16 en 17 september komt 1vandaag ...

• - Gerard -

Ja, nu ben ik als gewone burger natuurlijk een nul op het gebied van het kosten baten verhaal bij de politie maar een kleuter kan uitrekenen dat wanneer de autodieven niet opgepakt worden ze gewoon doorgaan met stelen en er dus veel meer kosten voor de politie in het verschiet liggen.

• Starsky79

Leuk om allemaal te lezen met kosten en baten maar is er nog zo iets als gezond verstand?

Een agent op straat kan altijd nog zelf beslissen om te gaan posten of omdat niet te doen. Daar hebben de kosten niets mee te maken aangezien ik als agent 9 uur per dag werk dus ook over die 9 uur wordt uitbetaald. Als ik in die negen uur 4 uur aan het posten ben en de dader vang heb ik het goed gedaan. Vang ik hem niet dan vinden ze wel dat ik alle mogelijke moeite heb gedaan om hem te pakken maar dat het dit keer niet mee zat.

Tuurlijk wordt er gelachen als ik 4 uur lang in een kliko, boom of weet ik veel waarin heb zitten wachten en het had geen resultaat maar dat boeit me niet zo.

Die dader moet gevangen worden omdat hij anders inderdaad weer een andere auto kan stelen…

Maar ja niet elke agent denkt natuurlijk zo.

Gr

• KlaasVaak

Dat is het verhall van het kip en het ei

Er wordt eerst tot op het bot op (straatpersoneel) bezuinigd en daarna kwam de conclusie dat die inzet niet meer kan.

Kennelijk wil de overheid alleen nog acute zaken aanpakken, maar hoe ze het meer willen scoren uit heterdaadsituaties zonder meer personeel op straat is mij ook nog niet duidelijk.

• KlaasVaak

Hmmm.

Hoe loopt dat in de praktijk:

Iemand doet aangifte van een gestolen auto.

Dat doet de betrokkene bij een bureau aan een balie.

Die aangifte gaat, wanneer het niet een heterdaad constatering betreft, via een ‘weging’, naar de plankzaken.

Die komt waarschijnlijk niet eens bij de recherche nadat de zaak intern is ‘gewogen’.

Laat staan dat ze er in de wijk waar de diefstal is gepleegd iets van horen.

En wie zegt dat die wijk ook de wijk is waar de auto verblijft.

En dan hier stoer schrijven ‘maarja niet elke agent denkt zo’.

Als je niet weet hoe ‘de hazen lopen door het bos’ moet je er geen waardeoordeel aan hangen.

Ik weet alleen dat in mijn team dit soort eigen gedrag altijd in overleg gaat met: de chef van dienst en de recherche.

Ik wil eerst weten of ik geen andere diensten en onderzoeken voor de voeten loop.

Ook is mijn wijkteamchef de bepalende factor over wat ik in het wijkteam doe en waar ik me mee bezig hou.

Bovendien, en daar ga je even voor het gemak aan voorbij, wist de agent niet waar er gepost moest worden omdat de plaats van het voertuig bij toeval werd ontdekt door de verzekering.

En waarom is er toen niet alsnog besloten om te posten?

Had de verzekering daar niet ook baat bij?

Om evt. schade aan het voertuig te verhalen op de dader?

Kennelijk niet.

En dan moet ik ineens denken aan PRdV met zijn motor: die liet hem ook staan om het ‘netwerk’ achter de diefstal te ontdekken.

En toen kwam ie erachter dat zijn elektronica hem in de steek liet en was de motor voorgoed weg.

Maar als ik een gestolen auto permanent wil observeren heb ik daar meer voor nodig dan mijn eigen goede wil.

Iets met toestemming van een OvJ en aanhouding buiten heterdaad.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

>

> Bovendien, en daar ga je even voor het gemak aan

> voorbij, wist de agent niet waar er gepost moest

> worden omdat de plaats van het voertuig bij toeval

> werd ontdekt door de verzekering.

