Kan iemand uitleggen waarom er zo'n tijd tussen zit ?

• - Gerard -

Helemaal mee eens, maar daar gaat het niet over. Iemand wordt in elkaar geslagen, het duurt maanden voordat de politie moet vaststellen dat ze de verdachte niet kunnen opsporen en geven alsnog de foto vrij. Wat heeft dat wachten door de politie met de rechten van de verdachte te maken? Worden de rechten van de verdachte anders beoordeeld als men direct een foto vrijgeeft? Of heeft dat meer te maken met het feit dat de politie het liever zelf probeert en zo onnodig, wat mij betreft, geld over de balk smijt.

Je snapt toch zelf wel dat wanneer de foto direct vrijgegeven wordt, iemand de persoon herkent en de politie dezelfde dag de verdachte op kan pakken, vele male efficiënter is dan maandenlang een vruchteloze speurtocht door rechercheurs e.d.

• mwb

Waar staat trouwens dat de politie al gelijk op Koninginnedag over deze foto's beschikte ?

Dat is een aanname van jouw kant, waarop je vervolgens een heel verhaal hebt gebaseerd.

• Hyperactief A-P

Oké duidelijk LM, bedankt voor je antwoord, zo'n artikel lijkt me ook meer als normaal in dit soort zaken. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Los daarvan …. in welk opzicht zijn de rechten anders tussen direct beelden vrijgeven of eerst maanden onderzoek en dan beelden vrijgeven. Dat was mijn vraag. Want anders begrijp ik jouw opmerking niet dat de verdachte ook rechten heeft.

• mwb

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Los daarvan …. in welk opzicht zijn de rechten

> anders tussen direct beelden vrijgeven of eerst

> maanden onderzoek en dan beelden vrijgeven. Dat

> was mijn vraag. Want anders begrijp ik jouw

> opmerking niet dat de verdachte ook rechten heeft.

- De rechten blijven hetzelfde.

- Mijn opmerking over de rechten van de verdachte was in reactie op hyper.

Overigens was mijn vraag “Waar staat trouwens dat de politie al gelijk op Koninginnedag over deze foto's beschikte ? ” aan hyper, ik heb hem per abuis onder jouw naam gezet zie ik.

Sorry.

• mwb

Waar staat trouwens dat de politie al gelijk op Koninginnedag over deze foto's beschikte ?

• Hyperactief A-P

Nergens mwb, maar des te verder de tijd verstrijkt, des te groter de kans dat er juist geen beelden meer over zijn. Nou jij weer. Groetjes v Hyperactief A-P.

• mwb

hyper

des te verder de tijd verstrijkt, des te groter de kans dat er juist geen beelden meer over zijn

Dat geldt voor foto's uit de 19e eeuw.

Tegenwoordig is het juist andersom: hoe langer je wacht, hoe meer beelden er van blijken te zijn gemaakt.

Je stelde dat de beelden eerder vrij gegeven hadden moeten worden.

Heb je ook met de mogelijkheid rekening gehouden dat deze beelden later (ergens na 30 april) tot beschikking van Justitie kwamen ?

• - Gerard -

mwb, wat zou jij er van vinden als mensen die deze persoon op de foto hebben gezet, dat twitteren? Ik stel me dat zo voor: iemand slaat een ander in elkaar, iemand maakt daar een foto van en twittert dat, ook aan de lokale politie en/of wijkagent. In hoeverre ben je dan de pisang als twitteraar? Mogen foto's? Is dat een inbreuk op de privacy van de hufter (verdachte)?

Ik zie regelmatig opsporingsberichten, UITKIJKberichten van de politie, vaak wijkagenten. Tikken ze een signalement, of wanneer het een auto of scooter betreft, de kenmerken en het kenteken. Maar zou het niet een sprong vooruit zijn als iedereen een foto maakt van zijn voertuig en wanneer deze gestolen wordt, direct mailt o.i.d. naar de politie. Dan weten we tenminste waar we het over hebben.

Zomaar wat gedachten van mij hoor mwb.

• Hyperactief A-P

Dat geldt voor foto's uit de 19e eeuw.

Tegenwoordig is het juist andersom: hoe langer je wacht, hoe meer beelden er van blijken te zijn gemaakt.

Je stelde dat de beelden eerder vrij gegeven hadden moeten worden.

Heb je ook met de mogelijkheid rekening gehouden dat deze beelden later (ergens na 30 april) tot beschikking van Justitie kwamen ? Aldus: mwb.

De eerste alinea ben ik niet met je eens mwb, beelden van beveiligings camera's worden niet al te lang bewaard en weer door nieuwe beelden overschreven. Ik beweer niet dat deze beelden daarvan afkomstig zijn, maar het is mogelijk. En nee, ik heb met die mogelijkheid eerlijk gezegt geen rekening gehouden. Ik ben er blindelings vanuit gegaan, dat als een omstander dat gefilmd heeft, het niet bewaard voor het leuke kiekjesboek voor later, maar daarvoor verantwoordelijkheid neemt, en de beelden meteen afstaat. Groetjes v Hyperactief A-P.