Ter geruststelling; in het kader van de mexicaanse griep schijnen er nogal wat filtertjes preventief vervangen te worden. Aan de lucht ligt het dus niet ……..
M.b.t. jouw stelling het volgende. Zelf voel ik weleens een lichte neiging een overbuurman duidelijk te maken dat ik zijn gedrag een beetje zat ben. Nu drink ik geen alcohol, dus ben dan ook bij mijn (volle) verstand. Dat weerhoudt mij er in ieder geval tot nu toe altijd van het bekende recht in eigen hand te nemen. Het feit dat ik niet drink voorkomt dus dat ik mij misdraag. Alcohol schijnt de werking te hebben bepaalde remmingen losser te maken waardoor iemand dus eerder in de fout zal gaan. Dat is bekend en dus neem je een zeker risico door alcohol te nuttigen (geldt wat mij betreft ook voor drugs). Een (licht) hogere straf om duidelijk te maken dat alcohol en geweld niet samen gaan, kan ik net zo goed begrijpen als het feit dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Of het nou een doeltreffende oplossing is waag ik te betwijfelen. Jouw voorstel van een hoge boete, desnoods langdurig in termijnen te betalen, lijkt mij een beter plan. Dan heb je achteraf voldoende momenten om nog eens na te denken of je misstappen……