Waar ligt de grens?

• wildcard77th

Het is niet te hopen. De maatschappij wordt in Nederland steeds harder. Denk aan buschauffeur geschopt/ geslagen etc.

En als de dader(s) gepakt worden dan mogen ze even 10 uur schoffelen.

Dat is toch waanzin. Vastzetten voor een mooie lange periode vind ik beter passen.

Zoals het nu gaat lijkt het net een vrijstaat.

Wat mij ook opvalt is dat de daders steeds jonger worden. Dat is iets wat me zorgen maakt. Wat wordt de jeugd van tegenwoordig nog bijgebracht in de opvoeding?

Groeten Wildcard

• BennieMak

Vraagje: Zijn beledigingen gesteld in een taal, anders dan het nederlands, ook aan te merken als belediging ambtenaar in functie? 8-)

• Lans

Son of a bitch!

Ja dus. :D

• Hyperactief A-P

Ja BennieMak, om op je vraag te antwoorden. De koptekst vraagt: “Waar ligt de grens?” Mijn antwoordt daarop was zonder de rest te lezen, waarschijnlijk ligt voor de topicopener de grens omdat het een Turk is, als het een rasechte Nederlander was geweest, had deze topic er hoogstwaarschijnlijk niet gestaan. Ik wordt een beetje schijtziek van die bevolkingsdiscussies, het zou om mensen moeten gaan, i.p.v. nationaliteiten… Maar dat is mijn mening. Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak

Nee dus!

Het gaat erom dat de agent zich beledigd voelt.

Als je als Nederlander geen Turks verstaat maar de Turk beledigd jou in het Turks heb je het niet verstaan.

Ik ken een voorval van twee agenten, 1 van Nederlandse afkomst en een van Turkse afkomst.

De ‘klant’ zegt in het Turks tegen de turkse agent: “Zeg maar tegen dat ho.renjong naast je dat ie etc.”

De turkse agent zegt hierop (in het nederlands) tegen de man: Als je het lef hebt zeg je het zelf maar tegen mijn collega, maar dan wel in het Nederlands.

Later legt de turkse agent aan zijn collega uit wat de man zei.

Dit leverde dus geen strafbaar feit belediging op volgens de hOvJ.

Omdat de nederlands collega het Turks niet verstond en daarom ook de belediging niet verstond.

En omdat de turkse collega zelf niet werd beledigd.

• serine

ik heb 2 zaterdagen terug een groep van 10 jongens weggejaagd…hoogop 16 waren ze…en stonden klaar met boksbeugels en ketting sloten…

om de jongens die op het feestje van mijn zoon waren even na af loop in elkaar te rammen met zn allen..

bok koud was het..maar deze knapen hebben 2 uur lang in de sloot kant gelegen..

vind ik redelijk volhardend..(en waar zijn die ouders?) (om 4 uur snachts?

• serine

nou troost je..als het een nederlander was geweest had het er ook wel gestaan denk ik..

deze man was zo heftig inreeel..eerst zo beleeft en daarna een spugende scheldende man…

dat was gewoon grappig om te zien..

het bijzondere was dan ook dat deze agent bijzonder kalm bleef..(en het ging niet allemaal in het turks..deze man sprak ook goed vuil nederlands..;)

• Fred Kleven

Wat een rare veronderstelling, en taalgebruik (schijtziek) wellicht het tijdstip 01:40

“Uit turf, jenever en achterdocht heeft God de Drent gewrocht”

• Lans

Ja dus! :D

Ik ben het met je eens dat je wel de vertaling moet hebben om vast te kunnen stellen dat het om een belediging gaat.;)

Maar je maakt een denkfout. Het is onzin dat de agent zich beledigd moet voelen. Een belediging is een belediging. Of het nu een andere taal is of niet.

Stel, een Turk scheld mij uit. Mijn collega verstaat Turks en zegt waar hij mij voor uitmaakte. Dan gaat hij gewoon mee en wordt hij vervolgd.

Wat jij schreef is overigens wel een veel gemaakte fout. In aangiftes staat vaak al de zin: “Ik voelde mij hierdoor beledigd”. Veel collega's, hovj en zelfs Ovj's zien dit als een bestandsdeel van de strafbaarheidstelling. Dit is absoluut niet het geval. Sla de bespreking van Stapel en de Koning er maar op na.

Theoretisch kan iemand mij iets toewensen, en of ik er nu beledigd door ben, heel hard moet lachen of er zelfs vrolijk van word, dat doet strafrechtelijk niet ter zake.

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Dan mag die hOvJ S&dK er op na slaan.

Ik was die ene collega namelijk.

Maar ik kon op mijn kop gaan staan….de chef wilde er niet in mee gaan.

Ook al zij ik dat mijn collega getuige was van de vernedering/belediging.

Inmiddels ben ik wijzer…

In de toekomst doe ik aangifte en dan mag het OM beslissen.