De ANWB is helemaal van de pot gepleurd!!!

• KlaasVaak.

Misschien in de toekomst de criminelen vragen via een verlicht transparant of ze willen volgen naar een verlaten industrieterrein?

• - Gerard -

Ik zeg alleen: de politie moet er niet meer achteraan gaan, niet met auto's maar ook niet als er aangifte wordt gedaan. De oplossing ligt bij de tankstations. Of gaan jullie ook achter een fietsendief aan?

• - Gerard -

Vind het ook erg zielig verhaal, dat poging tot doodslag. De politie ramt jou, en dan ram je terug, wat deze bestuurder volgens zijn zoon in een vorm van paniekaanval heeft gedaan, is het poging tot doodslag. Mag de politie wel pogingen tot doodslag uitvoeren dan? Gewoon juridische geneuzel.

• - Gerard -

Volgens mij is dat de vraag helemaal niet, maar we gaan het wel horen wat precies de vraag is.

• swat

Ja als we een fietsendief op heterdaad betrappen dan gaan we daar ook achteraan.

• swat

Bij elk optreden van de politie schuilt en potentieel gevaar voor derden. Als de politie een verkeersovertreder staande houdt creëer je het gevaar dat een andere auto tegen het stilstaande (politie)voertuig botst met alle gevolgen van dien dus verkeersovertreders alleen nog maar op kenteken verbaliseren en alle bestuurders van voertuigen die opzettelijk geen kenteken voeren of behoeven te voeren maar laten schieten?

In de benzinedief casus had ook “winkeldief”, “vernieler”, “kinderontvoerder”, “moordenaar” en verzin er nog maar een paar, ingelezen kunnen worden. Wanneer vinden we het wel “proportioneel” om een file te creëren en vinden we het een mensenleven, anders dan dat van de dader, waard?

Wil je elk risico uitsluiten dan kan de politie beter binnen blijven zitten tot het misdrijf is gepleegd en dan (uitsluitend) met sporenonderzoek de dader(s) proberen te vinden. Op het moment dat de daders dan (wellicht ooit) zijn gevonden net zo lang uitnodigingsbrieven sturen totdat ze komen want gaan aanhouden levert natuurlijk ook veel te veel gevaar op voor de burgers.

Met vluchten strafbaar stellen los je helemaal niets op. Stelen is ook strafbaar en toch weerhoud dat mensen er niet van om het te doen. Zo ook dus met vluchten voor de politie.

Uiteraard is het in en in triest dat de actie om die boeven te vangen het leven van een derde heeft geëist Dat is uiteraard nooit de bedoeling geweest en er is maar 1 dit te verwijten en dat is die etterbak die niet heeft geremd. Uiteraard moet de Staat de nabestaanden financieel tegemoet komen (en dit zoveel mogelijk verhalen op de feitelijke dader) nu hun dierbare indirect bij het handhaven van de rechtstaat is komen te overlijden.

• - Gerard -

Ja, mooi verhaal. De Staat moet betalen ….. dat ben ik dus ook, namens De Staat. Ondertussen weten we dat de brandstofdief een bekende is - bleek uit camerabeelden - en had dus later ook op zijn gedrag aangesproken kunnen worden door hem uit te nodigen in het bureau van de politie.

Ik ben overigens niet van mening dat de politie geen file had mogen creëren. Het is inderdaad triest dat daarbij een onschuldige de dood heeft gevonden.

• KlaasVaak.

Uhh ja, iets met geweldsmonopolie en proportioneel en subsidiar geweld?

• - Gerard -

Prima, niks mis mee. Ik heb alleen moeite met poging doodslag tegen de politie. Juridisch geneuzel, geef het een naam, maak het erger dan het is.

• Nog steeds Dennis

Gerard, zullen wij jou eens in een rijdende auto zetten en een andere automobilist laten proberen om jou van de weg te rijden, dit alles met een redelijke snelheid?

Maar dan noemen we het in jouw geval: baldadigheid.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij altijd iets te neuzelen moet hebben, alleen om het neuzelen.

Ook wanneer iemand moedwillig met een auto op een ander inrijdt, wordt dat als poging doodslag gekwalificieerd. Dus niet alleen als het agenten betreft.