Limburgse proef met meer blauw op straat.

• BennieMak

Al deze vragen zijn irrelevant aangaande het topic. Wat ik begrijp is dat jij gestruikeld bent over het woord inbraakmeldingen. Daarmee bedoelde ik te zeggen dat de laatste tientallen jaren de beveiliging van industrieterreinen is ondergebracht bij beveiligingsbedrijven. De politie hoeft er niet meer voor opuit (de straat op). Natuurlijk zijn uitgevoerde inbraken nog steeds de taak van de politie. Duidelijk zo?

• BennieMak

Begrijp ik het goed, als er meer blauw op straat komt dan betekent dit dat er weer minder zaken opgelost kunnen worden?

• BennieMak

Begrijp ik dit goed, als er meer blauw op straat komt in de vorm van verkeerscontroles (dus meer kans op boetes) dat tevens het oplossingspercentage van criminaliteit stijgt?

• bvk

Nee dat begrijp je niet goed. Omdat je al te vaak blijk hebt gegeven van onwil/onmacht om genuanceerd of inhoudelijk te reageren ga ik het ook niet uitleggen. Dat is dan weer het mooie van een forum.

• BennieMak

Dus twee Latijnse spreuken zijn van toepassing. Jammer.

• Starsky79

Jij bent degene geweest die het aanhaalde mbt dit topic.

Maar goed ik vind het best zo.

• Starsky79

Ben het met je eens dat het niet te verkopen is aan de burger dat zaken niet worden opgelost doordat er een tekort is aan rechercheurs. Maar ik denk dat een verdeling van 50/50 meer ok is. De opsporing kan nu eenmaal niet zonder het blauw.

• NickB

Meer blauw op straat maakt deel uit van een bepaald veiligheidsbeleid. Met alleen een blik agenten open trekken zul je er niet komen, maar in combinatie met andere (bestaande) beleidsinstrumenten kun je denk ik heel wat bereiken. Ik ben niet erg bekend in Amsterdam maar ik heb wel eens begrepen dat bepaalde delen daar zijn aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Al naar gelang de omstandigheden zou daar wellicht een uitbreiding in kunnen komen. Je kunt dan agenten inzetten om het vuurwapenbezit op straat te beperken.

Groeten,

Nick

• BennieMak

Zover ik weet is een veiligheidsrisico gebied van tijdelijke en plaatselijke aard. Een vuurwapencontrole kan dan geregeld worden via een aanwijzing tot veiligheidsrisicogebied. Echter de doelgroep zal via de media geinformeerd worden. Lijkt me niet van het type ‘meer blauw op straat’.

• Jobthecop

Ja dat klopt. Politiemensen zien beken de koppen, of zien, puur op gevoel, combinaties van mensen, auto's of bewegingen die gewoon niet kloppen. Tegenwoordig kun je met een PDA al natrekken of iemand een crimineel verleden heeft of openstaande boetes heeft of gesignaleerd staan. dus veel langs de weg betekent toezicht op zogenaamde Nodale Knooppunten, plaatsen waar informatiestromen of verkeersstromen, grote mensenaantallen e.d. samenkomen. Dat soort controles levert altijd leuke informatie op, of dat nou op wijkniveau of hoger is.