mwb Schreef:
——————————————————-
> Als iemand dus 6 uur wordt vastgehouden (wat heel
> vaak voorkomt) is dat 6 x 60 x 100 = 36.000 euro.
Nee, ik bedoel dat alleen het lichamelijk verzet in minuten mee moet tellen voor de hoogte van die extra boete. Bij die extra boete moet alleen de tijd berekend worden, dat het duurt om de verdachte te boeien. Dit moet berekend worden vanaf het moment dat er wordt gezegd: “U bent aangehouden”. Dus iemand die vier minuten lang verzet pleegt bij zijn arrestatie totdat hij geboeid kan worden, krijgt een extra boete van 300 + 400 = 700 euro. Ik denk dat een deel van de verdachten dan minder tegen zal werken dan nu.
Natuurlijk kunnen er allerlei variaties op mijn plan worden uitgeprobeerd, tot duidelijk is welk systeem het meest wenselijk is. Er kan bijvoorbeeld ook telkens een hogere boete worden gegeven bij recidive. En boetes kunnen ook inkomensafhankelijk worden gemaakt.
En zoals ik al zei, moeten bovendien sowieso alle politiekosten die voor een veroordeelde gemaakt zijn, door hem betaald worden, dus ook de kosten van opsporing en achtervolging. En als hij dat niet kan betalen, dan kan die schuld eventueel na een periode van twintig jaar worden kwijtgescholden, of niet, afhankelijk van de wetgeving.