Hoe los ik dit nou probleemloos op?

• - Gerard -

Niet lang meer, gelukkig.

Ik zag van de week die mafkees van de politievakbond zijn waffel opentrekken tegen de minister. Hij moet doen wat wij eisen anders gaan we actie voeren. Een kind kan aanvoelen dat de resultaten van zijn grote bek ooit op zijn bureau belanden, want winnen is er niet bij voor een uitvoeringsinstantie. Als het niet zo zielig was, kon je er misschien om lachen maar het is gewoon triest.

Kijk naar de Krijgsmacht: we hebben jullie niet meer nodig, ophoepelen met die tanks en weet ik veel aan materieel plus een mannetje of 6.000 aan personeel. Gewoon ophoepelen, dat besluiten WIJ.

• mwb

mwb: Beste OvJ, als U dat denkt dat snapt U het niet, want 112 is voor spoed en niet voor oma die een pak koffie jat.

OvJ: Ja dat is zo…

• Planner

mwb

Het is heel simpel. 112 is voor spoed, als elke seconde telt.

De ene winkeldief is de andere niet, net zoals bij aanrijdingen.

Je kunt niet zeggen: bij elke aanrijding 112 bellen, want bij alleen blikschade is het onzin dat “elke seconde telt”.

Bij een winkeldief is dat precies zo. Je zult een afweging moeten maken of het om spoed gaat of niet.

Als oma van 60 gewoon meewerkt bel je 0900-8844.

Als de junk een mes trekt bel je 112.

Jij kunt het allemaal erg leuk brengen en net doen alsog jij het allemaal zo goed weet, maar lees nu gewoon even wat op de site van de Rijksoverheid staat?

"Het alarmnummer 1-1-2 is er voor spoedeisende hulp. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer mensen getuigen zijn van een misdrijf. Bijvoorbeeld een inbraak, diefstal, moord of geweld."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/wanneer-112-bellen

Bij de voorbeelden staat zelfs dat je 112 mag bellen wanneer je iemand een auto ziet openbreken. Een beveiliger die iemand iets ziet stelen is dus getuige van een misdrijf, en op dat moment mag hij/zij dus al 112 bellen. En op het moment dat hij/zij de verdachte aanhoud, dan komt er nog een extra spoedeisende reden bij, namelijk dat de verdachte zo spoedig mogelijk aan een opsporingsambtenaar dient te worden overgedragen. Dat jij (en anderen) er kennelijk andere normen stellen aan het begrip spoedeisend, doet niets af aan het gegeven dat in alle officiele communicatie van de Rjksoverheid staat dat wanneer je getuige bent van een misdrijf je gewoon 112 mag bellen.

Jij vergelijkt een ongeluk met een misdrijf, maar die vergelijking gaat dus niet op. Want inderdaad, bij een ongeluk hangt het er van af of er gevaar dreigt of dat er gewonden zijn. zo niet, dan is er weinig/geen aanleiding om 112 te bellen. Maar bij een misdrijf is het niet van belang of er gevaar voor jezelf of anderen is, en wat jij of anderen daar van vinden doet niet ter zake….

• Planner

KlaasVaak

112 is voor spoed.

Wat is er spoed aan een (niet agressieve) winkeldief?

Het gegeven dat de beveiliger getuige was van een misdrijf

swat

Niet veel maar in onze regio wordt een aangehouden meewerkende winkeldief als een prio 2 zaak aangemerkt en dus inzet van een noodhulpauto en daarvoor zou je wel 112 mogen bellen. In de regio van Gerard wordt dit kennelijk anders gezien. Het zou te maken kunnen hebben met de grootte van de betreffende regio. In grote regio's waar noodhulpauto's langere afstanden moeten afleggen zullen deze meldingen wellicht als prio 3 worden aangemerkt zodat een wijk(team)auto gestuurd moet worden.

Jij wilt toch niet gaan beweren dat een burger na moet gaan denken over het gegeven welke prioriteit de meldkamer aan een melding gaat geven om de afweging te maken tussen 112 of 0900 8844 ?

• Planner

Gerard

Hoe los ik dat nou netjes op?

Probeer eens een leidinggevende van de meldkamer via 0900 8844 aan de lijn te krijgen? Wellicht dat deze in staat is om al het onbegrip de wereld uit te helpen?

• mwb

Als je denkt dat het binnenkort zo werkt, snap ik werkelijk niet dat je je probleem hebt aangekaart.

Dan wordt het immers binnenkort opgelost ?

Of ben je bang dat het binnenkort niet wordt opgelost.

Dan klopt deze posting weer niet.

Wat gaat het zijn?

Verlos ons, Gerard.

• mwb

Als mensen getuige van een diefstal zijn, kan de dader nog worden aangehouden en is spoed vereist.

Bij oma van 60 die een pak koffie jat, en die al in haar kraag is gevat door een beveiliger van 2 meter hoog met kogelvrij vest, is het niet nodig voor die beveiliger om 112 te bellen.

De meeste mensen snappen dat gelukkig wel.

• mwb

Op zich een goed idee.

Ik snap alleen niet waarom je mij om 00.15 uur uitlegt hoe de vork in de steel zit, en daarbij aantekent dat wat ik of een andere agent denkt, niet ter zake doet.

Om vervolgens 11 minuten later toch maar het voorstel te doen om iemand van de politie te bellen en te vragen hoe het zit.

Maar goed, ik ben al blij dat je bent bijgedraaid.

Goede zaak !:)-D

• - Gerard -

Ik denk, hoop en verwacht dat het binnenkort is opgelost. Ik lach me ziek met deze minister, gaat geen milimeter aan de kant voor dat gehuil van de politie. Poot stijf houden, Opstelten. :D

En wat zou jij er van vinden als jouw collega's allemaal 10 procent meer salaris krijgen omdat ze dan gemotiveerder hun werk doen, en jij niet, want of jij gemotiveerd bent of niet, is niet zo belangrijk voor de politieorganisatie. Je mag, wat de korpsleiding betreft, ook gewoon ergens anders een baan zoeken. Leuk, of niet leuk? Zeg het maar mwb, want die gemotiveerde collega's, tsja, dat werkt nou eenmaal het beste voor dat korps. Kijk, het is altijd zo makkelijk vanuit een ambtenarenclub te beslissen voor mensen die er niets over te zeggen hebben. Maar ja we doen gewoon wat wij politie denken dat goed is, het liefst altijd in het voordeel van de politie.

• - Gerard -

Alleen staat dat nergens te lezen, jij verzint het ter plekke. En voor de zoveelste keer, ik begrijp de uitleg dat je voor een oma van 60 niet 112 hoeft te bellen, alleen staat nergens dat je dan NIET MAG bellen, dat maakt de meldkamer er van. Sterker nog, als je zegt dat je een winkeldief hebt aangehouden, flikkeren ze de telefoon er al op, zonder te informeren of het inderdaad een oma van 60 betreft. Ze zeggen keidhard dat je voor winkeldiefstal niet met 112 mag bellen.