KlaasVaak, je blijft eendimensionaal denken. Doe je ogen eens dicht - nadat je natuurlijk hebt gelezen wat ik heb geschreven. Jij bent bestuurder van een vrachtwagen. Er zijn 2 rijstroken. De rechterrijstrook geeft aan met pijlen op de weg: Rechtdoor of Rechtsaf. Het is een haakse bocht, 90 graden. Op de linker rijstrook staat met een pijl op het wegdek aangegeven: LInksaf. Die strook wordt voorafgegaan door een verdrijvingsvlak (helemaal wit gemaakt. Ik moet rechtsaf en zie dat er op het wegdek een vluchtheuvel ligt. Ik kan, zonder meedraaiende achterassen, de bocht naar rechts nooit in 1 keer maken als ik mij houd aan de markeringen op de rijstroken. Ik neem dus eerst het verdrijvingsvlak en de rijstrook naar links, vervolgens draai ik naar rechts.
En dan vind ik het allemaal prima als jij dan met je politiemotor mij laat stoppen wegens het rijden over een verdrijvingsvlak en het niet volgen van de rijrichtting van de linker rijstrook. Ook prima als je daarvoor een aanzegging van schikkingsvoorstel o.i.d. uitschrijft ….. het wordt er allemaal niet anders van. Uiteraard heb je gelijk als je zou zeggen: als u de bocht naar rechts niet kunt halen, dan rijdt u maar rechtdoor en keert u daar maar of u gaat linksaf en keert u daar.
Je hebt helemaal gelijk.
Als mijn rijinstructeur zegt dat ik richting moet aangeven op een rotonde (dat naar links dus, want naar rechts bij het verlaten deed en doe ik altijd al) dan doe ik dat. Dat wordt mij niet gezegd omdat het verboden is maar omdat het op het examen wordt geeist. Dat is mij verteld en daar heb ik mee te maken.
Kijk ook even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer)#Richting_aangeven …. even snel opgezocht.