Hoe zit dat nou met Peter R. de Vries en de politie?

• KlaasVaak

M.b.t. het filmpje: toen die gast met zijn dronken kop zat te blaten waren volgens mij die 2 DNA sporen nog niet gevonden.

> KlaasVaak, jij bent agent en ik gewone burger.

> Nou kom ik bij jou vertellen dat ik weet wie de dader is van een zwaar misdrijf.

> Ik geef jou een naam.

> Ga jij die persoon die ik verdenk dan uitnodigen voor een gesprek of negeer je wat ik jou te melden heb? Of schakel je Peter R. in?

Het hangt er vanaf hoe ernstig de zaak is en hoe oud.

Ik ga overleggen met de chef van de recherche.

Vervolgens zal er onderzocht en overlegt worden hoe serieus die info en de melder is.

Staat de aangifte van de melder op papier?

Mede afhankelijk daarvan wordt overlegd met een OvJ voor aanhouding buiten heterdaad (toestemming nodig)

Uitnodigen zou wel eens heel erg dom kunnen zijn en slapende honden wakker kunnen maken.

Het kan en gebeurt vaak, maar is niet altijd handig.

Waarschijnlijk had men in deze casus onvoldoende feiten en omstandigheden om aan te houden buiten heterdaad?

Misschien wilde men kijkers oproepen via PRdV in de hoop op meer (algemene) en ondersteunende (specifieke) info?

Misschien ging PRdV aan de haal en maakte er zelf een sappige uitzending van door tevens de melder op te sporen en te filmen met een verborgen camera.

En wellicht was dit niet de intensie van de politie toen ze hem vroegen voor medewerking middels zijn uitzending, maar verbieden kunnen ze hem niets.

• - Gerard -

Duidelijk.

KlaasVaak, nou ben ik natuurlijk niet van de politie maar ik had, als politie, de neef toch even gebeld (pro-actief noemen ze dat met zo'n fout woord) met de mededeling dat Peter R. de Vries achter hem aan gaat en hem verzocht zich even te melden bij de politie om hem uit te sluiten als verdachte. Het liefst een dag voor de uitzending. Daar hoef je de man niet voor aan te houden (buiten heterdaad) en voorkom je verdachtmakingen van volkomen onschuldigen. Want nu heeft de man zich gemeld, kan hij de dader volgens de DNA-sporen niet zijn maar faciliteert de politie Peter R. toch om met dit soort foute gegevens - aan het eind van de uitzending zegt Peter nog: de ontknoping lijkt nabij - een tv-uitzending te maken. En als je de uitzending nog een keer bekijkt nadat bekend is geworden dat de man de dader niet kan zijn dan zie je hoe er op emoties van kijkers wordt gespeeld. Dat het karretje van de man niet wil starten komt al bijna als verdacht over, zeker als hij naar zijn maatje onderweg is.

Misselijk makend ….. eigenlijk.

• KlaasVaak

Of de politie nou dit verhaal initieerde of niet…

Evengoed had PRdV (via de Wet Openbaarheid Bestuur waarschijnlijk, ik heb geen idee*) het dossier op kunnen vragen en geheel zelfstandig een uitzending gemaakt.

De politie zal aan die verdachtmaking, zoals in de uitzending weergegeven, geen aandeel gehad hebben, daar geloof ik niet in.

* verbaas me telkens weer als ik zie dat hij in vuistdikke ordners zit te lezen met PV's

• K.Hakvoort

Alles waarvan de vrijgave de opsporing en de privacy van personen niet schaadt is met een beroep op genoemde wet opvraagbaar. Maar een dossier van een moord valt daar dus niet onder. De wet dient ervoor om het correct functioneren van overheidsinstanties te checken maar niet om hun werk te hinderen.

Af en toe krijgen wetenschappers strafdossiers onder ogen om een bepaald fenomeen te bestuderen maar deze zullen zich nooit over een concreet geval (mogen) uitlaten. Als iemand buiten justitie en politie over een dossier beschikt en als dat buiten een advocaat om is gegaan, dan mogen we ervan uitgaan dat er iets niet geheel of geheel niet in de haak is. Als een advocaat een geheimhoudingsplicht heeft, dan zou het verwerven van een dossier door een journalist uit deze bron ook niet deugen.

Correct me if I'm wrong.

• - Gerard -

Interessant gegeven K. Hakvoort.

