Zijn bussen gelijk aan vrachtwagens?

  • KlaasVaak

    Serine,

    die brommers mogen hier niet op de 80 km weg…(waarschijnlijk omdat er een knap fietspad langs loopt…)

    Brommers gebruiken het verplichte bromfietspad (bord G12a), indien dit ontbreekt gebruiken zij de rijbaan. Art. 6 RVV.

    Als er dus een veplicht fietspad (G11) ligt gebruiken bromfietsers dus ook de rijbaan.

    Maar meestal geldt op 80 km. wegen een verbod voor brommers en fietsen (bord C15).

    hoe zit dat dan met die gehandicapten voertuigen?..mag je die dan ook inhalen of niet?

    om die vraag goed te beantwoorden moet ik meer weten van de situatie:

    Er staat een bord F1 (Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen)?

    Er staat een onderbord dat zegt dat dit niet geld voor landbouwvoertuigen?

    Er ligt een dubbele onderbrokenstreep?

    Het is een 80 km weg, die niet een autoweg is?

    Ligt deze weg binnen of buiten de bebouwde kom?

    Stel: Het is verboden voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen omdat bord F1 geplaatst is.

    Een brommobiel (is motorvoertuig) mag dus NIET worden ingehaald onder bord F1.

    Is een gehandicaptenvoertuig een motorvoertuig (volgens de wet)?

    Artikel 1z RVV: definitie motorvoertuigen:

    alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan over spoor te worden voortbewogen;.

    Een gehandicaptenvoertuig (is motorrijtuig) mag dus WEL worden ingehaald.

    Bemerk dus dat een gehandicaptenvoertuig voor de wet iets anders is dan een brommobiel, al zien ze er qua uiterlijk hetzelfde uit. Motorrijtuig / motorvoertuig.

    De constructiesnelheid voor beide is 45 km/u. en daardoor mogen ze niet op de auto(snel)wegen, ongeacht waar deze liggen (binnen of buiten de bebouwde kom).

    Enkele verschillen

    Een gehandicaptenvoertuig heeft geen kenteken maar een verzekeringsplaatje. Verzekeringsplaatjes bestaan dus nog.

    Een brommobiel moet aan de achterzijde een duidelijk herkenbaar bord te voeren waaruit de maximumsnelheid van 45 km/h blijkt (en een kentekenplaat).

    Brommobielen volgen de regels voor auto's. (Rijden op de rijbaan enz.)

    Gehandicaptenvoertuigen mogen zelf kiezen waar ze rijden: rijbaan, brom- of fietspad, en zelfs het voetpad.

    Een gehandicaptenvoertuig mag op de openbare weg, binnen de bebouwde kom.

    Let op: De bestuurder van een gehandicaptenvoertuig hoeft (nogsteeds) niet gehandicapt te zijn. (Fout in de wet, wordt aangepast maar duurt even.)

    Je mag dus met het gehandicaptenvoertuig van je oma, als niet gehandicapte, op de stoep rijden.

    Terug naar je vraag:

    Een gehandicaptenvoertuig mag dus worden ingehaald een brommobiel niet.

    Ook het onderbord met de uitzondering voor landbouwvoertuigen doet daar niets aan af: beide zijn geen landbouwvoertuig.

    Buiten de bebouwde kom mag het gehandicaptenvervoertuig niet op de openbare weg (wordt waarschijnlijk in 2010 aangepast).

    Op auto(snel)wegen mogen beide niet vanwege hun te lage constructiesnelheid.

    Op 80 km wegen mogen ze alleen als er geen verplicht (brom)fietspad (gehandicaptenvoertuig) langs ligt en als er geen verbod geld op die weg voor brommers en fietsen.

    Brommobielen mochten zowiezo niet op het verplichte bromfietspad (want zij volgen de regels voor auto's).

  • luchthavenbeveiliger

    Nee, ik vier helemaal geen feestje. Waar het om gaat is dat jij, vanuit een bepaald arrogantie, hier keer op steer stellingen poneert, daar inderdaad regelmatig een goede onderbouwing voor hebt en dat is verder prima. Maar soms schiet jij dor, zonder dat jij daar wellicht zelf erg in hebt, en zit jij wel eens mis. Dat is dan ook niet eens zo erg, maar wat ik dan bijzonder zwak vind, is dat jij dan vervolgens stil bent, daar waar jij normaal gesproken het hoogste wooord voert!

  • mwb

    Jongens, de bel gaat.

    Gauw de klas weer in, anders wordt de juf boos.

  • KlaasVaak

    Als ik de wijste ben en mijn mond hou wordt me dat verweten wat kan ik doen…

    Volgens mij zat ik 1x mis en reageerde die ene keer niet direct, en dan zo'n poeha verhaal…

    Tsjonge jonge.

  • Arie

    Mensen, gaarne weer over de inhoud en niet over hoe aardig of niet aardig je de ander vindt. ;)

    Mod Arie

  • Robert

    KlaasVaakDàt is raar. Want beiden mochten maar 80 km./uur. Hoe kan de een dan last hebben van de ander?Hoe dat kan? Zoals je zelf al aangeeft staan snelheidsbegrenzers meestal iets hoger dan 80 afgesteld. Maar zelfs als dat niet het geval zou zijn zoals jij betoogt, dan nog zullen vrachtauto's last hebben van vakantieverkeer. Want die rijden namelijk regelmatig 80 op hun teller, en dat betekend dus dat zij minder dan 80 rijden, met alle gevolgen van dien.En inderdaad, ander verkeer wat ook 80 mag en wel in mag halen kan dat, hoewel het eigenlijk niet mag omdat zij de snelheid niet mogen overtreden, wel wat sneller dan een vrachtwagen die begrenst is. Maar zelfs als vrachtwagens begrenst worden op 80 (en niet een paar kilometer meer zoals nu gebeurt), dan zijn er altijd minime snelheidsverschillen, en zullen er inhaalpogingen blijven (inhaalverbod of niet). En doordat ze begrenst zijn gaat dat ververvolgens tergend langzaam, waarmee meteen het grote nadeel van die begrenzer is aangegeven. want als het nodig is om een tandje gas bij te geven kan dat niet.Het is wat mij betreft ook allemaal een beetje hypocriet. Want waarom worden vrachtauto's begenst op (iets meer) dan hun maximale snelheid die zij (in Nederland) mogen rijden, terwijl dat niet geld voor andere voertuigen? Niet dat ik daar voorstander van ben, maar als het argument verkeersveiligheid is en je mag toch niet harder dan 120, waarom zou je auto's dan niet begrenzen op 120?

    Vrachtwagens zijn begrensd op 89, de maximum snelheid van een vrachtwagen blijft 80 km/h.

    De reden dat een vrachtwagen begrenst is op deze snelheid heeft met het gewicht te maken. Een normale combinatie mag ongeveer 40.000 kilo wegen, een LZV zelfs 60.000 kilo.Een 15m bus met pax en lading weegt hooguit 25.000 kilo.

    Wat denk je dat de remweg van een volgeladen vrachtwagen is tov van een volle bus? Juist die vrachtwagen heeft door zijn gewicht een langere remweg, en is daarom begrenst. hoe sneller deze zal kunnen rijden, des te langer word zijn remweg.