KlaasVaakOm over na te denken: al zouden die boetes er nou helemaal niet om de verkeersveiligheid zijn, maar gewoon omdat het verboden is gesteld en daar een sanctie op staat.
Dat lijkt me op zich reden genoeg
Mij ook, alleen is het de overheid, met name in de persoon van Koos Spee, die maar te pas en te onpas blijft herhalen dat het toch echt om de verkeersveiligheid gaat.
KlaasVaakAls je weet dat ergens een hoge boete op staat zorg je er voor dat je extra voorzichtig bent.
Het probleem is dat het juist dat het lang niet altijd hoge boetes zijn. het overgrote deel van de 12 miljoen verkeersboetes zijn kleine boetes voor het overschrijden van de maximum snelheid met een paar kilometer er uur (na correctie). Vele automobilisten nemen een paar van die boetes per jaar op de koop toe, op het totaal van de autokosten vallen die paar tientjes echt in het niet. Als het om de verkeersveiligheid gaat (en dat wordt gesteld), dan moet je zorgen dat ook die paar kilometer per uur veel zwaarder gestraft wordt en de pakkans vergroot. Als je elke week een prent van 100 euro op de mat krijgt dan is het voor de meeste mensen snel gebeurt, en gaat men zich vanzelf aan de snelheid houden. Maar dat wil de overheid helemaal niet, want dan komt er niet genoeg geld meer binnen!!!!
KlaasVaakMaar ik kom ook op straat met een categorie in aanraking die dan meteen begint te zeuren over ‘ik wordt gepakt’, ‘ik moet het begrotingstekort dichten’ en ‘ik betaal toevallig wel jouw salaris’.
Jij doet gewoon je werk. Dus zeuren ze tegen de verkeerde persoon
KlaasVaakHoe kan het zijn dat ik gemiddeld 1 bekeuring per jaar krijg, en dat dan ook nog terecht is?
Als je jezelf brand, moet je op de blaren zitten. Alleen moet de overheid niet de verkeersveiligheid als belangrijkste reden op gaan geven als rechtvaardiging van de onevenredige aandacht voor hard rijden met die flitspalen en auto's. Iedereen heeft in de gaten dat dit alleen maar is om de staatskas te spekken. Zo gaat men bij wegwerkzaamheden ook wel eens flisten, om de volgende dag heel hard te roepen dat 40 % van de auto's geflitst is en hoe gevaarlijk dat wel niet is voor de wegwerkers. Maar als dat zo belangrijk is, zet er dan elke dag een flitsauto neer, grote borden erbij dat er geflistst wordt en als je dan toch zo dom bent om te hard te rijden (als dat al gaat wanneer de rest van het verkeer zich wel aan de snelheid houdt) dan krijg je een print. Maar ja, dat levert niet genoeg op, dus komt men een aantal weken later pas weer terug, heeft weer 40% resultaat, maar voor de wegwerkers is het er in al die weken niets veiliger op geworden!