In het eerdere artikel werd geschreven;
Handboeien zijn voor de wet GEEN geweldsmidddel. Alleen in de zin van de RTGP.
De inzet en gebruik van handboeien staat in de AmbtsInstructie en daar kan de burger geen “rechten” aan ontleden.
Hooguit over klagen bij de politie. Er kan evengoed voor deze controle uitzondering voor deze actie gemaakt zijn,
net als voor gebruik van tie-raps bij grote evenementen.
Ik weet dat in RR alle verdachten die aangehouden worden en door de noodhulp vervoerd worden standaard in de boeien gaan.
Zie hier: Link naar de Staatscourant 20 januari 2006, nr. 15 / pag. 14:
Hierin staat: “De bevoegdheid tot het gebruik van handboeien kan wel door mij worden toegekend.”
Het RTGP is de regeling toetsing en kan niet gebruikt worden om dit te staven aan praktijksituaties. Het is alleen dat de desbetreffende ambtenaar, genoemd in de Politiewet, geoefend is, de middelen mag dragen én gebruiken.
Ambtsinstructie….of tewel werkinstructies voor politieambtenaren dat verklaart een hoop.
De wet is een ander verhaal.
De ambtsinstructie kan je niet betitelen als werkinstructies, het is een besluit waar de grondslag ligt binnen de Politiewet, de artikelen 8 (lid 7) en 9. Hiernaast berust het eveneens op de Wet bijzondere opsporingsdiensten.
Handelen in strijd met de ambtsinstructie heeft dus gevolgen op wettelijke basis.
Deze twee zaken vind ik dus niet goed gemotiveerd en kan heel goed verkeerd begrepen worden.