zelf nadenken

• Starsky79

En hoe moet een verkeersovertreding dan worden bestraft? Ik ken geen andere mogelijkheid dan dit te doen door een geld boete.

• rijsbergen

Als verkeerscontroles geen geld meer opbrengen komt dat omdat iedereen zich netjes aan de regels houdt. Hoeveel zou het extra kosten denk je als er geen enkel toezicht zou zijn op verkeer ivm de grote stijging aanrijdingen waar politie, brandweer en ambulances naar toe moeten

• Rob II

Daarnaast is het opleggen van een boete verre van kostendekkend. Als je doorberekent wat het kost om de boete op te leggen, verwerken en te innen zit je als snel boven het bedrag van een gemiddelde boete. Ook al worden er tegenwoordig administratiekosten berekend.

• ingrid003

Oh nee, wat dacht je van een strafpuntensysteem. Is veel effectiever en werkt in landen als Engeland prima want er zijn er maar weinig die hun rijbewijs willen en kunnen missen mbt werk.

• - Gerard -

Dat ze daar een puntenrijbewijs hebben weerhoudt de politie niet ook gelijktijdig een geldboete op te leggen. Ik kijk regelatig naar Politie op je Hielen …….. dus. Het is daar echt niet of of maar eerder en en.

• - Gerard -

Ach ja. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk heel anders. Rij je door rood, draag je geen gordel, en kun je je rijbewijs niet op eerste vordering tonen dan heb je grote kans dat je voor de eerste 2 een ‘bekeuring’ krijgt en voor het niet op eerste vordering kunnen tonen van het rijbewijs …. een waarschuwing.

Dus jouw hele verhaal staat waarschijnlijk leuk op papier maar in de praktijk klopt er niks van.

• ingrid003

???????????

Dat geloof je zelf toch niet, een uurtje of 2 flitsen kunnen zomaar tienduizenden euro's opbrengen, de kosten stellen ten opzichte van de opbrengsten niets voor. Het is de snelste manier om een vermogen aan geld op te halen daar het gaat om zo'n half miljard per jaar. De overheid begrijpt dat heel goed.

• ingrid003

Geen idee rijsbergen, dat zal jij vast wel weten ! Maar je denkt toch niet dat DAT de motivering is van de overheid om verkeerscontroles te houden ?

Net zoals accijnzen op sigaretten er niet zijn om iets aan de kosten te doen - in dit geval bv ziektekosten, dat maakt de overheid je wijs - maar gewoon omdat het direct geld in het laatje brengt.

• ingrid003

Maar omdat ze daar OOK boetes geven wil dat niet zeggen dat dat iets toevoegt. Waarschijnlijk denken ze daar ook aan het spekken van de staatskas. De dreiging dat je je rijbewijs verliest is een mooie stok achter de deur die heel functioneel is. Maar brengt op zichzelf geen cent op.

• - Gerard -

Nee, dat brengt niks op. Want vervolgens gaan ze zonder rijbewijs rijden, worden ze misschien weer opgepakt, gaat weer de politie- en justitiemolen draaien en krijg je misschien een boete van 40 pond.

Ik vraag me af of een bekeuring voor het niet handsfree telefoneren een beetje kosten neutraal is of dat de overheid dat ook nog geld kost. Zouden ze eens een lijstje van moeten publiceren.

Ik zat net denken. Als ….. ik zeg als. Als het nou eens zo was dat ik 10 bekeuringen heb gekregen en die nooit heb betaald. Dan moet ik waarschijnlijk voor de rechter verschijnen. En dan zal die rechter misschien wel meegaan met de eis van justitie. De OvJ eist bijvoorbeeld: 1.500 euro boete en bij niet voldoen, 20 dagen hechtenis. Misschien dat ik dan wel tegen de rechter zeg: “Even rekenen, meneer de rechter. Ik heb 10 bekeuringen en met verhogingen komt dat neer op 1.500 euro. Dat is dan 10 x 2 agernten die zich met mij beziggehouden hebben, 30 keer een schrijven van justitie. En OvJ die zich met deze zaak moet bezighouden en u, meneer de rechte, die ik nou al 15 minuten moet aanhoren. Dat kost alleen al een aardige duit. Die 20 dagen hechtenis kosten waarschijnlijk ook zo'n 150 euro per dag, dus dat is weer 3.000 euro erbij. Ja … ik ben er uit. Die 1.500 euro hou ik mooi in de knip, doe mij die 20 dagen maar want dat kost de overheid het meeste geld. Ja …… moeten die agenten mij maar geen bekeuringen geven, had de overheid bakken geld uitgespaard”.