Stom van mij. Bedankt, goed dat Klaas Vaak nog wakker is.
Ik heb diverse declaraties snel doorgebladerd, bijvoorbeeld van Groningen. In totaliteit valt het mee, wel opvallend dat dure restaurants vertegenwoordigd zijn. In het oog sprong ook dat bij zijn restaurantrekeningen de opsomming van de gerechten onleesbaar is gemaakt. Juist het enige gedeelte waaruit op te maken valt hoeveel personen bij het diner aanzaten wat in de handgeschreven beschrijving nergens genoemd wordt, m.a.w. hoeveel euro het per persoon kostte wordt bij dit korps nadrukkelijk buiten beeld gelaten. Dit kan nl qua beeldvorming pijnlijk uitpakken.
Bij nader inzien is de korpschef van de Calimero van de Nederlandse politie ook een rare pipo: in feite declareert deze van Vemde inclusief representatietoelage (van 10.322) 18.317 euro, 12 keer zoveel als zijn Groningse collega. Blijkens zijn bonnetje is hij dol op eten, zelfs een maal drie keer in twee dagen. Misschien een nevenfunctie als culinair journalist of baas van cateringbedrijf, maar dit terzijde. Hij krijgt om de een of andere reden, waarschijnlijk omdat hij er geen recht op heeft, geen pikettoelage en evenmin een voor werving & behoud. Merkwaardig dat de chef van dit kleinste korps ( Gooi en Vechtstreek) het meeste te declareren heeft.
Het geheel wekt de indruk dat de zeer hoge representatietoelage - bijna zo hoog als die in Rotterdam - op een oneigenlijke manier het kennelijk terecht mislopen van de andere toelages moet compenseren(“Zij zijn groot en ik ben klein, en het is niet eerlijk”).
Dat de toelagen, en met name die voor representatie, tussen de korpsen zover uiteenlopen, wijst er m.i. op dat zij oneigenlijk gebruikt worden.