16 en 17 september komt 1vandaag ...

• - Gerard -

….. met de uitslag van een onderzoek of het volgens de deelnemers van dat onderzoek zin heeft aangifte te doen van een klein vergrijp bij de politie en of men dan ook vertrouwen heeft dat de politie er iets mee doet.

Ik doe zelf ook mee aan dat onderzoek dus als je het als medewerker van de politie leuk vindt om te weten hoe de deelnemers denken over de politie mag je dit eigenlijk niet missen.

• mwb

Dit soort onderzoeken bestaan al jaren.

Nu is het er weer eentje van 1 Vandaag.

Ze hadden zich de moeite kunnen besparen en gewoon de integrale veiligheidsmonitor van het rijk uit 2009 er bij kunnen pakken.

Dus: er gaat in grote lijnen niets verteld worden dat politiemensen nog niet weten.

Ik snap heel goed dat de meeste burgers de veiligheidsmonitor niet kennen en dus dit 1vandaag onderzoek beschouwen als “nou zal eindelijk eens ”

Nee, niet dus.

• - Gerard -

Het is maar een aantal vragen hoor.

Meer in de trant van: vindt u dat de politie gezag heeft op straat, doet de politie volgens u iets met uw aangifte, moeten er meer agenten komen e.d.

Zullen de onderzoekers er waarschijnlijk zelf wel een oordeel aan geven …. maar goed, daar gaan de deelnemers dan weer niet over.

• LM

Dat soort onderzoeken zeggen mij niet zoveel omdat het de beleving van mensen meet. De beleving staat zeker niet altijd gelijk aan feiten. Dat is ook mijn moeite met de veiligheidsmonitor. Het zegt niets over de feitelijke veiligheid maar of mensen al dan niet denken dat het veiliger is.

• - Gerard -

Dat soort onderzoeken zeggen juist alles. Je kunt ook onderzoeken of spruitjes gezond zijn en dat zal ook wel blijken maar heel veel mensen vinden het gewoon niet lekker.

Als de politie zegt: “Het is veilig”, en dat zal dan ook wel zo zijn, maar een dag later wordt er iemand vermoord. Zal de politie zeggen: “Dat is een incident”, maar wie wil het volgende incident zijn? Niemand denk ik.

De hele wereld draait op emotie. Kijk alleen maar de economie.

• KlaasVaak

Veiligheidsmonitor meet inderdaad veiligheidsgevoel.

Maar wat heb ik aan een schaal van veilig tot onveilig die een ander bedacht heeft?

Het gaat om het veiligheidsgevoel en niet om absolute zaken.

Sterker nog ik denk dat een uitgebreide ‘steekproef’ de schaal bepaald.

Als er in Wassenaar een inbraak is staat de tent op zijn kop.

Als dat in de Haagse Schilderswijk gebeurt haalt iedereen zijn schouders op en loopt door.

Idem met politieauto's: rijdt in Wassenaar 3x de politie door het ‘dorp’ gaat de tamtam roken.

In de Schilderswijk pakken ze een tuinstoel en gaan ze op de stoep met een pilsje erbij kijken wanneer de 4e voorbij komt.

• - Gerard -

Zo is dat, KlaasVaak.

Even een voorbeeld, naar eer en geweten de waarheid.

Mijn broer zijn 2 weken jonge leaseauto wordt gestolen. De politie komt ter plaatse en ‘start een onderzoek’. Dat starten van dat onderzoek wordt, mind you, gemeld in en door de media. Niemand, buiten de politie zelf, weet zeker dat er een onderzoek wordt gestart. Maar … laten we de politie op hun blauwe ogen in hun voordeel geloven. Een paar uur later staat er een vervangende auto op de oprit dus mijn broer kan gewoon aan het werk.

Een medewerker van een verzekeringsmaatschappij die deze diefstal (waarschijnlijk ‘in vereniging) behandelt is 2 dagen later in een voor hem bekende stad voor werkzaamheden. Hij heeft na die werkzaamheden nog wat tijd over en gaat kiezen: ’ga ik nu rechts af dan kom ik in de wijk waar ik meer dan 50% kans heb de gestolen auto te vinden, of ga ik linksaf en ben vandaag eens vroeg thuis? Hij besluit rechtsaf te gaan en zijn vermoeden, dat zijn reden ontleent aan ervaring, blijkt zich te bevestigen; de auto van mijn broer wordt aangetroffen. De politie wordt ingeschakeld en de auto wordt afgevoerd. Ik laat het even voor wat het is waar de vermoedelijke daders en hun bij de verzekeringsmedewerker bekende manier van werken moet worden gevonden.

Maar …. en nu komt het. De media vermeldt in haar waarschijnlijk onwetendheid dat de politie de vermmissing heeft opgelost in die zin dat de gestolen auto is teruggevonden. Jij, ik, een ieder dus, kunnen dat gewoon lezen. En dat geeft de burger een onterecht veiligheidsgevoel. Want de inbreng, het doen terugvinden van de auto, van de politie was nulkommanul. En ik kan mezelf, mijn broer of de verzekeringsmedewerker wel de vraag stellen waarom de politie niet heeft gepost bij de auto totdat de daders zich opnieuw zouden melden bij de auto, maar de vraag stellen is de vraag beantwoorden.

• KlaasVaak

En jij projecteert dat als onwil of onkunde van de kant van de politie?

• - Gerard -

Nee hoor.

Ik, persoonlijk, verwijt de politie niets, simpelweg omdat ik geen inzicht heb wat de politie in dit onderzoek heeft gedaan.

Ik kan mezelf wel de vraag stellen waarom niet gekozen is, eventueel in overleg met de verzekeringsmedewerker en mijn broer, maar dat is allemaal niet noodzakelijk, voor een observatie van de auto door de politie of, en dat mag van mij ook, een part. recherchebureau, zodat de vermoedelijke daders op heterdaad konden worden aangehouden.

Want je kunt er op rekenen dat ondertussen door dezelfde daders allang weer nieuwe auto's zijn gestolen.

• KlaasVaak

Vast iets met: ‘Landelijke prioriteiten voor de Nederlandse Politie’ en kosten-baten.

Er zal er vast geen prioriteit zijn om te posten bij een gestolen auto om de mogelijke dader/heler aan te houden.

De auto wordt gesignaleerd in de politiesystemen en er wordt van uitgegaan dat bij een (kenteken)controle de hit boven water komt.

Heeft vast weer alles te maken met budgetten en mankracht.