voorrang rotonde

• KlaasVaak.

Als je de regels kent is naar links knipperen niet nodig en net zo duidelijk als wel knipperen.

Alleen òmdat niemand de regels kent gaan mensen hun eigen regels maken.

De ene groep zegt naar links te knipperen omdat het moet, de ander omdat het duidelijker zou zijn.

Maar als niet knipperen betekent: op de rotonde blijven is dat net zo duidelijk als naar links knipperen.

We schieten al heel veel op als men bij het verlaten van de rotonde gaat knipperen.

• MofkaP

Indien naar links wordt geknipperd dan ontstaat de onwenselijke situatie, dat bij twee bestuurders die via dezelfde afslag de rotonde willen verlaten, op hetzelfde wegvak de één wel naar links knippert (die de derde afslag neemt, “links af” gaat) en de ander niet knippert (die de tweede afslag neemt, “rechtdoor” gaat).

Wat bedoel je precies met duidelijkheid creëren?

• - Gerard -

Je denkt te theoretisch KlaasVaak. Vraag eens als politieagent of je een keer mag meerijden met een instructeur en dan zal hij/zij jou uitleggen waarom het duidelijkheid schept want blijkbaar heb jij er geen beeld bij.

Kijk, wat wel onduidelijk is is als een agent zegt dat wanneer je een voorrangsweg volgt, en die voorrangsweg gaat naar links, je dan richting aan moet geven. Dat slaat werkelijk nergens op.

Maar jij kunt eenvoudigweg niet ontkennen, dat wanneer jij op je politiemotor of in jouw surveillancevoertuig achter een vrachtwagen rijdt, en jullie een rotonde naderen, jij al weet waar de vrachtwagen naar toe gaat. Rechts:1ste afslag, geen richting; rechtdoor, links: derde afslag. Nogmaals, denk aan de lengte van een vrachtwagen……

• KlaasVaak.

En wat kan ik daarmee….rijdende àchter een vrachtwagen?

En het verkeer dat de vrachtwagen van voren ziet… dat bevindt altijd op zijn hoogste op afslag voor de vrachtauto.

Mocht verkeer dat nog een afslag verder staat er iets van zien dan heeft dat al geen meerwaarde vanwege de grote afstand tot beide voortuigen.

• Starsky79

Nu ben ik zelf in het bezit van rijbewijs B C D en moet ik eerlijk toegeven dat ik het gedeeltelijk eens ben met Gerard. Van te voren richting aangeven is naar mijn mening een goede manier van communicatie. Maar voor het verkeer wat achter een bus of vrachtwagen rijdt heeft dat inderdaad geen enkele meerwaarde. Maar:

Als er nu een rotonde is waarbij er twee rijstroken zijn, de, zeg maar, hoofdrijstrook en de bypass rijstrook (of hoe ze die ook noemen) Dan is het erg handig als ik achter een vrachtwagen of bus rij dat ik van te voren kan zien dat waar hij heen wil gaan, zodat ik hem links of rechts kan passeren.

Maar verder vind ik het persoonlijk niet zo'n probleem als men vooraf of op de rotonde pas richting aangeeft. Als men maar richting aangeeft.

En Gerard, dat het bij het CBR een reden van zakken kan zijn als jij geen richting aan geeft is nieuw voor mij. Bij mijn exame werd dat iig niet aangegeven.

Gr.

• KlaasVaak.

Je kunt je ook afvragen wat er gebeurt op een rotonde met meerdere ‘ringen’ / rijbanen / cirkels als men naar links richting aangeeft.

Betekent dat dan dat je een baan naar links opschuift?

Mijns inziens is het naar links richting aangeven bedacht omdat zo weinig mensen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde.

Zij die wel actief deelnemen aan het verkeer kunnen zo aangeven dat zij niet vergeten richting aan te geven, immers bij hen brandt het licht naar links totdat het naar rechts brandt.

• - Gerard -

BIj een rotonde met meerdere rijstroken zou ik geen richting naar links aangeven want dat zou -inderdaad- kunnen betekenen dat ik van rijstrook wil wisselen en dat is verwarrend. Maar 99 van 100 rotondes beschikken over 1 rijstrook. En een vrachtwagen welke op de rotonde rijdt heeft voorrang op het overige verkeer …. dus moet dat verkeer altijd goed kijken waar de vrachtwagen naar toe gaat maar dat geldt voor elke auto dat zich op de rotonde bevindt.

Kijk, het is natuurlijk niet zo maar vele rotondes vervangen een gevaarlijk kruispunt. Optisch is het ook een kruispunt alleen heeft men in het midden van het kruispunt een bak modder neergegooid waar je omheen moet rijden. Nou hebben ze bij een rotonde bedacht dat als je eenmaal bezig bent de bak modder te ontwijken, je voorrang hebt op het overige verkeer.

• - Gerard -

Ik heb eind 2010 examen gedaan.

• KlaasVaak.

BIj een rotonde met meerdere rijstroken zou ik geen richting naar links aangeven…

En nergens in de wetgeving over rotondes wordt onderscheidt gemaakt op rontondes met 1 of meer rijstroken.

In de wet is een rotonde een rotonde.

Dan nog even over wat het CBR zou doen (eerder in de discussie aangehaald)

Die kan dus onmogelijk iemand laten zakken hiervoor.

Let wel, ik zeg niet dat het niet gebeurt of gebeurd is.

• - Gerard -

KlaasVaak, je blijft eendimensionaal denken. Doe je ogen eens dicht - nadat je natuurlijk hebt gelezen wat ik heb geschreven. Jij bent bestuurder van een vrachtwagen. Er zijn 2 rijstroken. De rechterrijstrook geeft aan met pijlen op de weg: Rechtdoor of Rechtsaf. Het is een haakse bocht, 90 graden. Op de linker rijstrook staat met een pijl op het wegdek aangegeven: LInksaf. Die strook wordt voorafgegaan door een verdrijvingsvlak (helemaal wit gemaakt. Ik moet rechtsaf en zie dat er op het wegdek een vluchtheuvel ligt. Ik kan, zonder meedraaiende achterassen, de bocht naar rechts nooit in 1 keer maken als ik mij houd aan de markeringen op de rijstroken. Ik neem dus eerst het verdrijvingsvlak en de rijstrook naar links, vervolgens draai ik naar rechts.

En dan vind ik het allemaal prima als jij dan met je politiemotor mij laat stoppen wegens het rijden over een verdrijvingsvlak en het niet volgen van de rijrichtting van de linker rijstrook. Ook prima als je daarvoor een aanzegging van schikkingsvoorstel o.i.d. uitschrijft ….. het wordt er allemaal niet anders van. Uiteraard heb je gelijk als je zou zeggen: als u de bocht naar rechts niet kunt halen, dan rijdt u maar rechtdoor en keert u daar maar of u gaat linksaf en keert u daar.

Je hebt helemaal gelijk.

Als mijn rijinstructeur zegt dat ik richting moet aangeven op een rotonde (dat naar links dus, want naar rechts bij het verlaten deed en doe ik altijd al) dan doe ik dat. Dat wordt mij niet gezegd omdat het verboden is maar omdat het op het examen wordt geeist. Dat is mij verteld en daar heb ik mee te maken.

Kijk ook even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer)#Richting_aangeven …. even snel opgezocht.