Boete voor verzet tegen politie berekenen per minuut

• Cor van Dam

Ik stel voor dat verdachten voortaan zelf de politiekosten moeten betalen van hun opsporing en aanhouding, als ze worden veroordeeld. Dit inclusief kosten van letsel en schade.

Bij verzet bij aanhouding moet daar 300 euro boete bijkomen, plus 100 euro per minuut. De politie kan hen daarop wijzen als ze worden gearresteerd. Mogelijk vermindert die maatregel het verzet bij arrestaties. Uiteraard moet dit dan eerst wettelijk worden geregeld.

Ik stem op de SP.

• DePeter

En wat doe als later blijkt dat iemand ten onrechte is veroordeeld?

Zeg je dan “sorry” hier heb je je geld terug?

Komop zeg!

• Reja

Misschien kunt u deze ideeën aanbrengen bij de genoemde politieke partij.

• mwb

Als iemand dus 6 uur wordt vastgehouden (wat heel vaak voorkomt) is dat 6 x 60 x 100 = 36.000 euro.

Dat staat in de meeste gevallen in geen enkele verhouding tot het gepleegde strafbare feit.

Graag inhoudelijke reactie hierop.

Ik heb nog nooit SP gestemd (wat dat hier nou mee te maken heeft).

• Cor van Dam

mwb Schreef:

——————————————————-

> Als iemand dus 6 uur wordt vastgehouden (wat heel

> vaak voorkomt) is dat 6 x 60 x 100 = 36.000 euro.

Nee, ik bedoel dat alleen het lichamelijk verzet in minuten mee moet tellen voor de hoogte van die extra boete. Bij die extra boete moet alleen de tijd berekend worden, dat het duurt om de verdachte te boeien. Dit moet berekend worden vanaf het moment dat er wordt gezegd: “U bent aangehouden”. Dus iemand die vier minuten lang verzet pleegt bij zijn arrestatie totdat hij geboeid kan worden, krijgt een extra boete van 300 + 400 = 700 euro. Ik denk dat een deel van de verdachten dan minder tegen zal werken dan nu.

Natuurlijk kunnen er allerlei variaties op mijn plan worden uitgeprobeerd, tot duidelijk is welk systeem het meest wenselijk is. Er kan bijvoorbeeld ook telkens een hogere boete worden gegeven bij recidive. En boetes kunnen ook inkomensafhankelijk worden gemaakt.

En zoals ik al zei, moeten bovendien sowieso alle politiekosten die voor een veroordeelde gemaakt zijn, door hem betaald worden, dus ook de kosten van opsporing en achtervolging. En als hij dat niet kan betalen, dan kan die schuld eventueel na een periode van twintig jaar worden kwijtgescholden, of niet, afhankelijk van de wetgeving.

• ­­¥ Lotje ­­¥

En als iemand geen geld heeft??

pluk dan van een kale kip maar eens veren ???

• MofkaP

Een goed plan.

Dat moet omgekeerd natuurlijk ook gelden als iemand onterecht is aangehouden, wordt afgezien van (verdere) strafvervolging, wordt ontslagen van rechtsvervolging, of wordt vrijgesproken dan wel dat de opgelegde beschikking wordt vernietigd.

De gemaakte kosten komen dan toch zeker voor de agent die aan het begin van de zaak stond, vermeerderd met de kosten gemaakt door de verdachte (betrokkene) voor zijn verdediging of andere inkomensderving?

Toch?

In China krijgt de familie van de ter dood veroordeelde een rekening voor de gebruikte kogel.

• Hampie

Dat word dus voortaan met 3 m/v op de wagen want er moet er een mee met een stopwatch. Gek!

• Reja

Nee hoor, elke agent wordt uitgerust met een volautomatische stemcomputer.

“U pleegt verzet.”

“Deze aanhouding kost u 300 euro en 100 euro per minuut.”

“Uw tijd gaat nu in.”

• Jobthecop

toch zie ik er wel iets in. Niet het politiegedeelte, maar wel de kosten van de rechtszaak. Niet de advocaat, want iedereen moet recht behouden op - desnoods- gratis rechtshulp, maar wel de kosten van de officier van justitie en de rechter. Ook in grote onderzoeken kunnen de overige opsporingskosten in een civiele procedure nagevorderd worden, mits het strafproces beween wordt verklaard. Dan denk ik aan kosten van de tapkamer, inzet OT en AT etc. En kale kippen? Er bestaat nog zoiets al conservatoir beslag: het veiligstellen van dure consumentengoederen zoals huizen, auto's en overigen om daarmee schulden bij justitie te berekenen. Dit wordt toch al steeds meer gewoonte, zoals bij hennepkwekerijen etc.

Nee, echte doorberekening van politiekosten moet bij evenementen gebeuren.