Ja, dat laatste zie je zeker fout. Agenten hebben allemaal zelf de bevoegdheid je tot in de dood te achtervolgen, ook al gaat het helemaal nergens over. We hebben dat een keer meegemaakt toen we meededen bij een aanbesteding. Toen was er een agent die vond dat ondernemers maar moesten kiezen voor het beveiligingsbedrijf waar hij vriendjes mee was. Ondernemers wilde juist van die partij af omdat ze slecht werk leverden.
Nou, dan ben je aan de beurt hoor……dan beginnen de pesterijen. Kunnen ze trouwens heel goed, dat type ambtenaren. En neem je eens contact op met jouw contacten bij de politie, krijg je te horen dat je inderdaad een ‘hufter’ heb getroffen bij de politie, maar zij staan dan ook machteloos. Want hoe toon je aan dat hij vriendjes is met die andere club, misschien meent hij wel echt, naar eer en geweten, dat zijn vriendjes de beste oplossing is voor de ondernemers.
In het dorp waar ik woon heb je nog zo'n hufter, zijn collega's kotsen ook van hem, maar het boeit hem allemaal niet. Zo vindt hij het erg leuk de scanner af te luisteren op meldingen van de brandweer. Dan spoed hij zich naar een kruizing en wacht, ook al is het in het holst van de nacht en verder geen enkel verkeer, op de eerste brandweerman die door rood rijdt om zo snel mogelijk op de kazerne te zijn. Dan neemt hij alle tijd om een bonnetje uit te schrijven. Mijn zwager zit bij de vrijwillige brandweer, ze hadden een brandmelding, zij er met toeters en bellen naar toe. Die blauwe idioot er achteraan en spreekt de chauffeur aan over het hoe en waarom. “Nou, omdat we een melding krijgen, daarom zijn we hier”. “Oke, dan is het goed, anders ging je op de bon”. Mijn zwager zei: ‘we keken elkaar aan, en zeiden …. wat een kneus’.
Het verhaal doet zich de ronde dat hij een paar weken terug met zijn dienstauto iemand heeft doodgereden. En hij is nu onderwerp van onderzoek door de Rijksrecherche, maar hij schijnt zelfs bij de lokale kapper in alle geuren en kleuren te vertellen dat het allemaal niet zijn schuld was. En Plukkie, we zien dat vaak genoeg in de media: zolang het onderzoek loopt doet de politie geen mededelingen. Maar ja, de kapper … kun je het net zo goed in de krant zetten.
Kijk vandaag de dag eens hoe de politie denkt hun eigen minister te moeten pesten. Blijkbaar zit het in het politiebloed. Als mijn werkgever mij niet aanstaat, dan neem ik toch ontslag? Kortom, er zitten een heleboel aardige redelijke mensen bij de politie, maar voor je het weet heb je met een ‘rat’ te maken, en daar vind ik dit te klein voor.
En qua snelheid maakt het niks uit hoor, of je 112 of 0900-8844 belt, ze zijn er inderdaad binnen een kwartier. Dus, daar gaat het allemaal niet om.
We hebben zelfs een keer meegemaakt dat de wijkagent kwam klagen omdat wij teveel winkeldieven aanhielden en dat het de politie teveel belast. ‘We hebben wel wat anders te doen’. Nou, dat soort lui …. daar moet je dus helemaal niks mee te maken willen hebben, kan alleen maar tegen je werken. Nou is de overheid met plannen bezig om winkeldieven een straatverbod op te leggen omdat ze onevenredig veel overlast geven, maar dan mogen wij ze niet eens meer oppakken van zo'n lokale zak hooi. Dat de winkelier bestolen wordt, alla … zolang de politie er maar geen last van heeft, dan maakt het niks uit dat de winkelier bestolen wordt.
Ik hoorde die mafkees van een Welten destijds zeggen bij het Tv programma ‘5 Jaar later’ van Jeroen Pauw; ‘In Amsterdam doen we niet aan winkelontzeggingen. Als een ondernemer dreigt verlies te gaan maken door derving, pas dan moet de overheid zorgen dat er een programma komt voor de winkeldief waarbij hij begeleid kan gaan winkelen’. Nou, ik kan je wel vertellen; wij werken ook in Amsterdam en delen links en rechts winkelverboden uit. Dat maken we zelf wel uit, daar gaat die hele Welten niet over. En dan krijgt de agent ook een kopie mee …. voor de politieadministratie. Alleen weet je dan weer niet zeker of zo'n Welten dan zegt: gooi maar in de prullenbak, dat gaan we niet registreren.
Die instelling, Plukkie ….. wat moet je er ingodsnaam mee. Of als zo'n Welten zegt: ‘MIJN mensen (hij heeft het zelfs over MIJN BEDRIJF) gaan geen aanhoudingen verrichten als het bourkaverbod eenmaal wettelijk is vastgelegd, sommige dingen in het regeer-/gedoogakkoord lees ik bewust niet, sla ik over’.
En dat ga ik niet winnen hoor, van zo'n club.
Ondertussen is er korte metten met die Welten gemaakt, maar wie weet wat er allemaal nog meer van dat gespuis rondloopt.