Machtsvertoon tijdens drugscontrole Terschelling

• Petrus

Sommige mensen verwachten dat zij die iets met regels van doen hebben zich er ook aan houden, maar als een foei niet voldoende is moeten misschien stokslagen worden ingevoerd, zeker als men vooraf al zo iets heeft van ach we krijgen alleen een foei.

• hetIsMij

Ik haal het respect (of het gemis ervan) erbij omdat dit blijkbaar door de politie zelf als probleem gezien wordt (zie nieuws afgelopen weken). Als ik da dit soort acties zie, kan ik mij goed indenken dat er iig bij de jongens die op deze manier behadeld zijn weinig respect (meer) is tegenover oom agent.

Ik wil wel de kanttekening maken dat ik best begrijp dat het niet aan de agent zelf is, maar aan de mensen er boven, hoe een actie als deze gevoert wordt. Wat dat betreft zit de agent in een lastige positie.

• KlaasVaak

Ambtsinstructie….of tewel werkinstructies voor politieambtenaren dat verklaart een hoop.

De wet is een ander verhaal.

Bij wet is het dragen van handboeien niet verboden (edit:voor een burger), maar een beveiliger mag ze niet gebruiken vanwege de Wet op de particuliere beveiligingsorganisaties.

Dus als de buurman een inbreker betrapt en hij bezit een setje handboeien en gebruikt deze in afwachting van de komst van de gewaarschuwde politie, geen probleem.

Als een beveiliger ditzelfde zou doen…wel een probleem.

Kan die inbreker er veel mee…denk het niet.

• KlaasVaak

volgens mij niet, dan wordt er alleen in beslag genomen.

Dus: minder dan 5 gram softdrugs

Doet verdachte er afstand van:

Neen: inbeslagname

Ja: afstandsverklaring

Verschil: geen, verdachte is het in beide gevallen kwijt.

Bij meer dan 5 gram softdrugs: in beslagname en overtreding Opiumwet.

• K.Hakvoort

Keurige jongeren: ze worden door een drugshond besprongen, in de boeien geslagen, vastgehouden in een gevorderd schoolgebouw ter leging van hun broekzakken en om door een politieman in de onderbroek gekeken te worden - is dat geen aanranding? - maar ze blijven rustig en er valt geen onvertogen woord. De uitzending heeft mijn vertrouwen in de jeugd dan ook gesterkt.

Degene die het verdient om geboeid van achteren door een zich geheel getoxiceerd gesnuffelde drugshond besprongen en van voren door een agent in zijn onderbroek gekeken te worden , is natuurlijk de burgemeester van Terschelling. Als de horecavergunningen dan niet uit zijn boxershirt dwarrelen, dan heeft hij ze waarschijnlijk 50 meter voor de controle snel weggeworpen. Er alles aan doen om volkstammen voor uitgaansvertier e.d. naar het eiland te halen, en dan gaan jammeren over een paar grammetjes weed en hasj bij jongeren.

Als je geen drugs op je eiland wil, moet je er ook geen massa's jongeren naartoe lokken.

• KlaasVaak

Als je geen drugs op je eiland wil, moet je er ook geen massa's jongeren naartoe lokken.

En als je geen verkrachtingen op je eiland wil, wat stel jij dan in op jouw eiland?

• Lexus

Zomaar één van de vele artikelen over de overlast, vernielingen etc van ‘vakantiegangers’ op Terschelling;

Terschelling lijdt onder de vakantievierende jeugd. Bewoners van de haven en het centrum van West-Terschelling klagen steen en been. Iedere nacht worden zij uit hun slaap gehouden door bezoekers van de cafTs en disco's in de buurt. ,,We slapen nooit voor vier uur'', zegt een van hen.

Veel eilanders hebben ze in het verleden te maken gehad met vandalisme. Kapotte ramen, schade aan de auto, vernielde bankjes: het hoort er voor de West-Terschellingers iedere zomer weer bij. Iedere ochtend moeten ze braaksel en urine van hun gevels schrobben. ,,Ik schaam me ervoor'', zegt een inwoonster van de Willem Barentzstraat, die geen logTes meer durft uit te nodigen.

Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsvoorlichting en Ziektepreventie (NIGZ) heeft in samenwerking met de Rijksuniversiteit Maastricht op Terschelling, Texel, in Valkenburg en in Noordwijk onderzoek gedaan naar overlast van vakantievierende jongeren. Terschelling scoort hoog in het onderzoek.

Alle inwoners van West- Terschelling ervaren overlast in de buurt: ruzies en geschreeuw, dronkenschap, vernielingen en wildplassen. Tussen de 81 en 86 procent ondergaat deze overlast als een ‘persoonlijke last’. Afspraken tussen gemeente en horeca zetten geen zoden aan de dijk, concluderen de onderzoekers. De eilanders zijn het hier roerend mee eens. Politie, gemeente en kroegbazen doen hun best, maar het haalt allemaal niets uit, zo is hun ervaring.

Vroeger duurde de vakantie slechts zes weken, maar inmiddels loopt het ‘feestseizoen’ van eind mei tot begin november. Die verlenging wordt met name veroorzaakt door schepen van de bruine vloot. In de zomer liggen er veertig van in de Terschellinger haven. Dat betekent tussen de achthonderd en duizend (doorgaans zeer jeugdige) bezoekers. ,,En zij willen zo snel mogelijk dronken worden'', weten de eilanders.

Als politieagent treed je op voor eenieder, dus ook voor de bewoners. Aan de anderekant heb ik ook begrip voor de discussie omtrent het gebruik van handboeien en het bericht dat het resultaat teleurstellend zou zijn.

• K.Hakvoort

Ik zie het probleem van verkrachtingen op Terschelling niet zo en de politie kennelijk ook niet want ze registreerde slechts één zedenmisdrijf. Er staat niet bij wat voor zedenmisdrijf het was; misschien gaat het slechts om iemand bij wie tegen zijn/haar zin in de onderbroek gekeken is.

• De Enige Echte Fritsie

De opsporingsrichtlijn zegt dat bij geen afstand er pv moet worden opgemaakt, KlaasVaak.

In mijn regio (wat grotere in het westen des lands) volgt er dan doorgaans een schikking van het OM van ca 100 tot 150 euro. Bij niet betalen wordt er in principe gewoon gedagvaard.

mzzl,

Frits.

• De Enige Echte Fritsie

Mijn ervaring is dat veel mensen die roepen respect te zijn verloren voor de politie naar aanleiding van het feit dat ze gecorrigeerd zijn op iets wat niet mag, juist de mensen zijn waarom er politie nodig is. Het is een soort van uiting van frustratie.

Er is overigens nog wel iets af te dingen op je laatste zin.

Het is inderdaad vaak niet aan de individuele agent is wat er moet gebeuren. Maar de agent in kwestie is wel verantwoordelijk voor de manier waarop het gedaan wordt.

En daar kan je begrip mee kweken of compleet mee vernietigen.

mzzl,

Frits.