Nee, ik schreef dat de verzekeringsmedewerker zelf ingeschat had dat hij 50% zou hebben als hij in die wijk gaat kijken. Iets van eerdere zaken? Kennis van dit soort zaken?

> En waarom is er toen niet alsnog besloten om te

> posten?

Dat is inderdaad de vraag.

> Had de verzekering daar niet ook baat bij?

Nee.

> Om evt. schade aan het voertuig te verhalen op de

> dader?

> Kennelijk niet.

Nee, ik heb mijn broer dat ook gevraagd. Aan de auto was geen schade. Ze hebben de sleutels uit mijn broer zijn woning gestolen. De verzekeringsmedewerker had, aldus mijn broer, gezegd: “De politie? Die doen niks”. En hij heeft de auto terug, opsporing van de dader(s) is een zaak van de politie en waarom zou hij daar ook maar een minuut aan besteden?

• ingrid003

Leuk dat je dat verhaal nog even aanhaalt KLaas, Peter de Vries en de gestolen motor. Het meest lachwekkende was nog wel toen degene die aangifte kwam doen en hierbij meldde waar de motor stond bijna in de boeien geslagen werd omdat er nog een bekeuringkje openstond. Hilarische aflevering maar ook heel leerzaam want de les die je hieruit kan leren is dat je waarschijnlijk beter de verzekering kan melden waar je spullen staan, die gaan er wel achteraan en zijn 10 keer sneller dan de politie. De politie boeit dit soort zaken niet.

• Starsky79

Dat is geen stoer doenerij zoals je zegt Klaasvaak.

Ik weet uiteraard niet hoe het is gegaan maar volgens mij staat het voertuig gesognaleerd en moet hij dus worden afgesignaleerd. En volgens mij kan alleen de politie dat (weet ik niet zeker). Aangezien de verzekering het voertuig gevonden heeft en er dan neem ik aan melding van maakt weet de politie waar het voertuig staat en waar er kan worden gepost.

Maar wat ik even niet begrijp is wat het onderstaande te maken heeft met het posten:

———————————————————–

Iemand doet aangifte van een gestolen auto.

Dat doet de betrokkene bij een bureau aan een balie.

Die aangifte gaat, wanneer het niet een heterdaad constatering betreft, via een ‘weging’, naar de plankzaken.

Die komt waarschijnlijk niet eens bij de recherche nadat de zaak intern is ‘gewogen’.

Laat staan dat ze er in de wijk waar de diefstal is gepleegd iets van horen.

En wie zegt dat die wijk ook de wijk is waar de auto verblijft.

———————————————————–

Aan de hand van het kenteken weet je snel genoeg of een auto gestolen is of niet. Daar heb ik geen aangifte in mijn handen voor nodig.

Gelukkig wordt eigen initiatief wel gewaardeerd en volgens mij is het niet nodig om alles in overleg te doen met en chef van Dienst. Als je maar kunt verantwoorden waar je mee bezig bent geweest. Ik neem aan dat als je 's nachts een persoon in de gaten houdt omdat die zich verdacht aan het gedragen is

ook niet eerst gaat bellen om te vragen of je die mag volgen?

O en de opmerking “niet elke agent denkt zo” was niet kwaad bedoeld er zijn er namelijk zat die de melding netjes afhandelen zonder te wachten op een eventuele heler of dief. Dat is ook niet erg. Maar er zijn er ook genoeg die wel even willen posten. Het eerste is niet slechter dan het tweede of andersom.

Maar eeh hoe lopen de hazen door het bos eigenlijk?

Gr

• KlaasVaak

Hoe zeer ik het ook met je oneens ben ga ik verder niet op jou reacties in.

• KlaasVaak

Starsky79 Schreef:

——————————————————-

> Maar wat ik even niet begrijp is wat het onderstaande te maken heeft met het posten:

> ———————————————————–

>> Iemand doet aangifte van een gestolen auto. Dat doet de betrokkene bij een bureau aan een balie.