• LM

Gerard, wat een domme motivatie. Er zullen altijd oppgeloste moorden / misdriven blijven. Ik zie niet hoe dit verband zou houden met de regie van politie. Of jij moet een concreet oplossingspercentage weten dat minimaal mogelijk zou moeten zijn bij de huidige stand van techniek. Ik zou het niet weten en jij volgens mij ook niet. Ik heb de indruk (cijfers zo niet beschikbaar, maar dit moet na te gaan zijn) dat het oplossingspercentage bij kapitale delicten juist heel behoorlijk is. Wij kunnen als wij dat willen allebei een moord plegen die, mits wij niet zelf tot inkeer komen, nooit opgelost zal worden, ook al zou er een perfect functionerend politiie zijn.

Ik heb de uitzending ook gezien, omdat ook ik een aantal zaken niet kan plaatsen vermoed (en hoop) ik dat er toch een diepere strategie is die wij (nog) niet zien. Reken maar dat er uitvoerig is nagedacht over deze uitzending en het al dan niet naar buiten brengen van zaken. Het is vrij uitzonderlijk en hierover zijn afspraken gemaakt. Mogelijk hopen zij op een bepaalde reactie of uitwerking van het naar buiten brengen van deze informatie. Zij moeten daarvoor dan wel een platform hebben en dat biedt het progragramma natuurlijk.

• - Gerard -

LM Schreef:

——————————————————-

> Gerard, wat een domme motivatie. Er zullen altijd

> oppgeloste moorden / misdriven blijven. Ik zie

> niet hoe dit verband zou houden met de regie van

> politie.

Dan moet je eens wat boeken lezen over bekende moordzaken en hoe de politie in dit land dit soort zaken meent te moeten oplossen. Het zal je verbazen hoe slecht de politie daar in is.

Of jij moet een concreet

> oplossingspercentage weten dat minimaal mogelijk

> zou moeten zijn bij de huidige stand van techniek.

Iets van 100%

> Ik zou het niet weten en jij volgens mij ook niet.

> Ik heb de indruk (cijfers zo niet beschikbaar,

> maar dit moet na te gaan zijn) dat het

> oplossingspercentage bij kapitale delicten juist

> heel behoorlijk is.

Blijkbaar weet je er niet veel van. Er worden maar enkele moordzaken zaken opgelost. En dan mag je je zelfs nog afvragen of de daadwerkelijk dader achter de tralies zit en niet zo maar iemand die van de straat is geplukt.

> Wij kunnen als wij dat willen

> allebei een moord plegen die, mits wij niet zelf

> tot inkeer komen, nooit opgelost zal worden, ook

> al zou er een perfect functionerend politiie

> zijn.

Onzin. De reden dat moordzaken bijna nooit worden opgelost is dat de recherche incompetent is en de OvJ en de wet ze regelmatig tegenwerkt.

>

> Ik heb de uitzending ook gezien, omdat ook ik een

> aantal zaken niet kan plaatsen vermoed (en hoop)

> ik dat er toch een diepere strategie is die wij

> (nog) niet zien. Reken maar dat er uitvoerig is

> nagedacht over deze uitzending en het al dan niet

> naar buiten brengen van zaken.

Jaja, nou volgens mij zie je spoken.

> Het is vrij

> uitzonderlijk en hierover zijn afspraken gemaakt.

> Mogelijk hopen zij op een bepaalde reactie of

> uitwerking van het naar buiten brengen van deze

> informatie. Zij moeten daarvoor dan wel een

> platform hebben en dat biedt het progragramma

> natuurlijk.

Tuurlijk, en de politie heeft de regie.

• - Gerard -

…. prima optreden van die Joran. Hij hoeft niks te bewijzen, dat moet de politie doen. En nou hoorde ik die rechercheur toch zeggen dat hij zou bewijzen dat …………. Wij horen al maanden niks over de zaak en al helemaal niks van deze rechercheur. Ik vond het allemaal een aanfluiting van de politie. Nikszeggend kabaal waar ik niet van onder de indruk ben.

• rijsbergen

“Nikszeggend kabaal waar ik niet van onder de indruk ben.”

Dat is dus precies hetzelfde als wat PrdV liet zien in zijn aflevering dat hij zogenaamd de hele zaak had opgelost. Aan het einde van de aflevering had hij helemaal niets laten zien

• Arie

Niet overdrijven Gerard met je ‘er wordt bijna nooit een moord opgelost’. Het oplossingspercentage t.a.v. moord en doodslag bedraagt zo'n 80%. In somige grote steden zelfs > 90%.

http://www.trouw.nl/archief/article1414030.ece/Minder_doodslag_en_moord_in_Nederland.html

http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-563167.html

Je praat dus op dit punt duidelijk onzin.