Kan iemand uitleggen waarom er zo'n tijd tussen zit ?

• - Gerard -

Mee eens Hyper, je hoort en leest vaak genoeg dat ‘getuigen’ zich bij de politie hebben gemeld met belastend materiaal dat de politie verder kan helpen, maar waar niets mee gedaan wordt door de politie. Terugkoppeling door de politie is er trouwens, volgens die bercihten, ook niet tot nauwelijks.

• mwb

Mooi.

Niet.

Ja.

Ja.

Ja.

• - Gerard -

(tu)

• KlaasVaak

Voor de wet is er maar 1 status: verdachte.

Een verdachte kan zijn iemand die op beelden iemand in elkaar rost (in mijn ogen een dader)

Of iemand die uit feiten en omstandigheden, een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit te verwijten valt.

Dat laatste is de strafrechtelijke typering, en daar is de rest van de wetgeving (vrijgave van 9dader)beelden) op gebaseerd.

Wellicht dat er een splitsing aangebracht kan worden tussen verdachte en dader (verdachte waarvan schuld blijkt uit heterdaad beelden.

Blijft over de situaties zoals beelden van pinners:

De politie vraagt beelden op van iemand die pint tussen (bijv.) 15:00-15:30 uur

De bank heeft de tijden van de klok van de geldautomaat niet gecheckt en levert de beelden van (in werkelijkheid) 14:00-14:30 aan. (gevalletje zomertijd/wintertijd).

De politie ontvangt de beelden (in beeld staan OGENSCHIJNLIJK de juiste datum en tijd) en toont deze op TV.

En dan blijkt een onschuldige pinner in beeld te staan als verdachte.

En elke ééncellige schreeuwt moord en brand dat de politie een blunder heeft begaan.

Foutje van Dè Bank, u komt niet langs start, u ontvangt geen 250 Euro.

• - Gerard -

Ik vind dat ook een blunder van de eerste orde van de politie, dan maar een eencellige. De politie gaat gewoon zelf even naar de bank en neemt de beeldopnames in beslag. Dat is wat anders dan vanuit het politiebureau een verzoek bij een bedrijf neerleggen om informatie aan te leveren. Stuurt de bank de verkeerde beelden en weet de politie een volkomen onschuldige aan te wijzen, en op Tv te laten zien, en dan de bank de schuld geven.

Je moet het lef maar hebben.

• KlaasVaak

Alleen worden die beelden

a) niet per bank bewaard maar centraal

b) komen er in de ‘beelden’centrale dus niet 1 maar honderden verzoeken binnnen

c) heeft men dus niet de tijd om de inloopverzoeken af te handelen

d) erop wachten zou dan weer een verspilling zijn van jouw belastinggeld

• - Gerard -

Je praat er omheen KlaasVaak. Jullie zijn opsporingsbevoegd en het is jullie verantwoordelijkheid de bank, of wie dan ook, centraal of decentraal, op juistheid van gevraagde gegevens/informatie te controleren. Als jullie kunnen vaststellen dat de klok op zomertijd stond, had je daar vooraf ook rekening mee kunnen houden. Ik heb best wel geduld, en wil daar ook voor betalen, maar voor verwijtbare en vermijdbare fouten heb ik niet zoveel begrip.

• KlaasVaak

Ik kan niet controleren of de tijd van de geldautomaat of server komt.

En ik kan niet controleren of de tijd tussen opname en uitleveren van de beelden is gewijzigd.

Bovendien:

Als ik vraag de beelden van 14:00 uur en ik krijg de beelden van 13:00 uur…

dan is dat niet mijn fout. Dat is de drol over de schutting gooien.

• Peter R

Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainings doeleinden.

Als je een omgevallen verkeersbord doorgeeft aan de politie moet je je naam, adres, woonplaats, geboorte datum, telefoon nummer ed. opgeven. Ga gewoon kijken en doe wat, nutteloze produkten.

• - Gerard -

Moet je ook niet de politie voor bellen maar de wegbeheerder.