen ze er niet van hebben. Dat verschil is minimaal aangezien fabrikanten ongeveer dezelfde marge hanteren.

    waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 120?

    Omdat vrachtauto's nergens harder mogen dan 80 km/uur en personenauto's alleen in Nederland een maximumsnelheid hebben van 120 km/uur.