voorrang rotonde

• - Gerard -

Jouw tweede kans …… ik vroeg WANNEER ….. niet bij wie. Nou, nou, vertel op ……;)

• MofkaP

En dan zorg jij zeker wel voor de overbodige knipperende feestverlichting.

• - Gerard -

Nee, want ik heb een pesthekel aan carnaval, al heel lang. Het meest domme volksvermaak wat je kunt bedenken.

• - Gerard -

….. mijn neefje heeft rijlessen …. even in het boekje gekeken voor de theorie en daar staat het toch echt in, beste forumleden, voor de rotonde richtingaanwijzer gebruiken. Neem je de rotonde 3/4 dan geef je richting aan naar LINKS….. en dat alles in het kader van: Wees duidelijk naar andere weggebruikers. Volgende week heeft hij weer rijles en ik heb hem gevraagd bij zijn rijinstructeur te vragen of het richting aangeven naar links voor de rijlessen en het examen verplicht is.

• Planner

Als je even op internet zoekt kom je allerlei forums tegen, waarbij door rijinsructeurs aangegeven wordt dat het CBR verlangt dat wanneer een roronde voor 3/4 genomen wordt, er naar links riching aangeven wordt bij het oprijden van de rotonde. Hier en daar is er dan nog wat onduidelijkheid of dit ook geldt bij minirotondes.

Ik denk dat dit gegeven al jarenlang bekend is bij zowel de politie als bij het CBR. In het bedrijfsleven steekt mij dan de koppen bij elkaar om tot een eenduidige werkwijze te komen. Zoniet de (semi) overheid. Die houden vooral voet bij stuk, en zetten de hakken in het zand. Om je roze papiertje te halen wordt je geleerd om iets te doen, en als je dat dan in de praktijk doet war je geleerd is dan loop je de kans beboet te worden.

• KlaasVaak.

Staat er in dat boek ook dat dat verplicht is?

Ik bedoel: misschien is het een verkeurshandeling, zoals men het graag zien omdat men acht dat het meer duidelijkheid schept?

• - Gerard -

Dat is de vraag nou juist KlaasVaak. We weten dat het wat justitie betreft niet verplicht is, nu nog ‘weten’ of het tijdens de rijlessen en het examen verplicht is. Ik ga het deze week wel horen …. of die sufkop van een neefje van mij moet het vergeten te vragen. Ik kan ook vragen of hij het op zijn voorhoofd wil schrijven want tegenwoordig staan jongens ook uren voor de spiegel om te controleren of hun haar goed zit ……de watjes. ;)

Ik heb het boek nu even niet ter beschikking. Ik heb gisteravond een tekening in het boek gezien van een rotonde, en de tekening gaf een aantal auto's aan die een rotonde naderden. De lesauto is dan op die tekening de derde auto in de rij met de tekst: maak duidelijk wat je wilt, en op de tekening zie je knipperende richtingaanwijzers voorstellend naar links.

KlaasVaak, kun jij je er iets bij voorstellen dat er een rijstrook bestaat waarop met pijlen op het wegdek is aangegeven dat je naar links gaat als je die rijstrook kiest? Kijk, normaal lijkt bij meerdere rijstroken: naar rechts of rechtdoor of een combinatie van pijlen, rechtdoor en rechtsaf. Maar er bestaan dus rijstroken bij het naderen van een rotonde met pijlen op het wegdek die aangeven dat je naar links gaat of rechtdoor en naar links…..

• KlaasVaak.

Ja, bij TurboRotondes.

Ik heb er eentje opgezocht:

Op deze link zie je het voorsorteervak: http://maps.google.nl/maps?q=Doenkade,+Schiebroek&hl=nl&ll=51.967438,4.454374&spn=0.000656,0.001742&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.315328,14.27124&vpsrc=6&hnear=Doenkade,+Hillegersberg+-+Schiebroek,+Rotterdam,+Zuid-Holland&t=h&z=20

Als je uitzoomt zie je de hele rotonde.

• - Gerard -

Juist. Wat er Turbo aan is weet ik niet zo snel want er staan verkeerslichten en de bochten zijn wel erg scherp. Maar ook deze http://maps.google.nl/maps?q=Doenkade,+Schiebroek&hl=nl&ll=51.967438,4.454374&spn=0.000656,0.001742&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.315328,14.27124&vpsrc=6&hnear=Doenkade,+Hillegersberg+-+Schiebroek,+Rotterdam,+Zuid-Holland&t=h&z=20

Dan ben je toch geneigd richting naar links aan te geven, al was het alleen maar doordat die pijlen op het wegdek aangebracht zijn.

Of kijk eens naar deze: http://maps.google.nl/maps?q=Doenkade,+Schiebroek&hl=nl&ll=51.967438,4.454374&spn=0.000656,0.001742&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.315328,14.27124&vpsrc=6&hnear=Doenkade,+Hillegersberg+-+Schiebroek,+Rotterdam,+Zuid-Holland&t=h&z=20. Als je daar naar de rijstroken kijkt, lijkt het wel willekeurig door elkaar gebruikt. Kom je van de ene kant dan heb je ook pijlen naar links, kom je van een andere kant dan pijlen met alleen rechtdoor.

Maar goed, dan zit je ook in de provincie waar Reja het over heeft en daar doet iedereen maar wat ….

• KlaasVaak.

Ik blijf bij mijn eerste ‘definitie’ van een rotonde: een éénrichtingsweg in cirkelvorm (met zijwegen naar rechts).

Dus je slaat niet af als je de rotonde volgt dus hoef je geen richting aan te geven.

Sla je af naar één van de zijwegen dien je richting aan te geven.

Hetzelfde op gebogen voorrangswegen… http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=28286.0

Helemaal aan het einde (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=28286.20) staat een afbeelding van een theorieboekje met de juiste denkwijze.

In feite is een rotonde een gebogen (éénrichtings)voorrangsweg (in cirkelvorm).

En bijna koddig om te zien wat voor antwoorden er in het gelinkte forum worden gegeven, als het niet zo triest was.

———————————————————-

Dan nog even over de turbo rotonde uit mijn eerdere link.

Ik vond rotondes altijd handig om te keren.

Moet je eens proberen op de gelinkte turborotonde.

De inrichting van de weg biedt die gelegenheid, maar je negeert de rijrichting die de pijlen aangeven.

Ergo het mag niet.

Zeer lastig als je verkeerd gereden bent, nog lastiger als je bij die rotonde denkt te kunnen keren omdat je niet verder dan 3/4 kunt.

Die rotonde is een gedrocht. Helemaal als er straks weer sneeuw licht. Dan is de verhoogde middenberm scheiding niet meer te zien.

De ‘locals’ zullen er niet zo'n moeite mee hebben….maar de overige weggebruikers?