Kan iemand uitleggen waarom er zo'n tijd tussen zit ?

• - Gerard -

Als je dat allemaal niet kunt - of niet wilt - dan moeten jullie die informatie misschien gewoon niet gebruiken in de opsporing. Het is mij te makkelijk om derden de schuld te geven. Het zal die bank, a. een rotzorg zijn dat de politie iemand zoekt en b. gaat het de bank ook nog eens niks aan dat de politie een persoon zoekt.

• KlaasVaak

A en B zijn beide onjuist.

I rest my case.

• - Gerard -

Wat nou, I rest my case? Jullie vragen informatie op bij een bank, de informatie blijkt onjuist en dat is dan de schuld van de bank? Makkelijk zaken doen met jou zeg. Wil je misschien even uitleggen wat het belang van de bank is de identiteit van een ‘boef’ te kennen en welk belang een bank heeft jullie informatie te leveren? Als het goed is weet de bank helemaal niet dat er met een gestolen pas gepind is. Daar komen ze toch door jullie achter? Zeker als dat centraal geregistreerd is bij de bank. Hoe moet bijvoorbeeld het bankkantoor in Amsterdam weten dat een boef pint met een gestolen pas in Maastricht? Ik ken maar 1 belang van de bank, maar misschien wil jij me helpen wijzer te worden, wanneer er gepint wordt met een gestolen bankpas nl. Het direct blokkeren van de pas en de rechtmatige eigenaar compenseren. Maar de link opsporing door de politie van een verdachte zie ik (nog) niet.

• KlaasVaak

Maar de link opsporing door de politie van een verdachte zie ik (nog) niet.

Verhalen van de schade.

Veroordelen van de dader.

Ontmantelen van het criminele netwerk.

etc.

etc.

• - Gerard -

Ja, dat is de kant van de overheid. Dat belang onderken ik direct. Nu nog de meerwaarde van de bank, KlaasVaak. Kijk, een bank werkt/denkt volgens mij als volgt. Ze hebben diverse divisies, allemaal maken ze vette winsten. Maar nou is er 1 afdeling(kje) dat verlies draait. Dat is de afdeling informatie doorgeven aan de politie. Sluiten die handel of betalen. Dus, dan moet het haast wel zo zijn dat de politie voor die informatie betaalt of de bank heeft een wettelijke leverplicht, wat dan vervolgens ook betaalt wordt, maar dan door de rekeninghouders. Kun je daar nog iets over vertellen?

• Reja

De bank zal wellicht de schade willen verhalen op de verdachte. Daar zit de winst. Mogelijk dat er ook nog een morele of maatschappelijke plicht rust bij de bank. Zij houden niet van negatieve publiciteit en werken derhalve graag mee aan onderzoeken naar activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen.

Politie houdt over het algemeen niet zo van betalen voor geleverde diensten. Zo komt er weleens een vraagstelling in de trant van “ergens tussen vrijdagavond 21.00 uur en dinsdagavond 19.00 uur is er een vrachtwagen met dekzeil dat terrein opgereden. Willen jullie kijken wanneer dat precies was?” Zoiets betekent dat je drie of vier dagen beelden terug moet kijken, je kunt wel bedenken hoeveel tijd dat kost. Daar maak je dan een afspraak over de kosten, immers de politie mag ook zelf de tijd eraan spenderen. Overigens zijn dan sommige klanten ook bereid om te betalen omdat het “willen helpen gevoel” erg hoog is in Nederland.

Verder weet ik uit ervaring dat er veelvuldig geblunderd wordt met de tijden van opname-apparatuur, alarminstallaties e.d. Wij beginnen doorgaans met de registratie van de alarmcentrale (die hebben een atoomtijd, dus correct) en verder vergelijken we alle mogelijke tijden met elkaar. Apparatuur is vaak onbetrouwbaar want je weet zelden of er tussentijds iets aan gewijzigd is. Ik begrijp wel dat de politie hier niet al teveel tijd aan spendeert. Het is een goede indicatie en soms een hulpmiddel, maar veel meer ook niet. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

• Hyperactief A-P

Mooi werk, ik kon de koptekst niet leuker maken, ik hoop dat die een fikse straf krijgt, door dat soort hufters gaan volksfeesten naar de kl…. http://www.at5.nl/artikelen/68866/koninginnedag-verdachte-opgepakt-na-tips Groetjes v Hyperactief A-P.