>> Die aangifte gaat, wanneer het niet een heterdaad constatering betreft, via een ‘weging’, naar de plankzaken.

>> Die komt waarschijnlijk niet eens bij de recherche nadat de zaak intern is ‘gewogen’.

>> Laat staan dat ze er in de wijk waar de diefstal is gepleegd iets van horen.

>> En wie zegt dat die wijk ook de wijk is waar de auto verblijft.

> ———————————————————–

> Aan de hand van het kenteken weet je snel genoeg of een auto gestolen is of niet.

> Daar heb ik geen aangifte in mijn handen voor nodig.

Als de auto wordt gevonden zoals in deze casus door de verzekering, wordt deze van straat gehaald.

In RR wordt deze vanwege een regio afspraak (om veelplegers middels sporen te herkennen) op sporen veiliggesteld.

Er wordt niet op gepost.

De info dat die auto is gevonden bereikt de wijkteammedewerker zeer waarschijnlijk niet eens.

De melding gaat via de meldkamer naar de noodhulp die constateert dat het voertuig daar staat,

dat het kenteken gesignaleerd staat en dat de wegsleepdienst moet komen voor sporenonderzoek.

> Gelukkig wordt eigen initiatief wel gewaardeerd en volgens mij is het niet nodig om alles in overleg te doen met en chef van Dienst.

Noodzakelijk om alles in overleg te doen niet nee, maar als ik mijn gehele dienst ga posten (hoe en waar trouwens en met welke backup) dan gaat dat bij ons zeker in overleg.

>Als je maar kunt verantwoorden waar je mee bezig bent geweest.

>Ik neem aan dat als je 's nachts een persoon in de gaten houdt omdat die zich verdacht aan het gedragen is

>ook niet eerst gaat bellen om te vragen of je die mag volgen?

Ik hoop dat je inziet dat dit een appels-peren voorbeeld is?

> O en de opmerking “niet elke agent denkt zo” was niet kwaad bedoeld er zijn er namelijk zat die de

> melding netjes afhandelen zonder te wachten op een eventuele heler of dief. Dat is ook niet erg. Maar

> er zijn er ook genoeg die wel even willen posten.

Oh kijk, wel even willen posten lijkt al meer op je laatste voorbeeld in de nachtdienst en veel minder op ‘een hele dienst in een kliko’ of ‘9 uur posten’.

> Het eerste is niet slechter dan het tweede of andersom.

Slechter? Bij ons is het gebruikelijk om in de briefing te bespreken wat je gaat doen.

En als er dingen spontaan moeten gebeuren en overleg is mogelijk wordt er, hoe kort ook, overleg gepleegd.

Als was het maar voor:

a) je eigen veiligheid

(dat men weet waar je bent en waarom, en wat de mogelijke risico's zijn)

b) dat andere disciplines op de hoogte zijn dat jij daar in burger (neem ik aan) aan het posten bent en dat het niet e.o.a. crimineel is

(als de buren je doorhebben en een melding maken van een verdacht persoon)

c) dat de noodhulp of wijkteamcollega's je niet letterlijk danwel figuurlijk voor de voeten lopen of in de wielen rijden

(niets is zo irritant als op het moment supreme de buurtagent de hoek om komt en jouw actie stuk is)

> Maar eeh hoe lopen de hazen door het bos eigenlijk?

Zo dus ;)

Gr.

• Reja

Via het hazenpad natuurlijk !

Overigens lag “mijn” voormalig wijkagent ook nog wel eens tussen de struiken om autokrakers op heterdaad te betrappen. Als burger vindt je zoiets natuurlijk geweldig, maar binnen de politie lijkt dit soort acties “not done.” Terwijl er wordt vergeten dat er doorgaans een zeer preventieve werking van dergelijke aanhoudingen uitgaat. Op een die plek is het dan weer een poosje rustig.