Daar heb je helemaal gelijk in. Maar het er bij halen van de politie heeft een aantal voordelen. Het grootste voordeel is de signaalfunctie. Kijk, politieagenten willen als het even kan door de achterdeur naar binnen. En wij doen er alles aan om hen dat onmogelijk te maken. Wij willen politiewagens voor de deur en politieagenten in de winkel. Als wij een dief te pakken hebben spreekt zich dat, als de politie zichtbaar aanwezig is, heel snel rond.
Politieagenten vinden het ophalen van winkeldieven niet de allerleukste klus. Maar de winkelbedrijven vinden het helemaal geweldig. Het kost de winkel geen cent en toch zo'n geweldige signaalfunctie. Ik hield een tijdje terug een mevrouw aan en een aantal klanten, vond dat prachtig. Ik hoorde later van de filiaalleider dat zelfs klanten kwamen klagen dat zij hadden gezien dat er werd gestolen en dat het winkelpersoneel daar niet tegen durfde op te treden. En vaak werken winkeldieven netjes mee. Ze geven alles terug, nadat ik ze gevraagd heb of ze afstand willen doen van de goedreren, en ze geven hun ID gegevens maar dat is in veel gevallen pas het geval als ik zeg: “U bent niet verplicht mij uw ID gegevens te geven, maar de politie komt er zo aan, en dan geeft de politie mij uw gegevens wel. Het duurt alleen allemaal wat langer voor u, want ik ga die aangifte toch invullen en u krijgt toch een winkelontzegging”. En dan, hehehe, vragen ze vaak; Maar moet ik dan mee naar het politiebureau?“ En dan zeg ik: ”Dat weet ik niet, dat beslist de politie, daar gaan wij niet over". En als ze dan de ijdele hoop hebben door goed mee te werken, niet mee te hoeven met de politie …… nou dan werken ze graag mee hoor.
Maar Rob II, als winkelbedrijven morgen besluiten er geen politie bij te halen als de winkeldief netjes meewerkt, dan gaan we het doen zoals zij dat willen. Zullen sommige beveiligers het moeilijk mee hebben, maar ik totaal niet. De opdrachtgever betaalt dus bepaalt.