Hoe los ik dit nou probleemloos op?

• KlaasVaak.

> Waar staat nu eigenlijk dat je 112 NIET MAG bellen?

In artikel 142 Strafrecht staat dat het onnodig doen van een alarmmelding strafbaar is.

Per 1 januari 2012 is de vierde categorie ten hoogste € 19.500,-

> En als ik dat wapentuig dat jullie dragen ook tot mijn beschikking had, stond ik er ook iets anders tegenover of wanneer ik de verdachte eerst gefouilleerd had op wapens.

Je kan je werkgever vragen om mobiele handscanners. Of ander materiaal. Of een extra collega die als getuige kan fungeren. Of een personeelslid van de klant.

> Maar ik weet niks van de verdachte en weet dus ook niet hoe hij 5 seconden later zal reageren.

Ik weet ook niet hoe mijn verdachte over 5 seconden zal reageren. Dus mag ik mijn wapentuig ook niet op voorhand gebruiken.

> Maar boven de cel hangt een camera en uit beelden bleek dat ze in de cel op elkaar stonden in te beuken. Gelukkig maar dat er een camera hangt.

Dat is een voorbeeld van ‘ander materiaal’ wat kan helpen.

• - Gerard -

Zeg dan wie er wel over gaan. Leg mij eens uit waarom ik in de ene regio met 112 bel, en ze vertellen: we komen er aan, en doen ons best er zo snel mogelijk te zijn, en in een andere regio fikkeren ze de telefoon er op.

Ook hier zie ik weer voordelen van 1 korpsbeheerder, baas van de nationale politie. En wat mij betreft is het OM opdrachtgever van de politie, dus eindverantwoordelijk. Nou gaat dit over ‘eigenlijk niks’ maar het is ook niet nodig, wat mij betreft dat de politieregio's hierin zo verschillen.

• KlaasVaak.

In RR, en dan volgens mij alleen in het centrum, geldt die regeling met het convenant.

Dat vanwege het grote aantal winkels met beveiligers op een relatief klein oppervlak en dus het relatief grote aantal aanhoudingen van winkeldieven.

We (=het wijkteam in het centrum) lopen met een oude analoge politieportofoon waar de (aangesloten) beveiligers mee lopen.

Tevens heeft 1 agent een mobieletelefoon waarvan het nummer bij elke beveiliger bekend is.

We briefen daar (bijna) elke dag met de beveiligers.

Het convenant bepaalt ook dat bepaalde info in de briefing met hen gedeeld mag worden.

Voordeel: er zitten een aantal beveiligers tussen met een fotografisch geheugen. Vaak goede tips.

En die beveiligers komen ook in andere delen van de stad en op evenementen.

Niet zelden zien zij daar mensen die vanuit het centrum (briefing) gezocht werden.

Voordelen te over:

1. het wijkteam heeft 1 ‘transport’koppel met een voertuig

2. de winkelboef wordt snel opgehaald

3. de noodhulp wordt minimaal belast

4. de beveiliger doet namens de winkel aangifte, en doet dat door zelf een formulier en pv-aanhouding op te maken.

5. politie heeft altijd aangifte en de winkel heeft altijd zijn beveiliger in de zaak.

6. i.c.m. cameratoezicht snel en goed contact met alle aangesloten beveiligers in het winkelgebied.

7. ook vermiste kinderen zijn daardoor snel terecht, ook zo'n pluspunt: extra ogen en oren.

8. we kennen elkaar

Ze bellen dus geen 112 en geen 0900-8844 maar roepen over de analoge porto naar de de coördinator van het ‘toezichtsmodel’ (een van de ‘wijkers’) of bellen deze op het mobiele nummer.

Voorts geldt: als alles faalt (in winkelpanden werkt de analoge porto niet altijd even goed) en er is spoed: 112 en anders 0900-8844.

Dus een probleem opgelost en tegelijk vele voordelen.

• - Gerard -

KlaasVaak: Tsja, OvJ. - Gerard - belt steeds met 112, dat zijn we een keer zat, we dachten zelf aan 19,500 euro boete.

OvJ: prima gedaan van - Gerard -, zo willen wij dat ook. Winkeldiefstal op heterdaad is 112 bellen, helemaal goed. Maar ……. waar komt u nou eigenlijk voor, KlaasVaak?

