Limburgse proef met meer blauw op straat.

• BennieMak

Hallo LM, ik heb hier vooralsnog geen echte reden gehoord waarom er meer blauw op straat nodig is. Ik kan me voorstellen dat het een preventieve werking kan hebben en doordat het contact met de bevolking wordt gezocht, de drempel verlaagd wordt. Echter, we hebben tegenwoordig internet, ‘Meldt misdaad anoniem’, en diverse toezichthouders.

• bvk

Ben het met je eens dat je je kunt afvragen of er wel meer behoefte is aan blauw op straat. Persoonlijk denk ik dat er meer behoefte is aan gedegen opsporing en vervolging in combinatie met zwaardere straffen.

Niet omdat betere opsporing en vervolging in combinatie met zwaardere straffen de criminaliteit doet dalen maar omdat het veel meer recht en genoegdoening doet aan de slachtoffers.

Nu ligt een zaak weken, maanden of jaren op de plank. Wordt de zaak dan eindelijk opgepakt en wordt er een verdachte voor het gerecht gebracht dan volgt veelal een sepo of een belachelijk lage straf.

Dat is wat veel mensen steekt. De gemiddelde nederlander snapt best dat het bijna ondoendelijk is om roofovervallen en inbraken te voorkomen omdat je nou eenmaal niet om de 100 meter een agent (al dan niet in burger) kunt stationeren. Maar de gemiddelde nederlander heeft er geen begrip voor als er na een roofoverval of inbraak geen mensen en middelen beschikbaar zijn om de daders aan te pakken. En als de rechter dan jaren 60 straffen uitdeeld voorzien van een oprecht gemeend “foei!” dan zakt bij menigeen de broek tot op de enkels af.

Dus meer agenten nodig? Ja, maar aan de opsporing en vervolgingskant met extra inzet bij justitie en zwaardere straffen conform de tijdsgeest. Die noodhulpauto's rijden wel, ook als ze onderbezet zijn. En die reguliere verkeerscontroles (die ook nodig zijn) vinden ook wel plaats.

• BennieMak

Echter Amsterdam is vooralsnog geen veiligheidsrisicogebied, dus ook een agent mag dan niet preventief fouilleren. Dus wat voegt ‘meer blauw’ toe?

• BennieMak

En wat moet ik met zijn reactie doen?

• Arie

Op reageren? Dit heet nou vragen naar de bekende weg.

• BennieMak

Nee, dat heet doorvragen omdat het antwoord erg onwaarschijnlijk lijkt (kan zijn dat Starsky niet geheel het systeem van dit prikbord kent, althans ik zie die naam voor het eerst)

• BennieMak

Ik snap niet hoe of wat dit een antwoord is op mijn vraag? Dus als het een antwoord is op mijn vraag in de vorm van een wedervraag dan mag je hem verduidelijken.

• Starsky79

Jij hebt het er over dat de beveiligingbedrijven inbraakmeldingen over hebben genomen van de politie. Mijn vraag, en ik begrijp dat ik voortaan alles voluit moet neerzetten voor het begrepen wordt (waarvoor mijn excuus), dan:

1e vraag: Neemt een beveiliger ook de aangifte op en zorgt die beveiliger ook voor de komst van de TR.

2e vraag: Waar haal je de info vandaan dat inbraakmeldingen niet meer bij de politie zijn?

Zo duidelijk?

Gr.

• Pa-Caroni

Maar ook veel meer blauw in de probleemwijken, daar is zeker behoefte aan, zo niet noodzakelijk.

• Jobthecop

Ik wil jullie wel even herinneren aan de jaarwisseling 2001/2002, toen de euro werd ingevoerd en de gulden kwam te vervallen. Er is toen fors meer geinvesteerd in blauw op straat in allerlei vormen, van geldwagens begeleiden tot toezicht in winkelgebieden waar geld zou worden bezorgd. In die periode hebben zich zowel in de steden als in de plattelandsgemeenten nul incidenten voorgedaan. Dus vertel mij niet dat meer blauw op straat niets oplost. De opmerking dat er wel eerst gekeken wanneer er ingezet moet worden snijdt natuurlijk wel hout. En als we het dan hebben over populisme, de opmerking dat meer blauw op straat zou resulteren in hogere kans op parkeerboetes…breek me de bek niet open. Is het iemand wel eens opgevallen dat verkeerscontroles nog een ander doel dienen dan alleen de staatskas te spekken? Zorgen dat het verkeer veiliger wordt - we kennen de top tien ergernissen toch wel - maar ook zicht houden op wie zich waar begeeft. Want de voorbeelden dat veelplegers of boefjes tijdens een verkeerscontroles zijn gespot, dat vastgelegd werd hoe ze eruit zagen, met wie ze waren en hoe ze reageerden, hebben al veel geleid tot het oplossen van misdrijven.