Wat mij betreft een triest dieptepunt.

• Rob II

Inderdaad zodra je tegen een verdachte zegt “U bent aangehouden omdat ik vermoed dat u … gestolen hebt” dan is er inderdaad sprake van een aanhouding als bedoeld in artikel 53 Sv. Je bent dan inderdaad verplicht de verdachte onverwijld over te dragen aan de politie.

Zolang echter een verdachte alleen maar wordt gevraagd stil te blijven staan en zijn medewerking wordt gevraagd is er geen sprake van een aanhouding. Vragen staat immers vrij. Weigert de verdachte zijn medewerking dan kan je natuurlijk altijd formeel aanhouden.

Werkt de verdachte vrijwillig mee aan het blijven staan bij aanspreken en het vervolgens teruggeven van de weggenomen goederen en het in ontvangst nemen van de ontzegging dan heb je daar geen politiebijstand voor nodig.

• - Gerard -

En wordt nu zo langzamerhand duidelijk waarom er nog weinig aangifte wordt gedaan? Want we hebben het nu over een simpele winkeldiiefstal die vaak op het moment dat gelegenheid zich voordeed gedaan werd, op dat zelfde moment geconstateerd werd maar we hebben daar een heel circus van politie justitie en rechtspraak wat maanden in beslag kan nemen achter geplakt. Niemand heeft daar behoefte aan.

• - Gerard -

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar het er bij halen van de politie heeft een aantal voordelen. Het grootste voordeel is de signaalfunctie. Kijk, politieagenten willen als het even kan door de achterdeur naar binnen. En wij doen er alles aan om hen dat onmogelijk te maken. ;) Wij willen politiewagens voor de deur en politieagenten in de winkel. Als wij een dief te pakken hebben spreekt zich dat, als de politie zichtbaar aanwezig is, heel snel rond.

Politieagenten vinden het ophalen van winkeldieven niet de allerleukste klus. Maar de winkelbedrijven vinden het helemaal geweldig. Het kost de winkel geen cent en toch zo'n geweldige signaalfunctie. Ik hield een tijdje terug een mevrouw aan en een aantal klanten, vond dat prachtig. Ik hoorde later van de filiaalleider dat zelfs klanten kwamen klagen dat zij hadden gezien dat er werd gestolen en dat het winkelpersoneel daar niet tegen durfde op te treden. En vaak werken winkeldieven netjes mee. Ze geven alles terug, nadat ik ze gevraagd heb of ze afstand willen doen van de goedreren, en ze geven hun ID gegevens maar dat is in veel gevallen pas het geval als ik zeg: “U bent niet verplicht mij uw ID gegevens te geven, maar de politie komt er zo aan, en dan geeft de politie mij uw gegevens wel. Het duurt alleen allemaal wat langer voor u, want ik ga die aangifte toch invullen en u krijgt toch een winkelontzegging”. En dan, hehehe, vragen ze vaak; Maar moet ik dan mee naar het politiebureau?“ En dan zeg ik: ”Dat weet ik niet, dat beslist de politie, daar gaan wij niet over". En als ze dan de ijdele hoop hebben door goed mee te werken, niet mee te hoeven met de politie …… nou dan werken ze graag mee hoor.

Maar Rob II, als winkelbedrijven morgen besluiten er geen politie bij te halen als de winkeldief netjes meewerkt, dan gaan we het doen zoals zij dat willen. Zullen sommige beveiligers het moeilijk mee hebben, maar ik totaal niet. De opdrachtgever betaalt dus bepaalt.

• Rob II

Inderdaad een heel circus en een behoorlijke lading bureaucratie echter alle juridische problemen die zich voordoen in de zogenaamde justitiele blunder zaken zoals de Schiedammerparkmoord, de Puttense moordzaak etc hebben hun weerslag in alle strafzaken ook de ogenschijnlijk eenvoudige zaken.

Je kan iemand niet veroordelen op uitsluitend de beschuldiging van 1 persoon ook al gaat het om een pakje kauwgom van 50 cent.

• - Gerard -

Mooi he? Ik hou een winkeldief aan, die moet gewoon zijn waffel dichthouden, ook tegen de politie. Hij krijgt een winkelontzegging, wordt niet vervolgd en wij hebben weer de politie over de vloer gehad m.b.t. een signaalfunctie. Politie staat in zijn hemd, en die ballentent van justitie ook. Hoe zinloos kun je het optreden van de overheid maken?

Goed geregeld in dit land.

• K.Hakvoort

Altijd aangifte doen is een mooie kreet maar deze tot in het absurde doorvoeren door bij elke onbenullige winkeldiefstal de politie te laten opdraven is een vorm van consequent zijn waar niemand echt mee opschiet: de winkel niet, de samenleving,de politie en de verdachte ook niet. De ernst van het vergrijp aan de ene kant en de sanctie voor dief, de kosten qua tijd en geld bij de afwikkeling van het vergrijp door bewakingspersoneel, politie en justitie aan de andere kant moeten wel enigszins in verhouding tot elkaar staan. Op mij als buitenstaander komt een snel geregelde winkelontzegging proportioneel over, een kostbaar circus van langdurig vasthouden, verhoren door de politie, proces-verbaal opmaken en in een politiecel laten verblijven niet.

Voor de signaalfunctie kan de politie dan af en toe bij jullie op de koffie komen; uiteindelijk gaat het er toch om dat de politieauto zichtbaar voor de deur staat.

• - Gerard -

Zou je kunnen vinden maar ja …. hoe vullen ze bij de politie dan hun misdaadstatistieken? Daar hebben ze mensen voor in dienst hoor.

En in de ene winkel stelen ze een paar sokken van 1,50 euro in de andere winkel weer een camera van 1.000 euro. Voor de wet is diefstal diefstal, daar staan geen bedragen tegenover. Wat je wel zou kunnen afspreken met de overheid; voor iedere winkeldiefstal de keuze uit;

1. spullen teruggeven, 100 euro aan de winkel betalen en dan krijg je ook nog een winkelontzegging van minstens 1 jaar,

of

2. spullen teruggeven, geen 100 euro aan de winkel betalen, winlkelontzegging en je laat je ophalen door de politie met kans op een ‘strafblad’ en 150 euro boete.

• Planner

K.Hakvoort

Op mij als buitenstaander komt een snel geregelde winkelontzegging proportioneel over

Nou, dan zet je de deur wel heel makkelijk open. Stelen wat je stelen kan, en als je dan een keer gepakt wordt krijg je een winkelontzegging.maar dan kan je vervolgens in alle andere winkels van Nederland waar je (nog) geen winkelontzegging hebt vrolijk verder gaan, zonder dat je ooit een strafblad oploopt.

K.Hakvoort

uiteindelijk gaat het er toch om dat de politieauto zichtbaar voor de deur staat

Nee, het gaat er om dat men ziet het bedrijf (of de beveiligers namens het bedrijf) goed op de zaken let en dat winkeldieven, indien betrapt, mee mogen naar het bureau….

• Planner

Ik denk dat aleen vele winkeldieven kiezen voor optie 1 en dan lachend die 100 euro betalen, de opbrengst van de keren dat zij niet gepakt worden zal waarschijnlijk vele malen hoger zijn….

• - Gerard -

Ik zie het veschil niet met wanneer ze optie 2 kiezen. In het eerste geval verdient de winkelier iets van zijn verloren tijd terug. Als je gaat aanhouden en overdragen gaat het geld naar de overheid.