• KlaasVaak.

Dat zal de nationale politie niet oplossen.

Als ik mijn dagdagelijkse werkwijze uit Rotterdam toepas in Schubbekutteveen dan staat de wereld daar ook op zijn kop.

En dat er 1 nationale politie komt verandert daar niets aan. Sterker nog: ik zie alleen maar meer problemen als er over 5 jaar 1 meldkamer komt.

Nu is het regionaal al vaak een probleem dat er een Hoogstraat in Rotterdam is en in Schiedam.

En een Maasboulevard in Rotterdam en in Vlaardingen en Schiedam. Een Plein 1940 in Rotterdam en Vlaardingen.

Daar komt een lokale meldkamer nog wel uit met de agenten op straat.

Binnen 1 regio weten we als we niets aantreffen dat er elders in onze regio misschien nog een gelijknamige straat is. Maar landelijk zijn er zo veel gelijke straatnamen.

Maar landelijke centralisten hebben geen idee welke winkels wel in de Hoogstraat in het Centrum van Rotterdam zitten in niet in Schiedam.

Laat staan dat je weet als het niet in Rotterdam is…dan heb je landelijk tientallen steden die mogelijk zijn.

Dus als een melder tevens slachtoffer is en meer dood dan levend 112 belt en in een landelijke meldkamer terecht komt…..succes. Omdat een minister alleen naar geld kijkt.

Of een bestuurder die het water in gereden is en geen idee heeft welke provinciale weg het betreft maar nog net een lichtreclame ziet

A.d.h. van deze lichtreclame weet de centralist weet waar dat bord staat en waarvandaan het slachtoffer dat alleen maar kan zien en dus waar hij zich dan zou moet bevinden.

Landelijk…succes.

• KlaasVaak.

Dan is er toch geen probleem?

Lekker zo doorgaan met 112 bellen zou ik zeggen.

En dan maar hopen dat je die ene OvJ treft. (Ik zou liever een Staatlot kopen)

• - Gerard -

Prachtig, prachtig, prachtig, maar onwenselijk omdat andere wijken van Rotterdam deze luxe superaanpak van winkelcriminaliteit niet kennen. Het is het scheppen van ongelijkheid, en dat moet je gewoon niet willen, laat staan doen. Zal wel onder de noemer ‘maatwerk’ weggeschreven zijn. Maar snap je, gezien het onderwerp van deze discussie, dat ondanks dat ik begrip voor de aanpak van RR heb, ik het onwenselijk vind? En dan hoeven we het niet eens te zijn KlaasVaak. Als jij dat niet onwenselijk vind, ook prima.

• - Gerard -

Stiekum heb ik het idee, maar dat is slechts een vermoeden, dat je dat een landelijke meldkamer, niet fysiek als 1 gebouw moet zien. Teeven heeft net een MK in Drachten geopend voor de 3 Noordelijke provincies. Ik denk dus dat er meerdere gebouwen zullen zijn, die allemaal over landelijke informatiesystemen beschikken. Maar, nogmaals. ik weet helemaal niet hoe het wordt vormgegeven. 1 Landelijke politie wordt in praktijk ook 10 districten plus het klpd.

• - Gerard -

:D

Ik denk, laat ik nou eens een OvJ bellen die verantwoordelijk is voor dat regiokorps. En nou tref ik een OvJ die maar wat kletst. Allemaal wel heel toevallig. Ik speel trouwens al jaren mee met de Staatsloterij, heb ooit 20.000 gulden gewonnen, dus ja ….. ik ben helemaal klaar voor de miljoenen euro's.

• mwb

Dat is inderdaad maatwerk en zo hoort het ook, als dat even kan.

In Rotterdam werkt deze methode nl. het best.

Op het platteland, waar veel minder beveiligers werken, werkt deze methode niet en gewoon de politie bellen weer wél beter.

Zo zijn er wel meer afdelingen die in een grote stad anders zijn georganiseerd dan in andere streken.

Komen we terug op jouw stelling:

Gerard

Wat ik eis is een uniform optreden van de overheid, in dit geval de politie

Helaas, jij gaat daar niet over, dat maakt de politie zelf wel uit.