Ik vond mezelf nog mild. Het zijn prutsers. Twee voordelen; een crimineel is dood en de daders onvindbaar. Opgeruimd staat netjes en het kost ons geen cent. (tu)
Ja, dat is hetzelfde als vragen of je specifieke kennis hebt van een spaceshuttle als dat tijdens de lancering ontploft. Het ding is ontploft mwb …. welke kennis is vereist om dat waar te nemen? Trouwens, elke ‘burger’ kan observeren …
http://www.politie.nl/brabant-noord/nieuws/0303burgerseninbrekeractiefingezetbijwijkcontrolesnieuwestijl.asp
Vast wel dat iedere burger kan observeren. Maar je moet het wel eerst leren. Tenminste, als we spreken over het onopvallend observeren.
Ik denk wel dat het voor een burger makkelijker te leren is dan voor een diender die eerst wat jaartjes op straat heeft gelopen. Om een goede observator te worden, en zeker dat speciale clubje van de KLPD, zit een beste opleiding aan vast. Daarnaast moeten dienders weer leren, of beter gezegd, afleren hoe zich tussen het publiek te manifesteren. Non-politioneel gedrag leren. Een diender kijkt en loopt nu eenmaal op een bepaalde manier.
Ook al zet je de beste diender in burger neer, als hij daar geen ervaring in heeft, dan pik je die er in no-time uit.
En vwb dat incident, ik kan het mij best voorstellen dat dat gebeurd. Zit je in de aanhanger met al je apparatuur, je verwacht een dialoog waar te nemen, begint er 1 te schieten. Tja, die blijft niet staan en is binnen 2 seconden vertrokken. Zie jij in die tijd maar eens uit je aanhanger te komen. Dat red je nooit.
Zelfs als je er op bedacht bent, dan moet je binnen 2 meter staan om iets te kunnen betekenen als je pas in actie mag komen nadat er geschoten is. Doorgaans staat een observatie post niet zo dichtbij ;-)
Dit kan gebeuren, zeker in een drukke stad. Test het zelf maar eens uit. Of je nu in de auto zit of op de fiets, pik een willekeurige fietser uit die jij wilt gaan volgen. Doe dit in een stad met veel wegen en waar je geen zicht hebt tot aan de horizon.
Sluit je ogen voor 5 seconden en ga hem daarna proberen die fietser te traceren. Is erg lastig. Kan je nagaan als zoiemand op een scootertje zit.
Groetjes, Lans
Lans,
Als je als politie de moeite neemt een kar met fictieve bedrijfsnaam te regelen. Als je als politie vooraf eigenlijk al weet dat de persoon die je gaat observeren naast jou gaat parkeren dan moet het bijna wel zo zijn dat de crimineel samenwerkte met de politie. Als je als politie de moeite neemt daarnaast nog een OT en een helicopter weet te organiseren dan begrijp ik, als leek, niet waarom de ontmoeting niet met videobeelden door de politie werd vastgelegd.
Ik geloof dus helemaal geen ruk van dit verhaal..Dat het Landelijk parket de Rijksrecherche opdracht geeft uit te zoeken of er lek is, notabene op suggestie van de media, is volstrekt ongeloofwaardig.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?